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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kiszivárgott: 29 újítás kerül a Model 3-ba és a Model Y-ba

elektromos autó

Az elmúlt hetekben többször beszámoltunk róla, hogy a kínai gyártású Model Y-ok milyen újításokat kaptak mostanában, és azt tippeltük, ezek valószínűleg csakhamar elérik a Model 3-at is.

Most már nem kell tippelgetni, mert van egy elég részletes listánk.

Színt kell vallani

A Tesla nem túlzottan közlékeny, amikor arról van szó, hogy milyen újítások kerülnek a már gyártásban lévő autóiba. Mivel a vállalatnál nincsenek hivatalos modellévek, ha elkészülnek valami fejlesztéssel, és a beszállítói lánc is készen áll, azonnal gyártásba is küldik. A gond csak az, hogy ilyenkor hetekig, hónapokig vegyesen vannak még a régi és az új autók a gyártás és kiszállítás különböző fázisaiban. Az új alkatrész gyártását is fel kell futtatni, a réginek meg el kell fogyni. A legutolsó dolog ami a gyártónak ilyenkor hiányzik, az az, hogy a vásárlók visszamondják, vagy halasszák rendeléseik átvételét, annak reményében, hogy az újabb autót kapják.

Azonban sokáig nem lehet húzni a titkolózást, hiszen előbb utóbb elkezdik kiszállítani az újdonsággal szerelt autókat és kiderül mi változott, mint ezt Kínában látni szoktuk. Ráadásul a változtatások egy jó részét le is kell jelenteni a hatóságok felé, így például módosítani kell az európai homologizációs engedélyeket is.

Most a német Teslások TFF fóruma szerzett meg hivatalos információkat az utóbbi forrásból. A bejegyzést posztoló felhasználó eddig is megbízhatóan szállította ezeket az információkat, úgyhogy nincs okunk kételkedni a dokumentáció eredetiségében. A Teslákat Európában a holland hatóságoknál homologizálják, innen pedig többször szivárogtak már információk. Most az is kiderült, hogy nem csak egyszerű fejlesztésekről van szó, de a Tesla már engedélyeztette a berlini gyár új, helyi beszállítói által gyártott alkatrészeket is.

Itt a teljes lista

De nézzük is a változások, fejlesztések sorát. Alapvetően mindent a Model 3-ra és a Model Y-ra kell érteni, ahol ez csak ez egyiket, vagy másikat érinti, ott ezt külön kiemeljük, illetve saját kiegészítéseinket szögletes zárójellel jelezzük.

  • Az autók új központi infotainment számítógépet kapnak. [Ez megerősíti, hogy mind a két típus megkapja az AMD Ryzen, erről itt írtunk].
  • Engedélyezésre került az új, 15,5 voltos li-ion akkumulátor. [Erről bővebben itt írtunk.]
  • Ehhez kapcsolódóan a szélvédőmosó pumpáját 15,5 voltosra cserélik.
  • A hátsó ablakok is dupla üvegezést kapnak. [Ezt már láttuk az új, kínai gyártású Model Y Performancenél, várható volt nem gyártanak csak ennek külön ablaküveget.]
  • A Model Y utastere is kap egy radart. [Ezt nemrég szabadalmaztatta a Tesla, eddig nem szerelték be sehova. Feladata, hogy észre vegye, ha egy kisbaba maradt az utastérben, de segít a betörések észlelésben is.]
  • Új vezeték nélküli kapcsolat-modul. [5G? Wifi ax? Vagy esetleg csak egy új beszállító modemje?]
  • Új üveg-összetevők, anyagok engedélyezése.
  • Szuperkürt: 3 az 1-ben kürt, riasztó és duda. [És ha jól értelmezzük akkor ezt a gyalogosriogató rendszeren keresztül fogjuk majd hallani.]
  • A Model Y új belső infravörös kamerát kap.
  • Új vonóhorog alkatrész.
  • Helyi beszállítók új ülésmechanikája kerül a kocsikba.
  • Új hátsó biztonsági öv rendszer.
  • Frissül a hátsó biztonsági öv becsatolását érzékelő szenzor is.
  • A vezetőülés utas felőli oldala is kap egy légzsákot. [Erről már korábban is szállingóztak hírek, ha minden igaz azt akadályozza meg, hogy a baleset során a sofőr és az utas fejei összecsapódjanak, súlyos sérülést okozva, de akár még a hátsó-középső utasnak is hasznos lehet.]
  • Frissített párnázást kapnak az ülések és valamiben módosul a kárpitozás is.
  • Kikerül az SOS hívás mechanikus gombjának irányító áramköre. [Ez a gomb már egy ideje a képernyőre került, de valószínűleg a vészvillogó mechanikus gombjának áramkörén még rajta maradt ennek a vezérlőegysége is, feleslegesen.]
  • Bekerül az alkatrészek listájába a Giga Berlin beszállítójának ajtózsanérja. [Oldalsó ajtók és hátsó csomagtartó.]
  • Több elektronikai egység lokalizált, Giga Berlin verzióval egészül ki.
  • A kis akkus Model 3 hátsó motorjának új verziója került engedélyeztetésre. [Egy ideje Kínában már készül egy új, helyi gyártású változat a kis akkus kocsihoz. Nekem még pl. a Model 3 Performance hátsó motorja van a kocsimban.]
  • A Model 3 Performance M50 motor hajtű változat. [Itt az M50 az új, 5. Ah-ás LG cellákat jelöli, amikkel már bruttó 82 kWh az akkupakk, a hajtű változat pedig a villanymotor tekercselésére utal, ezzel a megoldással könnyebb és nagyobb teljesítményű motor gyártható.]
  • Hivatalosan is bekerült a gyárak listájába a Gigafactory 4, Berlin-Brandenburg. [Így már az itt gyártott autók is értékesíthetők Európában.]
  • Több hasznos terhet cipelhet a Model Y.
  • A Model Y Performance változata európai beszállítótól kapja a fékbetét
  • A Model Y Performance új féktárcsákat kapott.
  • Új anyagból készül a Model 3 Performance fékbetétje.
  • Új felhasználói felület érkezik a frissített Model S/X-ben látott alapján. [Kérdés ezt minden Tesla megkapja-e, vagy kell-e hozzá az új AMD Ryzen processzor.]
  • A Model 3 Performance is megkapja az LG M50-es akkupakkot. [Azaz az új 5.0 Ah-ás cellákat és 82 kWh-ás akkuméretet. A német TFF fórum szerint ezzel együtt már csak az új, nagyobb teljesítményű CAT 3 jelölésű hajtóművel készül ez a változat].
  • A Model 3 automata parkoló rendszere is átvált a tisztán kamera alapú verzióra.
  • Mostantól az alvázszámban egy extra karakter jelöli hány ampert képes felvenni a motor.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.