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
auto
2024. 04. 27. szombat

Visszatáncolhatnak Bidenék a villanyautós támogatás szigorításától

elektromos autó piac

Az amerikai központi villanyautós támogatás igen bőkezű, 7500 dollárt, 2,6 millió forintot tesz ki, ráadásul a jelenlegi, adó-visszatérítéses gyakorlattal szemben január 1-től már a pénztárnál levonják ezt az összeget a vételárból. Ám 2024-től a támogatásra jogosult autók, pontosabban akkumulátorok köre is szűkült volna.

Úgy néz ki, talán mégsem eszik annyira forrón azt a kását.

Kivételeznek

Az amerikai támogatási rendszer 2024-től, illetve 2025-től szigorodni fog, egyre nagyobb és nagyobb mértékben kell ugyanis az akkukomponenseknek, illetve alapanyagoknak az országon belülről, vagy az USA-val szabadkereskedelmi megállapodást kötött országból származnia. A viszonylag enyhén kendőzött cél a kínai akkugyártók visszaszorítása és az amerikai akkugyártás felfuttatása volt.

Sok autógyártó, illetve akkugyártó partnereik be is jelentették, hogy a kitermeléstől, a finomításon át a gyártásig és újrahasznosításig projektek tucatjait indítják el. Csakhogy egy akku, vagy akku-alapanyag gyár, esetleg bánya megnyitása, felépítése több éves folyamat, az IRA nevű állami program pedig erre nagyjából egyetlen évet hagyott. Ha minden maradna a tervek szerint, akkor félő, hogy a pisztoly visszafelé sülne el, ugyanis a végre meginduló amerikai villanyautó eladásokból például pont a legolcsóbb, LFP akkus modellek esnének ki – ezek a cellák ugyanis jelenleg még Kínából érkeznek.

Az Egyesült Államokban az európaihoz képest alacsonyabb a villanyautók részaránya az eladási adatokban, de a számok jelentősen javultak, idén 50 százalékos bővülés látszik. Arról nem is beszélve, hogy Kaliforniában az idei év első felében az európait meghaladó, a Kínai villanyautós eladások szintjét elérő 25 százalékos arányt mértek az újautó-piacon.

A legfrissebb hírek azonban most arról szólnak, hogy az autógyártók, egyes demokrata szenátorok támogatásával tárgyalásokat folytatnak a Fehér Házzal arról, hogy milyen feltételekkel kérhetnének halasztást, kivételt a januári szigorítás alól.

Várjuk a fejleményeket.

A vásárlók hangja

Miközben az autógyártók Washingtonban a támogatás fenntartásáért lobbiznak – meg közben szépen elkezdték visszavágni gyártási és gyárépítési terveiket a szakszervezeti megállapodás milliárdos költségeire hivatkozva – a kereskedések pont ellenkező célú tevékenységet folytatnak.

Több amerikai államban tilos az autógyártóknak kereskedéseket üzemeltetniük – ezzel korábban foglalkoztunk, link alább, ha valaki lemaradt volna -, ezért ezeket független vállalatok üzemeltetik. Van sok, kisebb, családi vállalkozás is, de a legnagyobb hálózatok 200 feletti szalonnal, és évi 10-20 milliárd dolláros forgalommal rendelkeznek.

18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla

Most az Amerikában található mintegy 69.000 autókereskedésből mintegy 3900 írt levelet az amerikai elnöknek, amelyben arra kérik, hogy vonja vissza azokat a rendelkezéseit, amelyek – szerintük – túl gyors elektromos átállást próbálnak ráerőltetni az iparágra és a vásárlókra. Mint írják, a jelenlegi szabályozás azt jelenti, hogy 2032-re már az új autók kétharmada elektromos kell, hogy legyen. A kereskedők szerint azonban, bár vannak a piacon remek villanyautók, amelyek sokaknak megfelelnek, a vásárlók egy részének más igényei vannak. Levelük – amelyet szerényen csak a „a villanyautó-vásárlók hangja” nevű domain címen publikáltak – több érvet is felsorol kérésük mellett. Aggódnak a villanyautók ára, a hiányos töltőhálózat, a hidegben és a vontatáskor fellépő hatótávveszteség miatt, de azt is mondják, a vásárlók egyszerűen nem készek a váltásra.

Őszintén aggódnak?

A hasonló érvelések hallatán azonban mindig meg kell jegyeznünk, hogy az elektromos autók és a technológia rohamos fejlődése láttán, valamint azt figyelembe véve, hogy a különböző kormányok által kitűzött céldátumokig még egy évtized, vagy több van hátra, a fenti aggodalmak egyre kevésbé és kevésbé lesznek helytállóak. Semmi gond nem lesz azzal, ha 2032-ben a szerény jövedelmű alaszkai halászinasok benzines pickupot vesznek – ekkor még az új autók harmada lehet akár hagyományos is Amerikában. A töltési teljesítmény és a hatótávok folyamatosan nőnek, a legnépszerűbb, nagy hatótávú villanyautók között már most is van olyan az USA-ban, amelyik olcsóbb, mint az átlag benzines. Az évtized közepén érkező 25 ezer dolláros modellek pedig még pár kategóriával lejjebb nyomják majd az árakat.

Ez nem azt jelenti, hogy minden tökéletes, nem kell például a töltőhálózatokon dolgozni, és ha a céldátum 2025 vagy 2030 lenne, akkor jogosak lennének a kifogások, de Amerikában még csak kötelező 100 százalékos átállás sincs kijelölve. Ha a kereskedők őszinték akarnának lenni, valószínűleg azt írnák, hogy aggasztja őket, hogy az elektromos piacon egyetlen gyártónak 60 százalékos súlya van, és a két legnagyobb amerikai autógyártó épp most jelentette be, hogy lassítanak a beruházások tempóján, ami nem jelent sok jót a versenyképes modellek gyártását illetően. Az utóbbi hetekben valóban érkeztek olyan hírek, hogy egyes elektromos modellekből 200 nap fölötti készlet halmozódott fel a kereskedőknél, de véleményünk szerint ez nem az elektromos átállás, hanem ezen gyártók versenyképtelen modelljeinek kudarca.

A helyzeten egyébként az sem segít sokat, hogy a Ford és a GM is kemény feltételrendszert írt elő a kereskedéseknek, ha csatlakozni akarnak az elektromos programhoz, ami komoly beruházásokat igényel a részükről – például az előírt töltőtelepítések kapcsán. Eközben ugyanezek a gyártók elkezdték a fix, központi árak felé nyomni a partnereiket, akik ahhoz voltak szokva, hogy akár több ezer dollárral is az ajánlott ár fölé mehetnek. Különösen az elmúlt 1-2 évben olvastunk a közösségi médián sok sztorit esetenként akár 10 ezer dolláros kereskedői felárról is egy-egy hosszabb előjegyzéssel rendelkező típus kapcsán. A Fordnál például a napokban jelentette be mintegy 400 kereskedés, hogy elhagyják az elektromos programot a magas költségek és gyenge eladások miatt.

Aggódnak a németek, B-tervet készít a Stellantis az elektromos átállás kapcsán

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.