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 A BloombergNEF (BNEF) minden év novemberben közzé szokta tenni az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfrissebb eredményeit. A tavalyi jelentésükben még az szerepelt, hogy idén várhatóan stagnálni fognak az árak, ez azonban szerencsére nem következett be, a néhány napja megjelent piaci elemzésük szerint ugyanis az árak a 2022-es „példátlan áremelkedés” után idén ismét csökkenésnek indultak, ami összhangban áll az elmúlt évtizedben megfigyelt trendekkel. A BNEF szerint a lítiumion-akkumulátorok ára 14%-kal csökkent, és így 139 $/kWh-ra esett 2023-ban, ami rekordalacsony érték. Ennek hátterében a nyersanyagok és a komponensek árának csökkenése állt, mivel az értéklánc teljes spektrumán dinamikusan nőttek a gyártási kapacitások, ami túltermeléshez vezetett – ez utóbbi témával egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben. Ennek még csúnya vége lesz: túlkapacitások épülnek ki az akkumulátorgyártá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 Az elemzés szerint az akkumulátorok iránti kereslet az elektromos járművek és a helyhez kötött energiatárolók körében továbbra is figyelemre méltó, 53%-os éves növekedést mutat, és 2023-ban eléri a 950 gigawattórát. Ennek ellenére a nagy akkumulátorgyártók üzemeik alacsonyabb kihasználtsági arányról számoltak be, miközben a kereslet és a bevétel sok vállalat várakozásától elmaradt, aminek következtében számos EV- és akkumulátorgyártó felülvizsgálta termelési céljait, és ez természetesen hatással volt az akkumulátorárakra is. A lítium ára 2022 végén érte el a csúcspontját, de azóta nagyrészt eloszlottak a félelmek, hogy az árak magasak maradnak, jegyzi meg a BNEF. Ehhez annyi megjegyzést fűznénk hozzá, hogy a gyártók várakozásai helyesek voltak, a kereslet valóban hatalmas mértékben növekszik az akkumulátorok iránt. Azzal viszont már nem számoltak, hogy olyan mértékű kapacitásbővítést fog végrehajtani az iparág, ami ekkora túlkínálatot eredményez (éveken keresztül a csapból is az folyt, hogy akkumulátorhiány van). Nem a kereslet maradt el tehát a várakozásoktól, hanem a kínálat bővült túlzott mértékben. Helytelen lenne ebből azt a következtetést levonni, hogy csökken a kereslet az elektromos autók iránt, mint ahogyan azt a mainstream média sok esetben teszi. A grafikonon feltüntetett árak 2023-as dollárban értendőek. Forrás: BloombergNEF A fentebb említett 139 dollár többféle végfelhasználást szolgáló termék árának átlagát reprezentálja, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket, buszokat és helyhez kötött energiatárolókat is. Az elektromos járművek (BEV) akkupakkjai esetében az árak mennyiséggel súlyozott átlaga 128 $/kWh volt 2023-ban, cellaszinten pedig 99 $/kWh. Ez azt jelzi, hogy a cellák átlagosan a teljes pakk árának 78%-át teszik ki. Az elmúlt négy év során a cellák és a pakkok költségeinek aránya a hagyományos 70:30 arányról emelkedett a jelenlegi szintre. Ez elsősorban az olyan új tervezési megoldásoknak köszönhető, mint például a cell-to-pack technológia, ahol elhagyják a modulok kialakításához szükséges extra elemeket. Regionális szinten jelentős eltérések alakultak ki: az átlagos akkupakk-árak Kínában voltak a legalacsonyabbak, ahol 126 $/kWh-ba kerültek, az Egyesült Államokban és Európában ennél 11%-kal, illetve 20%-kal magasabb árakat lehetett megfigyelni. A magasabb árak tükrözik e piacok viszonylagos fejletlenségét, a magasabb termelési költségeket, az alacsonyabb volumeneket és az alkalmazások sokféleségét. Kínában az idén a belföldi árverseny is intenzív volt, mivel jelentős túlkapacitások alakultak ki. Az iparág átállása a lítium-vas-foszfát (LFP) néven ismert, alacsony költségű kémiára idén is folytatódott. Ezeknek a pakkoknak és celláknak a globális súlyozott átlagára a legalacsonyabb, 130 USD/kWh, illetve 95 USD/kWh. Ez az első év, amikor a BNEF elemzése szerint az LFP cellák átlagos ára 100 $/kWh alá csökkent. Az LFP cellák átlagosan 32%-kal olcsóbbak voltak, mint a lítium-nikkel-mangán-mangán-kobalt-oxid (NMC) cellák. A megkérdezett bányavállalatok és fémkereskedők szerint a kulcsfontosságú fémek, például a lítium, a nikkel és a kobalt ára 2024-ben tovább fog csökkenni. Ennek fényében a BNEF arra számít, hogy az akkumulátorpakkok átlagos ára jövőre ismét alacsonyabb lesz, elérve a 133 $/kWh-t (2023-as reálértéken). A technológiai innováció és a gyártás fejlődése a következő években tovább csökkenti az akkupakkok árát, ami 2025-ben 113 $/kWh-ra, 2030-ban pedig 80 $/kWh-ra eshet az elemzők várakozásai szerint. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!