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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Januártól megugorhatnak az amerikai villanyautó eladások

elektromos autó piac
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

Amióta csak létezik Amerikában a villanyautók vásárlásának állami támogatása, van a rendszerben egy aprónak tűnő kitétel, amely a valóságban sokaknak okozhatott fejfájást.

Évek óta ígérik, hogy megszűnik, de most végre kijött a módosított szabályozás, és januártól valóban változik a helyzet.

A pénztárnál

Az amerikai villanyautós támogatás jelentős változáson ment át a Biden adminisztráció 2022. év végi módosításaival. Az új rendszerben megszűnt a korábbi, autógyártónkénti 200.000 darabos limit, így a GM megannyi márkájának és a Tesla vásárlóinak is újra elérhető az akár 7500 dolláros kedvezmény. Az új, IRA nevű szabályozás azonban új feltételeket is támasztott, így az évek alatt fokozatosan egyre nagyobb mértékben kell az akkumulátorokat az USA-ban, vagy egy azzal szabadkereskedelmi megállapodást kötött országban gyártani, ellenkező esetben csak csökkentett összeget lehet igénybe venni. Új elem volt a rendszerben az is, hogy a szedánokra 55 ezer, a nagyobb autókra pedig, SUV-kra és pickupokra pedig 80 ezer dolláros árhatárt szabtak meg – ha ennél drágább a jármű alapváltozata, akkor nem jogosult egy fillérre sem.

Egy kitétel azonban az évek alatt nem változott, továbbra is adó-visszatérítés formájában volt elérhető a támogatás. Ez a gyakorlatban két olyan következménnyel jár, ami szűkítette a potenciális vásárlók körét.

Egyrészt a vásárlónak rendelkeznie kellett legalább 7500 dollárnyi szövetségi adóval az adott adóévben, különben nem tudta teljesen igénybe venni a támogatást. Persze mondhatjuk, hogy aki nem keresett eleget ennyi adó befizetéséhez, az úgysem tudott drága villanyautót venni, de azért ma már több, olcsóbb modell is elérhető volt a piacon, így például a Chevrolet Bolt 26 ezer dollártól vásárolható meg. Arról nem is beszélve, hogy 4000 dollár a 25 ezernél olcsóbb használt villanyautókra is igénybe vehető.

Forrás: Pexels

A másik probléma talán többeket érintett. Az adó-visszatérítés azt is jelentette ugyanis, hogy a vásárlónak meg kellett előlegezni a teljes vételárat, majd utólag, a következő évben megigényelhette a visszatérítést az adóhivataltól. Ez azonban lehet, hogy a szerényebb jövedelműeknek elérhetetlenné tette a kiszemelt villanyautót, mivel megnövelte a havi törlesztőrészletet, vagy akár a magasabb ár miatt elbukhatott valaki a hitelvizsgálaton.

Most azonban végre teljesült a Biden kormány eredeti ígérete, amely még a 2020-as kampányban arról szólt, hogy a kasszánál érvényesíthető árkedvezményre módosul.

Technikailag a vásárló 2024. január 1-től átruházhatja az adókedvezményét a kereskedésre, ami az adóhivatal honlapján található GYIK szerint egyben azt is jelenti, hogy mostantól a kedvezmény túllépheti a vásárló személyes adóbefizetésének mértékét, tehát az alacsonyabb keresetűek is igénybe tudják majd venni a teljes 7500 dollárt.

Jövő év elejétől a vásárlónak egy sokkal kisebb árcédulára kell hitelt felvennie, vagy kisebb összeget kell kifizetnie zsebből, hiszen már a kasszánál is a csökkentett ár lesz érvényben.

2020 Chevrolet Bolt EV

A kereskedéseknek regisztrálniuk kell egy új online felületen, hogy részt tudjanak venni a rendszerben, ám ez nem egy túl nagy feladat. Jó hír számukra, hogy az adóhivatal vállalja, hogy 72 órán belül kifizeti számukra a kedvezmény összegét.

A lépéstől az várható, hogy jövőre tovább erősödik az idén amúgy is 50 százalékkal bővülő villanyautós kereslet az Egyesült Államokban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.