Viszonylag régóta elérhetőek már azok a megoldások, amelyek segítségével a töltőre csatlakoztatott elektromos autók akkumulátorát fel lehet használni a megújuló energia váltakozó termelésének kiegyenlítésére, az ötlet gyakorlati megvalósítására azonban ezidáig nagyon kevés példa akadt. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, és az áramszolgáltatók, illetve a hardvergyártók hajlandóak legyenek finanszírozni a szükséges fejlesztéseket, mindenképpen látniuk kell, hogy a villanyautósok részéről megvan-e a kellő nyitottság a technológia alkalmazására. Sokan úgy gondolják, hogy az emberek többsége túlságosan fél az akkumulátor esetleges degradációjától, ezért elzárkózna egy ilyen lehetőségtől, de hogy ez a feltételezés tényleg helytálló-e, azt valójában nem tudhattuk. Legalábbis eddig. A Civey piackutató intézet az Eon megbízásából nemrégiben 1500 német villanyautóst kérdezett meg a témában, akiknek a kétharmada már rendelkezik fotovoltaikus rendszerrel, további 19%-a pedig tervezi annak beszerzését. Az áramszolgáltató felmérése szerint az elektromos autóval és fotovoltaikus rendszerrel rendelkező lakástulajdonosok 83%-a szeretné valamilyen formában kihasználni a kétirányú töltésben rejlő lehetőségeket – azaz a jármű akkumulátorából származó áramot a háztartási vagy közüzemi hálózatba táplálni. A fotovoltaikus rendszerrel nem rendelkező háztartások 74%-a érdeklődik ez iránt. A megkérdezettek elsősorban a saját háztartásuk járműről történő energiaellátása iránt (V2H) érdeklődnek kiemelkedő arányban – a saját napelemes rendszerrel rendelkezők 84%-a, az ezzel nem rendelkezők 77%-a használná ezt a lehetőséget. A V2H segítségével a tulajdonosok a saját fotovoltaikus rendszerükből származó felesleges napenergiát a jármű akkumulátorában tárolhatják, és később, amikor már nem süt a nap, visszatáplálhatják azt otthonukba. Ez növeli az önfogyasztás mértékét, és csökkenti a hálózatból származó villamos energia mennyiségét. Kép: Hager Group A válaszadók némileg szkeptikusabbak voltak a tárolt energia hálózati visszatáplálásával kapcsolatban (vehicle-to-grid, röviden V2G). Ezt az opciót 65 %-uk használná – az arányok itt hasonlóak a napelemes rendszerrel rendelkező és a napelemes rendszerrel nem rendelkező lakástulajdonosok esetében. Ezzel szemben a válaszadók egynegyede mondta azt, hogy nem szeretne a hálózatba visszatáplálni, 10 százalékuk pedig nem tudott válaszolni a kérdésre. A kétirányú töltés széles körű elterjedése azonban valószínűleg még évekbe telik. Ennek oka, hogy még mindig nincsenek olyan elektromos autók tömegével a piacon, amelyek az Európában bevezetett CCS-szabványon keresztül alapfelszereltségként lehetővé tennék a kétirányú töltést – és alig vannak megfelelő töltők. Néhány autógyártó azonban már bejelentette, hogy hamarosan ilyen modelleket dob piacra, és a közeljövőben a kétirányú töltést támogató fali töltők is egyre nagyobb számban válnak elérhetővé a nagyközönség számára. Ennek ellenére a V2G-vel kapcsolatban még mindig vannak szabályozási akadályok, amelyeket a német kormánynak kell elhárítania. Ha okosan töltenek, az áramtőzsdén kereshetnek pénzt a német villanyautósok dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!