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
auto

A Porsche Taycannál is gyorsabban tölt majd a Cybertruck

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

A Cybertruck bemutatója során nem túl sok érdemi, konkrét adat derült ki a kocsiról, de azóta már több médiumnak volt alkalma a Tesla vezetőivel, mérnökeivel is beszélni, sőt ők néha közvetlenül a közösségi médián keresztül is elárultak részleteket.

Most a BBC Top Gear Franz von Holzhausennel és Lars Moravy-val, az autógyártó vezető dizájnerével, illetve az autós üzletág mérnökcsapatának vezetőjével folytatott beszélgetéséből derült ki egy érdekes részlet.

Papíron jó

A Cybertruck a Tesla első 800 voltos autója, ám a cég hivatalos weboldalán, a vállalat többi modelljéhez hasonlóan továbbra is 250 kilowattos maximális töltési teljesítmény szerepel.

Az elmúlt hét végén megjelent első tesztvideók óta tudjuk, hogy a Cybertruck akkumérete 123 kWh, így eleve furcsa volt, hogy nem emelkedett a töltési teljesítmény, hiszen a Tesla előző típusai is tudtak már ennyit. A magasabb akkufeszültség és a gyártó számára rekord méretű akkupakk, valamint az – elméletben – remek hőelvezetéssel bíró tabless kialakítású 4680-as akkucellák alapján viszont arra lehetett számítani, hogy feljebb srófolják a töltést.

A BBC riporterének kérdésére azonban most Lars Moravy elmondta, hogy a 250 kW csak a gyártó V3-as Superchargereinek maximuma.

A nemrég bevezetett negyedik generációs töltő maximális teljesítménye viszont a Tesla alelnöke szerint 350 kW, és mint elmondta, a Cybertruck képes ezt teljesen fel is venni.

Gyakorlott villanyautós olvasóink persze tudják, hogy a maximális töltési teljesítmény csak egy tájékoztató jellegű érték, és maximum arra jó, hogy a kisiskolások az autóskártyákon versenyezzenek vele. Ez ugyanis még nem mond semmit a töltési görbéről, azaz arról, hogy ezt milyen tartományban tartja az autó, és mikor, illetve, mennyire kezd visszaesni a töltés során.

Moravy szavai azonban erről is elárulnak valamit, ami, elméletben legalábbis, jól hangzik. A szakember szerint ugyanis

egy V4-es töltőnél a Cybertruck 18-20 perc alatt tölt fel 15-ről 85 százalékra.

Ha tudjuk, hogy az akkupakk kapacitása 123 kWh, akkor ez 86 kWh betöltött energiát jelent, ami 18-20 perc alatt 260+ kW átlagos teljesítménynek felel meg.

De ezt majd inkább akkor hisszük el, ha lesz róla független videós bizonyíték.

Csillagok

A villanyautók kapcsán a vásárlók kiemelt figyelmet fordítanak a töltési időre, ezért az autógyártók szeretnek minél nagyobb, hangzatosabb maximális értéket ráírni a marketing anyagokra. A valóságban azonban szinte minden ilyen szám mellé odatehetünk egy kis csillagot és egy apróbetűs részt.

A töltési teljesítményt rendkívüli módon befolyásolja az akku töltöttsége, hőmérséklete, illetve valós, bruttó kapacitása. Ám ha minden feltétel tökéletesen adott, akkor is érdemes óvatosan kezelni ezeket az adatokat.

Jelenleg a Porsche Taycan / Audi e-tron GT a legnagyobb maximális teljesítményre, akár 270 kilowattra is képes nyugati modell, és a figyelemreméltó adathoz itt is hozzátartozik, hogy a prototípusnál még 350 kW-ról szólt az ígéret. A koreaiak közül a Hyundai-Kia E-GMP platformos autói nagyjából 230 kW körüli maximumot érnek el, a kínai XPENG G9-es SUV-ja pedig elméletileg 400 kW feletti csúcsértéket is tud, de európai tesztben eddig 318 kW-os maximum volt a legmagasabb, amit láttunk.

A Tesla kisakkus autói tipikusan 170 kW, a Giga Sanghajból érkező LG cellás nagyakkusok 225-230 kW, az amerikai, Panasonic/Giga Nevada cellákkal szerelt Long Range és Performance kocsijaik pedig 250-255 kW töltési maximumra képesek. Az új Model S és X is utóbbi értéket tudja, ám a többi Teslával ellentétben ezt úgy 30-33 százalékos töltöttségig el is viseli.

V4 Supercharger, Graz, Ausztria.

Az autógyártó már Európában is elkezdte a V4-es Superchargerek telepítését, ám ezek jelenleg szintén 250 kilowattra vannak maximalizálva. Ennek gyakorlati jelentősége azonban itt nálunk egyelőre nincs, hiszen a Cybertruck az óceán innenső partján egyelőre nem kerül forgalomba, a vállalat többi típusa pedig 400 voltos rendszerével amúgy sem tudna magasabb teljesítményt felvenni.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cubW9iaWxpdGkuaHUvZW1vYmlsaXRhcy9oaXJlay8yMDI1LzAzLTI1IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5tb2JpbGl0aS5odS9lbW9iaWxpdGFzL2hpcmVrLzIwMjUvMDMtMjUnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLXZpcC1zcHJpbmctaHUtNjUweDMwMDJ4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDEvbW9iaWxpdGktdmlwLXNwcmluZy1odS02NTB4MzAwMnguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9eklEck9Ud2FyQ1U1Nm9MYXRzZjB4OVVLWHRHTkg2OERHeGNRZEw0UjBKei5hNy9mYXN0aWQ9bWZueXFtY2R3YmNranZhYWF0andic29hdGRqeC9zdHBhcmFtPWtobmhnbXFrd3UvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgLz4NCjxJTUcgU1JDPSJodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvX1tUSU1FU1RBTVBdL3JlZG90LmdpZj9pZD16SURyT1R3YXJDVTU2b0xhdHNmMHg5VUtYdEdOSDY4REd4Y1FkTDRSMEp6LmE3L2Zhc3RpZD1lYnpycHBmY296Ymd3bml1ZXVidGx0eWJ0c21yL3N0cGFyYW09dGVpZW11c21tZi9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9IiAvPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.