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
auto
2024. 04. 27. szombat

Cybertruck premier: új technológiákat villantott a Tesla

elektromos autó

A Tesla 2019 november 21-én mutatta be a Cybertruckot, amiről elsőre nem nagyon lehetett eldönteni, hogy a történelem egyik legnagyobb átverését látjuk, vagy teljesen komolyan gondolják az autó formáját. A kétkedők egy részét aztán a dizájn funkcionális magyarázata győzte meg, mások az eltelt négy év alatt látták már annyiszor az újabb és újabb prototípusokat, hogy a forma kezd megszokott lenni, és persze még mindig vannak sokan, akik orvosi vizsgálatra küldenék az autógyártó vezetőségét. Ha hihetünk a Tesla adatainak és a foglalások számát követők matekjának, akkor mostanra már egymillió előrendelés felett jár a típus, így, ha csak minden tizedik foglalást váltanak rendelésre, akkor is legalább az első év gyártása előre el van már adva.

Ma este pedig eldördült a startpisztoly, az első pár vásárló megkapta az autóját, ténylegesen folyik a sorozatgyártás.

Adatok

Mivel a Cybertruck egy pickup, és azon belül is a Rivian R1T-hez képest a piac totális ellenpólusa, igazi munkagép, így a legfontosabb kérdés az volt, mit tud a cég valóra váltani a 2019-es ígéreteiből.

RWD AWD CYBERBEAST
Hatótáv (EPA, km) 402 547/755 515/705
Töltési csúcsteljesítmény (kW) 250 250 250
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 6,7 4,3 2,7
Végsebesség (km/h) 180 180 209
Teljesítmény (LE/kW) 600/442 845/621
Nyomaték (Nm) 10.080 13.960
Motorok száma 1 (hátul) 2 3 (1 elöl, 2 hátul)
Hossz (mm) 5683 5683 5683
Szélesség tükrökkel/nélkül (mm) 2413/2200 2413/2200 2413/2200
Magasság (mm) 1791 1791 1791
Max. hasmagasság (mm) 443 443 443
Saját tömeg (kg) 2995 3104
Hasznos teher (kg) 1133 1133 1133
Összes raktér (l) 3423 3423 3423
Plató zárható raktere (l) 1900 1900 1900
Plató mérete (cm) 180×120 180×120 180×120
Vontatás (kg) 3402 4990 4990
Elérhetőség 2025 2024 2024
Ár (nettó USD) 60.990 79.990 99.990

Ahogy arra számítani lehetett az autó drágább lett, mint azt 2019-ben az akkor 2021 végére tervezett gyártás kezdetére tervezték.

Az alap, hátsókerék-meghajtású változat 40 helyett 60 ezer, a 60 ezresre prognosztizált összkerekes középső modell 80 ezer, a 70 ezresnek megálmodott csúcsváltozat pedig 100 ezer dollárba kerül.

Az várható volt, hogy a korábbi árakhoz képest, a négy év alatt 20 százalékos amerikai inflációnak köszönhetően drágábbak lesznek a pickupok, de ekkora emelésre azért csak ebből kifolyólag nem lehetett számítani.

Hogy mégis ennyit tud kérni a Tesla a Cybertruckért annak legalább négy oka lehet. Az egyik, hogy állítólag 1+ millió előrendelés van, tehát bőven tudnak mazsolázni a vásárlók között. A másik, hogy 80 ezer dollár alatt, tehát a csúcsmodell kivételével, a belépő és középső változatok, beférnek az amerikai állami támogatás keretébe, azaz 7500 dollár lejön az árakból. A harmadik, hogy időközben a versenytársak is árat emeltek, a Ford F-150 Lightning 50-91 ezer dollár között érhető el. A negyedik pedig az, hogy, legalábbis egyelőre, a Cybertruckhoz semmi extra nem rendelhető, azaz minden konfiguráció full extrás – még csak FSD-t sem lehet külön választani. (Hogy benne van-e az árban, az egyelőre talány).

A teljesítményt érintő ígéretek terén, a 2019-es tervekhez képest a gyorsulás megvan, sőt, a csúcsváltozatnál még kicsit jobb is az érték, mint anno gondolták. Lényegesebb, hogy az 5000 kilós vontatási kapacitás, és az 1100 kilós teherbírás is felülmúlja a Ford és a GM elektromos pickupjait, amely valószínűleg a fő cél volt. (A belépő modell teherbírása ennél kisebb, de ez a konkurenciánál is így van). A 180 centi hosszú plató, lenyitott pozícióban rögzített hátsó csomagtérajtóval 244 centi hosszú tárgyakat is tud szállítani

Az alapváltozat 400 kilométeres hatótávja hozza az eredeti vállalást, a középső változat pedig még többet is tud, mint jósolták, 480 helyett 547 kilométerre elég a delej. A csúcsváltozat ugyanakkor nem éri el a 2019-ben megálmodott 800 kilométeres hatótávot, ebből 515 km maradt. Csakhogy van itt egy csavar a történetben.

A Tesla a Cybertruck középső és csúcsváltozataihoz egy később beárazásra kerülő extra akkupakkot is kínál, amit Range Extendernek, azaz hatótávnövelőnek hívnak. Ez elfoglalja a plató harmadát, ellenben a hatótáv 756, illetve 708 kilométerre nő.

Musk szerint ennek a 16 ezer dolláros kiegészítő célja, hogy hosszú utakon, illetve nehéz vontatmányok esetén extra akkukapacitás álljon rendelkezésre, így ez egy moduláris, eltávolítható darab. Be és kiszereléshez a szervizbe kell fáradni, de állítólag ilyenkor prioritást kap az ügyfél.

A Cybertruck Range Extender kiegészítő akkuja.

