PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

A német villanyautósok többsége kétirányú töltést szeretne

Viszonylag régóta elérhetőek már azok a megoldások, amelyek segítségével a töltőre csatlakoztatott elektromos autók akkumulátorát fel lehet használni a megújuló energia váltakozó termelésének kiegyenlítésére, az ötlet gyakorlati megvalósítására azonban ezidáig nagyon kevés példa akadt. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, és az áramszolgáltatók, illetve a hardvergyártók hajlandóak legyenek finanszírozni a szükséges fejlesztéseket, mindenképpen látniuk kell, hogy a villanyautósok részéről megvan-e a kellő nyitottság a technológia alkalmazására. Sokan úgy gondolják, hogy az emberek többsége túlságosan fél az akkumulátor esetleges degradációjától, ezért elzárkózna egy ilyen lehetőségtől, de hogy ez a feltételezés tényleg helytálló-e, azt valójában nem tudhattuk. Legalábbis eddig.

A Civey piackutató intézet az Eon megbízásából nemrégiben 1500 német villanyautóst kérdezett meg a témában, akiknek a kétharmada már rendelkezik fotovoltaikus rendszerrel, további 19%-a pedig tervezi annak beszerzését.

Az áramszolgáltató felmérése szerint az elektromos autóval és fotovoltaikus rendszerrel rendelkező lakástulajdonosok 83%-a szeretné valamilyen formában kihasználni a kétirányú töltésben rejlő lehetőségeket – azaz a jármű akkumulátorából származó áramot a háztartási vagy közüzemi hálózatba táplálni. A fotovoltaikus rendszerrel nem rendelkező háztartások 74%-a érdeklődik ez iránt.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A megkérdezettek elsősorban a saját háztartásuk járműről történő energiaellátása iránt (V2H) érdeklődnek kiemelkedő arányban – a saját napelemes rendszerrel rendelkezők 84%-a, az ezzel nem rendelkezők 77%-a használná ezt a lehetőséget. A V2H segítségével a tulajdonosok a saját fotovoltaikus rendszerükből származó felesleges napenergiát a jármű akkumulátorában tárolhatják, és később, amikor már nem süt a nap, visszatáplálhatják azt otthonukba. Ez növeli az önfogyasztás mértékét, és csökkenti a hálózatból származó villamos energia mennyiségét.

Kép: Hager Group

A válaszadók némileg szkeptikusabbak voltak a tárolt energia hálózati visszatáplálásával kapcsolatban (vehicle-to-grid, röviden V2G). Ezt az opciót 65 %-uk használná – az arányok itt hasonlóak a napelemes rendszerrel rendelkező és a napelemes rendszerrel nem rendelkező lakástulajdonosok esetében. Ezzel szemben a válaszadók egynegyede mondta azt, hogy nem szeretne a hálózatba visszatáplálni, 10 százalékuk pedig nem tudott válaszolni a kérdésre.

A kétirányú töltés széles körű elterjedése azonban valószínűleg még évekbe telik. Ennek oka, hogy még mindig nincsenek olyan elektromos autók tömegével a piacon, amelyek az Európában bevezetett CCS-szabványon keresztül alapfelszereltségként lehetővé tennék a kétirányú töltést – és alig vannak megfelelő töltők. Néhány autógyártó azonban már bejelentette, hogy hamarosan ilyen modelleket dob piacra, és a közeljövőben a kétirányú töltést támogató fali töltők is egyre nagyobb számban válnak elérhetővé a nagyközönség számára. Ennek ellenére a V2G-vel kapcsolatban még mindig vannak szabályozási akadályok, amelyeket a német kormánynak kell elhárítania.

Ha okosan töltenek, az áramtőzsdén kereshetnek pénzt a német villanyautósok

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.