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 A Man-sziget sok szempontból furcsa hely Európában, amiről a legtöbben az évente itt megrendezett őrült, adrenalinfüggést és rendre halálos baleseteket is hozó motoros versennyel, a Man TT -vel kapcsolatban hallottak. Az 572 négyzetkilométeres (48 km hosszú, 13-24 km széles) földterület, amely az Ír-tengerben, Írországtól, Skóciától és Angliától egyenlő távolságra található, a napokban új oldaláról mutatkozott be. A kormány ugyanis bejelentette, hogy 2030-ig szén-dioxid-mentessé teszi a sziget villamos energia ellátását. Elsőre mindez talán nem tűnik nagy vállalásnak, hiszen a 83 ezer fős, a brit koronafüggőség mellett gyakorlatilag önálló döntéshozói ön-kormányzási jogosítványokkal rendelkező sziget Magyarországon is csak éppen beférne a nagyobb városok közé. Ám azon érdemes elgondolkodni – már, hogy ha e szinten vállalunk némi összehasonlítást -, hogy ha a hír úgy szólna, hogy egy Szombathely és Székesfehérvár közötti méretű városunk tett efféle bejelentést, akkor szinte biztosan a címlapokra kerülne. A friss, man-szigeti vállaláshoz azonban az is hozzátartozik, hogy e kérdéskörrel eddig szinte nem is foglalkoztak, így a most bejelentett tervek máris felérnek a saját árnyékuk átugrásával. Márpedig a hivatalos (igaz, nem teljesen friss) megújuló energia statisztikája szerint a sziget jócskán a mögött a Magyarország mögött is kullog, amely a napelem-boomja ellenére is az európai rangsor szerényebb vállalását teljesítői közé tartozik. A Man-sziget a magyarországi (2020-ban hivatalosan lejelentett) 13,9 százalékos részarányhoz képest az 1 százalék körüli megújuló energia részarány értéket tudta elérni a teljes hazai energiafogyasztásán belül. Ezen azonban most drasztikusan változtatnak. A döntésnek persze előzményei is voltak; tavaly ősszel pedig már odáig „fajult a dolog”, hogy az itt dolgozó cégek nyomás alá helyezték a kormányt, mondván: nemzetközi üzleteket fognak elveszíteni amiatt, ha az nem készíti el és nem hirdeti meg a megújuló energiával kapcsolatos politikáját. 2022 októberében ez a vízió még úgy nézett ki, hogy a kiindulópontot a 2023-ban betiltott egyszer használatos műanyagok jelentik, de innen ugrik fel a rendszer évek alatt oda, hogy a 2050-es full nettó zéró szint a szigeten mindent beleértve is reálissá váljék. Ennek egy fél éve még az volt azt egyik fontos lépcsőfoka, hogy a cégek olyan menetrendet kértek, amivel 2035-re az áramszükségletek 75 százalékát zöldenergiára lehet átállítani. Most pedig 2030 és 100 százalék a kormányzati cél. A „hirtelen jött felfordulásban” minden bizonnyal szerepet játszott az európai energiaválság, az ukrán háború itt is érezhető hatásai és annak felismerése is, hogy az energiabiztonsági kritériumoknak önerőből legalább a nagy része elérhető, és ez gazdasági értelemben is biztonságot teremt a szigetlakók számára. A Man-sziget jellemzően import földgázra épített áramtermelői rendszert működtet – az utóbbi két évben elszállt piaci gázárak így mindenre hatással voltak. Otthoni energiatárolás Európában: átléptük a 3 GWh-t Mondhatjuk, hogy „a kormány még időben kapcsolt”, mert január végén már lehetőség volt benyújtani az első terveket a Man sziget első napelem farmjára, amely az elképzelések szerint 84 hektárnyi területen nyolcezer család áramszükségletét fogja tudni megtermelni úgy, hogy a napelemes rendszerhez jelentős méretű és kapacitású akkumulátoros tárlórendszert is beterveznek. Ehhez adódik hozzá a kormány napokban tett bejelentése, mely szerint megkapták a Miniszterek Tanácsának jóváhagyását is azokhoz a projektjeihez, amelyekkel 2026-ig 30 MW villamos energiát állítanak majd elő szárazföldi szél-, illetve napenergiából. Aztán mennek tovább, és már meg sem állnának a 2030-as áramszektori dekarbonizációig. „A nap és a szél erejének hasznosítása azt jelenti, hogy felhasználhatjuk szigetünk természeti erőforrásait a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, miközben a Man-szigetet kevésbé függővé tesszük az importált fosszilis tüzelőanyagoktól” – közölte a sziget lakosságával Alfred Cannan, MHK kormányfő. Hozzátette, hogy bár a határidő miatt a cél ambíciózusnak tűnik, „de ezt el kell érnünk, ha ki akarjuk venni a részünket a globális felmelegedés és az éghajlatváltozás elleni küzdelemből„. A napelemes rendszereket a sziget köztulajdonban lévő területeire, parkolókba és kormányzati épületekre tervezik, a szélturbinákat pedig olyan – szintén köztulajdonban lévő – területekre, ahol a legnagyobb mennyiségű szélhozam valószínűsíthető. A hosszútávú energiatárolás lehet az évtized nagy üzlete Címlapkép: Man-szigeteki látkép (forrás: Manchester Airport) Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!