Acél test

Az autó külső burkolatát, az eredeti terveknek megfelelően, egy saját fejlesztésű rozsdamentes acélötvözet adja, amely ellenáll a golyóknak is, de ami talán lényegesebb, nincs fényezve, így jobban megfelel a tervezett felhasználási területnek. Állítólag a karosszéria merevsége magasabb, mint a McLaren P1 szuperautóé.

Cybertruck üvege is ellenáll a kőfelverődéseknek, és csillapítja a zajt is. A mostani bemutatón nem acélgolyóval hanem egy baseball labdával demonstrálták ezt, de állítólag ezt 110 km/h sebességű becsapódásig bírja. Az üvegfelületek kibírják az 5 centiméteres golyókkal lecsapó jégesőt is.

A karosszéria 0,335-ös légellenállással bír, ami személyautóból nézve borzalmas, de a miheztartás végett, a Rivian R1T állítólag 0,3, a Ford F-150 Lightning 0,44, a GMC Hummer EV pedig 0,50-et tud, tehát a versenytársak között nincs rossz helyen.

A nagy vontatási teljesítmény és a zárható, redőnyszerűen működő platófedél mellett azt is kiemelték, hogy a raktér annyira ellenálló, hogy nem szükséges kibélelni. Természetesen van első csomagtér, azaz frunk is.

A Cybertruck légrugókat kapott, amelyek maximálisan 44 centis hasmagasságot tudnak teremteni, és opcionálisan 35 colos terepgumik is rendelhetőek a kocsira.

Utastér

Az autó utasterében öt ülés található – elengedték a korábbi, egy plusz első középső üléssel hat személyre tervezett kialakítást.

A központi kijelző 18,5 colos, és az újabb Teslákhoz hasonlóan hátulra is került egy, az eddigieknél nagyobb, 9,4 colos képernyő, amely az infotainment mellett a klíma vezérlésre is szolgál.

A Cybertruck belseje ugyan magán hordozza a külső szögletes formanyelvét, anyaghasználatban és egyes részletekben ugyanakkor sokban hasonlít a nemrég nálunk járt új Model 3-ra. Így faburkolat helyett nagy szövetbetéteket kapunk, és itt is megvan már az utasteret körbeölelő LED csík.

A most már alapértelmezett első, rejtett, a képernyőről vezérelhető légbeömlő mellett megtalálható a szokásos két vezeték nélküli töltő is

Első

A Cybertruck számos olyan technológiát is felvonultat, amely elsőként mutatkozik be a márka termékein.

A pickuphoz a vállalat steer-by-wire kormányrendszert fejlesztett,

azaz nem mechanikus, hanem teljesen elektronikus a kormánykerék kapcsolata a kerekekkel. Ez elérhetővé tette a sebességfüggő kormányzást is, azaz alacsony sebességnél nagyobb, magasabb tempónál kisebb fordulatot tesz a kerék ugyanakkora kormánymozdulatra. Ezt hiányolták sokan az új Model S és X azóta már csak opcionális Yoke kormányánál, amely most itt egy kicsit újragondolt, lekerekített sarkú téglalap formában visszatért a Cybertruckba.

Így már nem okoznak problémát a városi fordulók, sőt, a pickup négykerék-kormányzást is kapott, fordulóköre pedig akkora, mint az egyébként 70 centivel rövidebb Model S-é.

A pickup elektromos architektúrában is újat hoz, ugyanis teljesen száműzték a 12 voltos kisfeszültségű rendszert és a 400 voltos nagyfeszültséget is.

A Cybertruck kisfeszültségű áramkörei 48, hajtáslánca pedig 800 volton üzemel. Ha hagyományos töltőre csatlakoztatjuk, akkor két darab 400 voltos pakként viselkedik.

Az autó elektromos rendszereihez 70 százalékkal kevesebb vezetéket kellett felhasználniuk, mivel a különböző vezérlőegységek között ethernet kábelen zajlik a kommunikáció.

És ez az első Tesla típus, amely V2X képességekkel rendelkezik.

A Cybertruck Powershare szolgáltatása az utastérbe és a platóba épített konnektorok mellett 11,5 kW maximális állandó teljesítménnyel tudja ellátni háztartásunkat is egy Tesla fali töltőn keresztül. A rendszer telepítésekor a töltő mellett egy gateway-t is installálnak, ha még nem rendelkezünk ilyennel, valamint egy hálózati leválasztó is kérhető opcionálisan, így áramszünet esetén teljesen önellátóak tudunk lenni.

Az utastérben két darab – az amerikai háztartási szabványnak megfelelő – 20 amperes, 120 voltos konnektor van, és került ebből kettő a plató végére is. Itt azonban található egy 240 voltos, 40 amperes csatlakozó is. Utóbbi segítségével akár egy másik villanyautót is tölthetünk, de nagyobb teljesítményű kemping eszközöket, vagy elektromos barkácsgépeket, munkaeszközöket is használhatunk.

Kiegészítők

A Cybertruckhoz több kiegészítőt is kínál a vállalat.

Ilyen (lesz majd) a már említett hatótávnövelő plusz akkupakk, vagy a terepgumi, valamint egy – a Teslánál egyedülálló – pótkerék is.

Az érdekesebb megoldások közé tartozik ugyanakkor a szélvédő fölé szerelhető fényhíd, a fehér lightbar, amit az eredeti prototípuson is láttunk, és 480 méterre képes bevilágítani az utat. Állítólag ez nem minden amerikai államban legális, ezért lett utólagos kiegészítő.

Szintén elérhető egy a platóra szerelhető, ám azon túlnyúló sátor is, amely két felnőttnek kínál kemping lehetőséget.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.