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
auto
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

Elstartolt Németország legelső olyan nyilvános kísérleti projektje, amely során elektromos járművek vezeték nélküli töltését tesztelik az útba épített indukciós töltőberendezéssel. A Balingen városában indított projekt mögött az ElectReon áll, az az izraeli cég, amely már több országban – például Olaszországban és Svédországban – is belefogott elektromosjármű-töltő útszakaszok építésébe, abban bízva, hogy ez a megoldás jelenti majd az igazi áttörést a villanyautózás terjedése számára.

Működik a menet közbeni induktív villanyautó-töltés

Az elektromos járművek induktív töltésére szakosodott ElectReon kezdetben egy 400 méter hosszú elektromos útrendszert (ERS) hoz létre az aszfalt alatt, valamint két induktív, statikus töltőállomást. A töltési megoldás teszteléséhez a májustól szeptemberig tartó 2023-as Garden Show-ra készült transzferbuszt alakítják át oly módon, hogy alkalmas legyen az elektromosság vezeték nélküli, menet közbeni fogadására.

A tervek szerint a projekt egy későbbi szakaszában az útszakaszt egy kilométeresre fogják meghosszabbítani. Az ElectReon Germany mellett a projektben az EnBW, a Karlsruhe Institute of Technology (KIT) és a helyi közművek is részt vesznek.

A transzferbusz útvonala a Garden Show kiállítási területén található parkolótól a városháza buszmegállójához vezet. Az EnBW közleménye szerint a dinamikus töltési folyamat a Wilhelmstraßen zajlik majd, ahol mágnestekercseket helyeztek az úttest alá. „Amikor a busz megközelíti ezt a pontot, nagyfrekvenciás mágneses terek keletkeznek. Ezek a busz padlóján lévő vevőtekercsekben elektromos áramot indukálnak, amelyet az akkumulátor töltésére használnak” – magyarázza az EnBW.

Így épül az ElectReon elektromos útszakasza Izraelben

Induktív megállókat a két végállomásra is terveznek, a városháza „Stadthalle” és a „Messegelände” kiállítási központ megállókban – de a busz ezeknél csak álló helyzetben fog töltődni. A már említett második szakaszban a projekt felelősei a Heimlichenwasenben és a Lauwasen iskola előtt további útvonalakat szeretnének mágnestekercsekkel felszerelni – és ezzel egy kilométerre kiterjeszteni az elektromos útrendszert. Emellett pedig a buszpályaudvarban egy másik induktív megálló is kialakításra kerül, így a projekt a menetrend szerinti járatokra is ki fog terjedni.

Korábban már Karlsruhe városában is kiépült egy elektromos útszakasz

Míg az ElectReon a DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) technológiáját biztosítja, a KIT egy olyan tervezési eszközzel járul hozzá, amely optimálisan koordinálja a busz útvonalát és a töltőállomások elhelyezkedését. Eközben a Stadtwerke Balingen gondoskodik az elektromos busz üzemeltetéséről, az EnBW pedig a projekt irányítását, valamint a töltési infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését végzi. A projekt célja bemutatni az elektromos útszakaszokban rejlő lehetőségeket, kifejezetten a tömegközlekedés elektromosításának támogatására.

A projekt egyébként az ElectReon és az EnBW egy korábbi együttműködésének sikereire épül, amikor is az EnBW oktatóközpontjában épült ki egy elektromos útszakasz Karlsruhe városában.

Címlapkép: Induktívan tölthető elektromos busz a karlsruhei projektből. Forrás: ElectReon

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás