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 A Cybertruck bemutatója során nem túl sok érdemi, konkrét adat derült ki a kocsiról, de azóta már több médiumnak volt alkalma a Tesla vezetőivel, mérnökeivel is beszélni, sőt ők néha közvetlenül a közösségi médián keresztül is elárultak részleteket. Most a BBC Top Gear Franz von Holzhausennel és Lars Moravy-val, az autógyártó vezető dizájnerével, illetve az autós üzletág mérnökcsapatának vezetőjével folytatott beszélgetéséből derült ki egy érdekes részlet. Papíron jó A Cybertruck a Tesla első 800 voltos autója, ám a cég hivatalos weboldalán, a vállalat többi modelljéhez hasonlóan továbbra is 250 kilowattos maximális töltési teljesítmény szerepel.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 Az elmúlt hét végén megjelent első tesztvideók óta tudjuk, hogy a Cybertruck akkumérete 123 kWh, így eleve furcsa volt, hogy nem emelkedett a töltési teljesítmény, hiszen a Tesla előző típusai is tudtak már ennyit. A magasabb akkufeszültség és a gyártó számára rekord méretű akkupakk, valamint az – elméletben – remek hőelvezetéssel bíró tabless kialakítású 4680-as akkucellák alapján viszont arra lehetett számítani, hogy feljebb srófolják a töltést. A BBC riporterének kérdésére azonban most Lars Moravy elmondta, hogy a 250 kW csak a gyártó V3-as Superchargereinek maximuma. A nemrég bevezetett negyedik generációs töltő maximális teljesítménye viszont a Tesla alelnöke szerint 350 kW, és mint elmondta, a Cybertruck képes ezt teljesen fel is venni. Gyakorlott villanyautós olvasóink persze tudják, hogy a maximális töltési teljesítmény csak egy tájékoztató jellegű érték, és maximum arra jó, hogy a kisiskolások az autóskártyákon versenyezzenek vele. Ez ugyanis még nem mond semmit a töltési görbéről, azaz arról, hogy ezt milyen tartományban tartja az autó, és mikor, illetve, mennyire kezd visszaesni a töltés során. Moravy szavai azonban erről is elárulnak valamit, ami, elméletben legalábbis, jól hangzik. A szakember szerint ugyanis egy V4-es töltőnél a Cybertruck 18-20 perc alatt tölt fel 15-ről 85 százalékra. Ha tudjuk, hogy az akkupakk kapacitása 123 kWh, akkor ez 86 kWh betöltött energiát jelent, ami 18-20 perc alatt 260+ kW átlagos teljesítménynek felel meg. De ezt majd inkább akkor hisszük el, ha lesz róla független videós bizonyíték. Csillagok A villanyautók kapcsán a vásárlók kiemelt figyelmet fordítanak a töltési időre, ezért az autógyártók szeretnek minél nagyobb, hangzatosabb maximális értéket ráírni a marketing anyagokra. A valóságban azonban szinte minden ilyen szám mellé odatehetünk egy kis csillagot és egy apróbetűs részt. A töltési teljesítményt rendkívüli módon befolyásolja az akku töltöttsége, hőmérséklete, illetve valós, bruttó kapacitása. Ám ha minden feltétel tökéletesen adott, akkor is érdemes óvatosan kezelni ezeket az adatokat. Jelenleg a Porsche Taycan / Audi e-tron GT a legnagyobb maximális teljesítményre, akár 270 kilowattra is képes nyugati modell, és a figyelemreméltó adathoz itt is hozzátartozik, hogy a prototípusnál még 350 kW-ról szólt az ígéret. A koreaiak közül a Hyundai-Kia E-GMP platformos autói nagyjából 230 kW körüli maximumot érnek el, a kínai XPENG G9-es SUV-ja pedig elméletileg 400 kW feletti csúcsértéket is tud, de európai tesztben eddig 318 kW-os maximum volt a legmagasabb, amit láttunk. A Tesla kisakkus autói tipikusan 170 kW, a Giga Sanghajból érkező LG cellás nagyakkusok 225-230 kW, az amerikai, Panasonic/Giga Nevada cellákkal szerelt Long Range és Performance kocsijaik pedig 250-255 kW töltési maximumra képesek. Az új Model S és X is utóbbi értéket tudja, ám a többi Teslával ellentétben ezt úgy 30-33 százalékos töltöttségig el is viseli. V4 Supercharger, Graz, Ausztria. Az autógyártó már Európában is elkezdte a V4-es Superchargerek telepítését, ám ezek jelenleg szintén 250 kilowattra vannak maximalizálva. Ennek gyakorlati jelentősége azonban itt nálunk egyelőre nincs, hiszen a Cybertruck az óceán innenső partján egyelőre nem kerül forgalomba, a vállalat többi típusa pedig 400 voltos rendszerével amúgy sem tudna magasabb teljesítményt felvenni. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzczMTQwNS40MjQyODMyODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTcxMzkzNzk7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzc5OTgwNDY7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzczMTQwNS40MjQyODMyODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTcxMzkzNzk7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzc5OTgwNDY7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNi9zaGVsbC1yZWNoYXJnZS1tdWx0LWpvdm8tMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxpbWcgc3JjPWh0dHBzOi8vYWQuZG91YmxlY2xpY2submV0L2RkbS90cmFja2ltcC9OMjIzNzI5MC4zNzMzNDI4VklMTEFOWUFVVE9TT0suSC9CMzM3MzE0MDUuNDI0MjgzMjg1O2RjX3Rya19haWQ9NjE3MTM5Mzc5O2RjX3Rya19jaWQ9MjM3OTk4MDQ2O29yZD1bdGltZXN0YW1wXTtkY19sYXQ9O2RjX3JkaWQ9O3RhZ19mb3JfY2hpbGRfZGlyZWN0ZWRfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPT9odHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzczMTQwNSZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyNDI4MzI4NSZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fXdpZHRoPTEiIGhlaWdodD0iMSIgc3R5bGU9ImRpc3BsYXk6bm9uZTsiIGFsdD0iIj4= Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!