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
auto
2024. 04. 19. péntek

Késik a Panasonic új akkumulátora

elektromosautó-akkumulátor

Úgy látszik túl ambiciózusak voltak a Panasonic tervei az új 4680-as cellák kapcsán, ugyanis nagyjából egy évet csúsznak a projekttel.

Nem elégedettek a teljesítménnyel.

Nem elég jó

Amikor a Tesla 2020 szeptemberében a Battery Day nevű eseményen bejelentette az új 4680-as formátumú cellák gyártását, nem tartott sokáig, míg legnagyobb partnerei, az LG és a Panasonic is beálltak a sorba, és bejelentették, ők is ilyet fognak fejleszteni, illetve szeretnének majd a világ legnagyobb villanyautó gyártójának szállítani. Akkor még úgy tűnt, hogy meglepően gyorsan beérhetik a Teslát.

Azóta persze már tudjuk, hogy Musk csapatának is alaposan meggyűlt a baja az új aksival, illetve elsősorban a szárazelektródás technológiával, de náluk már látszik a fény az alagút végén. A Giga Texasban már a második generáció készül, ami megvásárolható termékbe, a kis akkus Model Y ottani verziójába kerül, mégpedig mostanra már heti több, mint ezer autóra elég, millió feletti darabszámban. A Tesla jelenleg a fremonti Kato Roadon, az eredeti pilot üzemben is gyártja ezeket az akkucellákat, Texasban pedig a meglévő mellé további három gyártósor telepítése zajlik. A vállalat azt is bejelentette, hogy a Giga Nevada bővítésének részeként ott is 100 GWh gyártókapacitást épít ki az új aksiknak – feltehetőleg a szintén ott készülő Tesla Semi egy frissített változatához. A 4680-asok egyes elemei egyébként a Giga Berlin cellagyártó épületében is gyártásban vannak, ezeket a texasi gyárnak szállítják le.

Panasonic 4680-as cella. Forrás: iza.ne.jp

A Panasonic eredetileg úgy tervezte, hogy az idén márciusban induló üzleti évükben küldik gyártásba a saját változatukat, tavaly júniusban pedig már arról számolhattunk be, hogy megkezdték a próbagyártást. Ám az eredményekkel valószínűleg nem lehettek elégedettek, mivel most azt jelentette be a híres akkugyártó, hogy 2024 áprilisa és szeptembere között indulhat majd meg a tömeggyártás. A hátralévő időben a Panasonic növelni akarja a cella versenyképességét, teljesítményét – írja a Reuters.

Az LG 4680-as cellájának gyártósora az idei év végére készülhet el a vállalat tájékoztatása szerint, de, hogy mikor kezdődik meg a tömegtermelés, azt egyelőre nem osztották meg.

Nem triviális

Az új cella már a méretével is kihívás elé állítja az akkugyártókat.

Az akkucellák méretének növelése azért szükséges lépés, mert így nő a hasznos, aktív anyagokban mért tartalom az akkupakkon belül, csökken a haszontalan tömeg (cellaburkolat) és növekszik az energiasűrűség. A 18650-es, illetve 2170-es cellaméretekről a 4680-asokra váltani azonban már csak azért is nehéz, mert a méret növekedésével egyre jobban melegszik a cella belseje, és egyre nehezebb a hűtése.

Ezért elengedhetetlen az ún. tabless megoldás, amikor nem egyetlen ponton, a cella tetejének közepén lévő angolul tab-nek hívott érintkezőn közlekednek az elektronok, hanem a fedőlemez teljes felületén át áramlik az energia, ezzel biztosítva az egyenletesebb melegedést. Ahhoz pedig, hogy a gyártás költséghatékony is legyen, szerencsés a szárazelektródás gyártás, amivel meg lehet spórolni a gyártáshoz szükséges energia, hely, és végsősoron befektetés jelentős részét. Ezekre a problémákra elméletben mind logikus és jól érthető megoldások vannak, azonban a gyakorlati megvalósításuk nem triviális.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.