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 A Ford és a GM döntése hatalmas lökést adott az amerikai töltőgyártók és töltőüzemeltetők újító kedvének – az elmúlt napokban szinte óránként érkeztek a sajtóközlemények az NACS szabvány támogatásáról. De nem mindenki boldog. Aggódnak Az elmúlt hetek Ford és GM bejelentései a Tesla NACS csatlakozóinak bevezetéséről és a Supercharger hálózat használatáról jócskán megleptek mindenkit – leginkább a CharIN nevű iparági szervezetet, amely a CCS szabvány gondozója is. A CharIN először 2022 november végén reagált arra, hogy a Tesla nyilvánossá, szabadon felhasználhatóvá tette az NACS licenceit, és már akkor hangsúlyozták, hogy szerintük ez csak összezavarja a vásárlókat, és egyébként is szükségtelen, mivel az Egyesült Államokban mintegy 50 villanyautó típus használja a CCS szabványt. Amiről a közlemény nem beszélt, az az volt, hogy az az 50 modell együtt alig tette ki az eladások harmadát, és az ország legnagyobb villámtöltő hálózata is a Tesláé volt. A CCS1 és 2 nem kompatibilisek egymással. Idén május végén a Ford bejelentését követően újabb sajtóközleményben aggódtak az elektromos átállásért, mivel véleményük szerint a versengő szabványok csak lassítanak ezen, ők pedig egyébként sem támogatják az átalakítók kifejlesztését és használatát. Három fő pontban megfogalmazott kritikájuk között is első helyen szerepelt, hogy az NACS egyszerűen nem szabvány, mert nem ment keresztül iparági szabályozók és testületek szabványgyártó biztosságain. A közlemény ezzel az általuk globális standardnak tartott CCS-t állította szembe – noha ez sem egyetlen szabvány, az amerikai CCS1-gyel szerelt autók képtelenek lennének az európai CCS2 csatlakozókon tölteni. Hogy a szervezetnek miért fájt ennyire a Ford bejelentése azzal kapcsolatban beszédes a második fő megállapításuk, amely szerint az, hogy két autógyártó megegyezett egy saját töltőcsatlakozó használatáról, nem jelentheti azt, hogy a kormányzat újranyitja a töltőhálózatok telepítésére szánt dollármilliárdokról szóló egyeztetéseket, amelyek jelenleg a CCS-t favorizálják. Publikus töltőállomás Vancouverben (forrás: Techcrunch) A GM bejelentését követően most először nyilatkoztak a témában, egy rövid sajtóközlemény formájában, amelynek már kicsit lágyabb a hangvétele. Ebben arról beszélnek, hogy a CharIN néhány észak-amerikai tagvállalata jelezte, hogy szeretnék használni az NACS csatlakozókat és töltőket, ám az szerintük továbbra sem szabvány, és nem nyújt egy nyílt ökoszisztémát, amelyre az iparág építkezhet. Ezért létrehoztak egy munkacsoportot, amely be fogja nyújtani az NACS-t a megfelelő testületekhez, hogy közösen kidolgozott, elfogadott szabvány lehessen belőle. De ezzel együtt, ők továbbra is a CCS használatára buzdítják tagjaikat. Arról nem tudunk, hogy a Tesla partner-e a szabványosítási folyamatban, hajlandó-e bármit is változtatni az NACS specifikációin, de abban szinte biztosak vagyunk, hogy a válasz nemleges lesz, amennyiben az a vállalat jelenlegi autóinak problémákat okozna a hálózat használatában. Egyelőre az sem teljesen világos, hogy miért van szükség egy versenytárs által kezdeményezett szabványosítási folyamatra, hiszen a Superchargerek 11 éve működnek, Amerika legnagyobb DC töltő hálózatát alkotják, az NACS teljes műszaki dokumentációja és specifikációi díjmentesen elérhető és használható, aki pedig ezeket követi, kompatibilis autót és töltő tud gyártani. Két bolond százat csinál Ami viszont biztos, az az, hogy egyre több töltőgyártó és töltőhálózat jelenti be a támogatását. Az elmúlt napokban az ABB, a Blink, a Chargepoint, az EVGo, a FLO, a Kempower, a Tritium, a Wallbox és az XCHARGE is bejelentette, hogy töltőit a jövőben NACS csatlakozókkal is felszereli – de valószínűleg ennél több cég is jelezte már hasonló szándékát, mert egy külföldi forrásban azt olvastuk, hogy már 19 felett jár a számuk. We’re excited to announce we will be providing the North American Charging Standard (NACS) as a connector option with our fast chargers, during manufacture as well as a retrofit kit for post-manufacture. Learn more about today’s announcement. https://t.co/T23VaraPQ8 — Tritium® (@TritiumCharging) June 12, 2023 Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez nem a CCS (1) támogatás végét jelenti, az még akkor is csak jó sok év múlva várható, ha esetleg minden autógyártó NACS-re vált, hiszen a jelenleg a forgalomban lévő villanyautók harmada a CharIN szabványát támogatja Észak-Amerikában. Érdekeség, hogy már egy elektromos hajógyártó, a Pure Watercraft is bejelentette, hogy ellátja termékeit NACS csatlakozókkal – mondjuk a döntés annyiban érthető, hogy a vállalat résztulajdonosa a GM. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!