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 Egyre népszerűbbek hazánkban a mikromobilitási eszközök, de még közel sem terjedt el annyira a használatuk, mint amekkora potenciált rejtenek magukban. Különösen azoknak érdemes kerékpárra, rollerre, vagy más kis méretű, emberi erővel vagy elektromos motorral hajtott eszközre pattanni, akik sokat vesztegelnek a reggeli és délutáni csúcsforgalomban – a Jövő Mobilitása Szövetség számításai szerint egy jellemzően 30-40 perces autóutat akár 8-10 percre is rövidíthetünk ily módon. A mikromobilitási eszközök általában nagyvárosokban, forgalmas belvárosi útszakaszokon, rövid távolságokon jelenthetnek alternatívát az autózással szemben, a felhasználók jellemzően a tömegközlekedést egészítik ki, azaz az átszállások távolságát, illetve a megállótól a célig történő utolsó métereket teszik meg velük. A megtett utak átlagos hossza 4-8 km, ez a táv a világjárvány ideje alatt nőt meg 2 km-ről, melynek hátterében valószínűleg a közösségi közlekedés nagyobb arányú elkerülése áll. Forrás: Lime A Jövő Mobilitási Szövetség felhívja a figyelmet arra, hogy Németországban például évente 30 millió olyan autóutat tesznek meg az emberek, amelyek rövidebbek 2 km-nél, és újabb 30 millió autóút van, ami rövidebb, mint 4 km, ezek nagy része tehát kiváltható lenne mikromobilitási eszközzel. Legalábbis ha pusztán távolságalapon nézzük, hiszen arról nincs információnk, hogy mi ezeknek az utaknak a célja – ha például bevásárlás, vagy a gyerekek fuvarozása, akkor máris jókora hátrányból indulnak a kerékpárok, rollerek, segway-ek, görkorcsolyák és gördeszkák a közlekedési eszköz kiválasztásánál. A mikromobilitási eszközök előnyei közé tartozik az alacsony üzemeltetési költség: egy hagyományos kerékpár működtetéséért a saját energiánkkal fizetünk, de még egy saját tulajdonú e-roller 20-40 km-es hatótávra elegendő feltöltése is 20 forint alatti költséget jelent. Mégsem a költséghatékonyság a legfontosabb tényező, ami miatt az emberek ilyen eszközöket használnak, hanem a dugók elkerülése: a KPMG tavalyi kutatása szerint a reggeli és esti csúcsidőszakában választják a mikromobilitást a leggyakrabban, 54%-ban a forgalmi dugók elkerülése céljából. A Szövetség információi szerint körülbelül 30-40 ezer sima és elektromos roller vesz részt a magyarországi közlekedésben, ám ezen eszközök használata egyelőre erősen szabályozatlan, amely sok esetben konfliktushoz vezet. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint a probléma onnan ered, hogy a legtöbb mikromobilitási eszköz 15 km/órás vagy magasabb sebessége túl gyors ahhoz, hogy a gyalogosokkal együtt biztonságosan közlekedhessenek a járdán, azonban túl lassúak és túl kevés védelmet nyújtanak a használójuknak ahhoz, hogy autókkal, buszokkal közös úttesten biztonságosan közlekedhessenek. A KPMG kutatása rávilágított, hogy a felhasználók majdnem 44%-a a saját testi épségét félti ezeken az eszközökön, több mint 30%-uk pedig a szabályozás jelenlegi bizonytalanságát jelölte meg legnagyobb kockázati tényezőként. A válaszadók 17,7%-a teljes mértékben tiltaná ezen eszközök használatát a járdán, noha az autók között még kevésbé érzik magukat biztonságban. A Szövetség ajánlása szerint mielőtt bárki mikromobilitási eszközre pattan, érdemes átgondolnia, hogy mekkora távolságot kell megtennie, milyen az út minősége, van-e kerékpárút, tudja-e biztonságosa tárolni az eszközét, és tudja-e kombinálni más közlekedési eszközzel a használatát. Ha pedig mindenképpen autóba kell ülni, akkor érdemes megfontolni, hogy biztosan saját autóval kell-e megtenni az utat. Biztos, hogy kell neked saját autó? Címlapkép forrása: Flickr 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!