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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Bemutatkozott a Polestar 4 – és nincs hátsó szélvédője

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

A Polestar is a sanghaji autókiállításra időztette a Polestar 4 premierjét, amelyet egyelőre egy sajtóközlemény és hivatalos fotók révén ismerhettünk meg, de a gyártó  nagyon részletes technikai specifikációkat is közreadott, úgyhogy elég sok minden kiderült a sportos SUV-ről.

Mindent hoz, amit ettől a márkától megszoktunk.

Hátsó szélvédő nélkül

Az autót a Polestar az SUV Coupé kategóriába sorolja, de hangsúlyozzák, hogy nem arról van szó, hogy egy meglévő városi terepjárónak lecsapták a hátsó tetővonalát, ezzel korlátozva az utasok fejterét. A gyártó büszke arra, hogy állításuk szerint olyan formát sikerült kitalálniuk, amely nem köt kompromisszumokat: sportos és hatékony, de nem kell behúzott nyakkal ülni hátul sem.

A térérzetet növeli az üvegtető is, amely az utasok mögé nyúlik be, így fizikailag is több helyet hagy a hátsó ülésen lévők fejének.

Ugyanakkor a kocsi ötajtós, a hátsó csomagtartó szája nagyra nyílik, ami felveti a kérdést, hogy ezt hogyan sikerült megoldani.

A Polestar úgy döntött, hogy egyszerűen kihagyják a hátsó szélvédőt, az üvegtető után rögtön a csomagtér fedele kezdődik.

Ennek megfelelően hagyományos hátsó visszapillantó nincs is, ezt egy nagylátószögű kamera helyettesíti, amely a megszokott helyen mutatja a képet, de gombnyomással a visszapillantó-képernyőt tükörré is változtathatjuk, hogy ha rá akarunk nézni a hátsó ülésen utazó gyerkőcökre.

A megoldás különlegességét tovább fokozza, hogy az egyre több prémium autóban feltűnő elektrokromatikus üveget használták a tetőn, így az gombnyomásra elsötétíthető.

Az autó egyébként 4,84 méter hosszú és tükrökkel 2,14 méter széles, de ami igazán figyelemreméltó, az a tengelytáv, amely 2999 mm, azaz egy hajszállal marad csak el a három métertől. Ez akkora, mint a Hyundai Ioniq 5 tengelytávja, igaz a koreai autó 20 centivel rövidebb, szóval ott azért ez nagyobb bravúr volt.

Ez valószínűleg rendkívül nagy lábteret biztosít hátul, mivel a méretekből ítélve jó, de nem rekord méretű a csomagtartó, így valószínűleg a hátsó utasok nyerik a legtöbbet a hatalmas tengelytávval.

Minden zöld

Az autógyártók, és különösen a villanyautó gyártók mostanában nagy hangsúlyt fektetnek a fenntartható gyártásra és anyaghasználatra. A Polestar 4 a Geely csoport egy kínai üzemében fog készülni, amely 100 százalékban megújuló energiát használ.

De az utastérben is kitettek magukért.

Az már szinte megszokott, hogy több helyen újrahasznosított műanyagokat használnak, így például a szövetek 100 százalékban körforgásos PET-ből készülnek, de a padló kárpitját is levitézlett halászhálókból gyártják. Talán csak az meglepő, hogy ők még nem száműzték teljesen a bőrt, bár azt mondják ez a nappa-bőr olyan helyről származik, ahol etikusan tartják az állatokat.

Az viszont rendkívül figyelemreméltó, hogy

ún. mono-anyagokat használnak, azaz a belső elemek mind egy-egy anyagfajtából készülnek, ezeket nem keverik, kombinálják, ami rendkívüli módon megkönnyíti az újrahasznosítást.

Ahol mégis hagyományosabb műanyagok kellettek, ott a kőolajszármazékot fenyőfaolajra cserélték.

Teljesítmény és technika

A Polestar 4 egyelőre csak egyetlen akkumérettel, Long Range változatban lesz elérhető, de kétféle motorváltozattal lehet majd rendelni.

A hátsókerékhajtású verzió 272 lóerős és 600 kilométeres WLTP hatótávot prognosztizálnak neki - a valamivel realisztikusabb amerikai EPA szabvány ezt 483-ra teszi. A kétmotoros verzió erősebb, 544 lóerős, a gyorsulása is jobb, de ennek az ára 40-50 kilométer, 7-10 százalék hatótáv.

Mindkét szinkronmotor állandó mágneses, de az elsőnél beépítettek egy automata kuplungot, amely állandó, mondjuk autópályás, tempomatos sebességnél azzal csökkenti a fogyasztást, hogy az első motort kiveszi a hajtásból, így a kerekek szabadon foroghatnak. Az alap kerékméret 20-as, de 21 colos méretben is kérhetjük - előbbinél Európában Pirelli P Zero, utóbbinál Michelin Pilot Sport 4 EV abroncsokat kapunk. A kétmotoros kiadás ún. szemi-aktív felfüggesztéssel készül, így sportos, vagy kényelmes opciók közül választhatunk.

 

Apropó sportosság. Akinek a kétmotoros változat kevés lenne, megrendelheti a Performance csomagot is. Ez a motor teljesítményén nem változtat, de erősebb, négydugattyús Brembo fékeket, 265/40R22 P-Zero abroncsokat és a márkától megszokott különleges, arany színű fékeket és biztonsági öveket kapunk.

A típust egyelőre egyféle akkumérettel kínálják, a cellákat a CATL szállítja és hagyományos NMC kémiát választottak. Nettó 94 kWh áll rendelkezésre a 400 voltos rendszerű akkuban, az AC töltést nagyvonalúan 22 kW-osra tervezték, a DC-t pedig 200 kW-ban maximalizálták, ami nagyjából félórás boxkiállást eredményez.

A gyártás idén novemberben indul Kínában a Geely Hangcsou-öböl menti gyárában, de először csak a helyi piacon lesz elérhető az autó. A világ többi részére 2024-ben érkezik, a kezdőára Európában 60.000 euro, nagyjából 22 millió forint környékére várható.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.