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 A németországi gázvezeték-hálózat némi átalakítást követően alkalmas lehetne hidrogén szállítására is, állapította meg a Stuttgarti Egyetem Anyagvizsgálati Intézetének tanulmánya, amely a DVGW, a német gáz- és vízügyi szövetség megrendelésére készült. A kutatási projekt keretében a német vezetékhálózatban használt acélelemek egy reprezentatív mintáját tették ki olyan extrém üzemi és öregedési hatásoknak, amelyek a hidrogén hosszabb távú alkalmazása mellett érnék őket. Az eredmények azt mutatták, hogy ezek az elemek alapvetően éppúgy alkalmasak hidrogén szállítására, mint a földgázéra, és mind az üzemi öregedésük, mind a szükséges törésszilárdságuk megfelel az évtizedeken át tartó biztonságos rendelkezésre állással kapcsolatos elvárásoknak. „A kutatási eredmények úttörő jelentőségűek a hidrogén jövője szempontjából. Az értéklánc három kihívása – előállítás, szállítás és felhasználás – közül a szállítás most alapvetően megoldódott. A vezetékhálózatokban a csövek továbbra is használhatók, és csak az egyes szerelvényrészeket vagy állomáselemeket kell korszerűsíteni vagy cserélni. Ennek van gazdasági értelme, mert egy meglévő infrastruktúrára támaszkodhatunk, amelynek beruházási volumene évtizedek alatt mintegy 300 milliárd euró volt. A német kormánynak most ki kell használnia ezt a nagyszerű potenciált, és el kell egyengetnie a hidrogéngazdaság útját, hogy minél hamarabb megfeleljen a klímavédelem követelményeinek” – nyilatkozta Prof. Gerald Linke, a DVGW igazgatótanácsának elnöke. „Ahelyett, hogy új gázhálózatot építenének a hidrogén szállítására, a meglévő, több mint 550.000 km hosszú német gázhálózatot 30 milliárd euróból át lehetne alakítani a hidrogén szállítására” – tette hozzá. Kérdés azonban, hogy mi szükség lenne a teljes hálózat átalakítására, amikor a legtöbb gázfogyasztónak (p. a háztartásoknak) aligha lesz szüksége hidrogénre. Az sem világos, hogy amíg mindkét energiahordozó használatban van, hogyan lehet a gázvezetékeket átállítani hidrogénre, hiszen egy hálózat vagy az eggyikkel működik, vagy a másikkal, ezért létezik ma is a gázinfrastruktúrától elkülönülő hidrogéninfrastruktúra. Ez utóbbi a Németalföldön és a Ruhr-vidéken már viszonylag jól kiépült, a vezetékhálózat hossza eléri a több száz km-t, és a közeljövőben még tovább fog bővülni. Március végén Németország és Hollandia kormánya ugyanis megállapodott arról, hogy a jövőben összekapcsolják hálózataikat. Az első két összeköttetés 2027-re valósulhat meg. A német kormány más szomszédos országokkal is tárgyalásokat kezdett, például a Norvégiával való közvetlen vezetékes összeköttetés lehetőségéről, amelyről egy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk. Tavaly még sci-finek tűnt ez az építés, most már valóság Még ha a GVGW tanulmánya után maradt is néhány kérdőjel, az mindenesetre kiolvasható belőle, hogy a jövőben a használatból kikopó földgázvezetékek átállítása viszonylag könnyen és olcsón megvalósítható lesz majd, ami mindenképpen bíztató fejlemény. Meglepő eredmény: olcsóbb hidrogént szállítani, mint áramot A hidrogénről további, sokkal bővebb információk találhatóak az alábbi oldalunkon. Hidrogén 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!