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 Amikor különböző pénzügyi elemző cégek, vagy éppen energiaipari vállalatok jóslatait olvassuk a villanyautók térhódításáról, mindig az az érzésünk, hogy alulbecsülik a változás ütemét. Persze, mondhatja erre az olvasó, mi nem vagyunk sem pénzügyi, sem energiaipari kutatók, ellenben elfogultak vagyunk az elektromos autók irányába. Most mégis úgy néz ki, a szakértők becslései közelítenek a miénk felé és nem fordítva. Újratervezés Az Ernst & Young (EY) nem az a kimondott zöld lobbi, hippi-álmodozó újhullámos forradalmár társaság. Egy nagy és komoly cégről van szó, audit üzletáguk a világ négy nagy könyvvizsgálójának egyike (the Big 4). Természetesen az ilyen cégek, cégcsoportok komoly elemzőgárdát foglalkoztatnak, amelyek egy-egy szektor, iparág jövőjét próbálják megbecsülni, hogy ezzel ügyfeleik befektetéseit segítsék. Néha pedig közkincsé teszik egyik-másik elemzésük összefoglalóját. Az EY most egy friss sajtóközleményben jelentette be, hogy jelentősen felgyorsult a villanyautók terjedése korábbi jóslataikhoz képest. A cég egy mesterséges intelligenciát használó modellel dolgozik, amely figyelembe veszi a híreket, bejelentéseket, a vásárlói szokások és a kormányzati direktívák változásait, és a becsült-valós adatok különbözete alapján folyamatosan fejleszti magát, pontosítja az előrejelzést. A frissített adatok azt mutatják, hogy Európa robbanásszerű fejlődés előtt áll, és 7 év múlva, 2028-ban már az újautó eladások több mint felét teszik majd ki a tisztán elektromos személygépjárművek. A vállalat szerint kontinensünkön, Amerikában, és Kínában is 5 évvel hamarabb jön el a fordulópont, mint azt eddig gondolták. A 2028-as európai dátumot Kína követi 2033-ban, majd az Egyesült Államok zárja a sort 2036-ban. A modell szerint egyébként 2045-ben a világ autógyártásának már csak kevesebb mint 1%-a lesz belsőégésű motorral szerelve. A becslést készítő csoport vezetője szerint a változás felgyorsulása annak következménye, hogy rohamosan változik a vásárlók attitűdje a villanyautókhoz, a kormányok egyre keményebb környezetvédelmi normákat írnak elő, a technológia pedig szintén gyorsabban fejlődik, mint azt korábban gondolták. Földrengésszerű változást emelgetnek, ami örökre megváltoztatja az autópiacot. Új világrend A fenti vélemény nem egyedülálló. A Piper Sandler is készít hasonló anyagokat, és a témában vezető elemzőjük Alex Potter is a napokban publikálta csapata legújabb prognózisát – a Street Guru pedig megszerezte az ügyfeleknek szánt munkát és megosztotta azt az interneten. Potter egyébként ismert autóipari elemző, aki a Tipranks által követett 7558 hasonló szakember közül a 321. helyen van, ami elsőre lehet nem tűnik túl fényesnek, de amúgy jónak számít a 33%-os hozammal amit a befektetési tanácsai hoztak. (Csak a miheztartás végett, a TSLAQ egyik főpapja, a CNBC-n gyakran szakérőként megszólaló Gordon Johnson, ugyan ezen a listán 7286.) A Piper Sandler elemzése ennél részletesebb, régiókra és márkákra lebontva mutatja meg, hogyan alakulhatnak majd az eladások. A globális villanyautó eladások alakulása. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com A fenti adatsorból a teljesség igénye nélkül csak pár kulcs információt emelnénk ki: 2020-ban az összes személyautó eladás 2,9%-a volt tisztán elektromos, ez 2025-ben 18,4%, 2030-ban pedig már 45,4% lesz. 2040-ben meghaladja a 94%-ot. A valamikor 2035-2040 közöttig a világ legnagyobb villanyautó gyártója a Tesla marad, ekkor előzheti be a VW. A kaliforniai gyártó 2025-ben már közel 5 millió autót adhat majd el, a Piper Sandler szerint a csúcsot 2030-ban érik el 9,3 millióval. A Renault-Nissan-Mitsubishi, a GM, illetve a Hyundai-Kia csoport lesznek még ott az élvonalban, a német és az amerikai gyártó mellett. A Toyota kínálatának kétharmada még 2035-ben sem lesz elektromos, aminek lesújtó következményei lesznek. Ezt a következő tábla mutatja meg A globális villanyautó eladások alakulása. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com A fenti adatsor nem villanyautó specifikus, hanem a teljes globális autóeladásokat mutatja – bár igaz, 15 év múlva ez már nagyjából egy és azonos lesz. Itt az látszik, hogy a Toyota, az elektromos átállást átaludva, hogyan csúszik le a második helyről a középmezőnybe, és veszíti el vásárlói felét. A VW végig marad az első helyen, és nagyjából az évtized közepére ér fel az ezüstérmes helyre az amerikai villanyautó konkurens. Így változnak az arányok. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com Az EY jóslatához hasonlóan, a Piper Sandler is az évtized második felére jósolja kontinensünkön a fordulatot: míg 2025-ben közel 14 millió belsőégésűre jut 4,5 millió villanyos, 2030-ban már fordítva lesz az arány, több mint 10 millió villanyautóra jut kevesebb mint 6,5 millió füstös. Kína hasonlóan teljesít Európához, de Amerika egy pár év lemaradásban lesz. Kíváncsian várjuk a következő hónapok és évek frissítéseit a fenti becslésekhez. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!