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
auto
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

A Mercedes-Benz és a szilárdtest-akkumulátorok piacán vezető vállalat, a ProLogium technológiai együttműködési megállapodást írt alá a következő generációs akkumulátorcellák fejlesztésére. A német autógyártó euró milliókban  mérve két számjegyű befektetést hajt végre a ProLogiumba, és helyet kap a vállalat igazgatótanácsában.

Úgy tűnik a Mercedes-Benz (legalább) két vasat tart a tűzben, ha a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztéséről van szó. Nemrégiben a Factorial Energy nevű, szintén a szent grálként várt technológia fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalkozásba fektettek hasonló összeget.

A sajtóközlemény szerint a Mercedes-Benz befektetésével a technológia fejlesztését és a ProLogium európai gyártókapacitás létrehozására vonatkozó tervét támogatják. A két cég együttműködése nem újdonság, Vincent Yang, a ProLogium Technology vezérigazgatója és alapítója elmondta, hogy már 2016-tól együtt dolgoznak a Mercedes-Benzzel az elektromos járművek akkumulátorcelláinak tesztelésén, ezért is különösen bizakodva tekint a szilárdtest-akku fejlesztés területén kezdődő együttműködésre.

A 2006-ban alapított ProLogium az első akkumulátor gyártó a világon, amely képes a szilárdtest lítium-kerámia akkumulátorok tömeggyártására. Automatizált kísérleti gyártósoruk már közel 8000 db szilárdtest-akkumulátor mintacellát bocsátott a globális autógyártók rendelkezésére tesztelés és modulfejlesztés céljából. Terveik szerint 2022 végére a ProLogium befejezi egy GWh-s  kapacitással rendelkező üzem létrehozását Tajpej közelében, ezt követően a világ fontosabb piacain bővítenék gyártókapacitásukat.

Forrás: Mercedes-Benz

A várakozások szerint a következő néhány évben megjelennek a Mercedes-Benz első, a ProLogiummal közösen fejlesztett szilárdtest-akkumulátorokkal szerelt tesztautók, az évtized második felében pedig személyautókba integrálnák az új technológiát, mivel a Mercedes-Benz egyes piacokon, ahol ezt a feltételek lehetővé teszik, 2030-ra teljesen elektromos gyártóvá alakulna.

„Úgy gondoljuk, hogy a hatótáv és a hatékonyság jelenti az elektromos autók új mérőszámát az iparágban. A szilárdtest-technológia segít csökkenteni az akkumulátor méretét és tömegét. Azért dolgozunk együtt olyan cégekkel, mint a ProLogium, hogy biztosítsuk a Mercedes-Benz úttörő szerepét  az autóiparban, ügyfeleink érdekében.” – mondta Markus Schäfer, a Daimler AG és a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagja, fejlesztésért és beszerzésért felelős technológiai igazgató.

Villanyóra podcast 109. adásában dr. Kun Róberttel, az ELKH Természettudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársával, szilárdtest-akkumulátor szakértővel beszélgettünk. Megkértük, magyarázza el a főbb különbségeket az akkumulátorok típusai között, segítsen megérteni mi is az a szilárdtest-akku amit mindenki vár, és menet közben áttekintettük az akkumulátorok fejlesztésének történetét is. Szó volt arról is, hogyan gyártják az aksikat, és mit várhatunk a Tesla szárazelektródás fejlesztésétől. Persze arról is megkérdeztük a szakembert, hogy mi a véleménye a különböző autógyártók szilárdtest-akkus bejelentéseiről, és mikorra érkeznek ezek sorozatgyártásba.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.