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 A 12-es főverziót nagy várakozások előzték meg, mert alapjaiban változott meg a rendszer működése. Az első tesztek nagy áttörésről beszélnek, és az eddig látott videók alapján úgy tűnik, most tényleg közel lehet a pillanat, amikor lekerül a „beta” címke a szoftverről. End-to-end A Tesla önvezető szoftvere természetesen eddig is mesterséges intelligenciát használt, de nem minden folyamathoz, hanem „csak” a világ valós idejű videók alapján történő felismeréséhez. Azt azonban, hogy hogyan kell egy autót vezetni, mik a közlekedési szabályok, és milyen helyzetben hogyan viselkedjen a robot-sofőr, 300.000 sornyi fixen megírt hagyományos programsor vezérelte. A 12-es főverzió szakít ezzel, és már teljes egészében a mesterséges intelligencia dönt mindenről, azt is tőlünk emberektől tanulja el, hogy mik a közlekedési szabályok, és mely szituációban hogyan kell megfelelően reagálni. Ettől azt várhatjuk, hogy kevésbé szögletesen, mereven, gépiesen vezet majd a számítógép, és sokkal emberibbek lesznek a reakciói. Első benyomások A fenti változás annyira jelentős, hogy a Tesla nagyjából egy éve dolgozik rajta, ám eddig nem adták ki külső tesztre a korai verziókat. Tavaly év végén, még karácsony környékén aztán már lehetett arról olvasni, hogy a belső tesztcsapat már eléggé magabiztosnak látta a szoftvert ahhoz, hogy megkezdődjön a következő lépcső, a cég saját alkalmazottai, gyári munkásai, mérnökei, irodistái közül megkaphassák azok, akik részt kívánnak venni a tesztelésben. Most január végén pedig nagyon lassan, de megkezdődött a szoftver terjesztése a normál ügyfelek között is, első körben pár tapasztaltabb felhasználóval. A vállalat mérnökei szerint a v12 száraz környezetben már most is jól működik, de komolyabb esőben, vagy rossz látási viszonyok között még további finomításra szorul. Ez utóbbi a korábbi v11 legújabb kiadásainak már nem okozott problémát, de az új rendszernek van, amit újra kell tanulnia. Az első videókat a Whole Mars Catalog nevű YouTube-csatorna tette ki az új kiadásról, az ismert Tesla tulajdonos és FSD tesztelő pedig le van nyűgözve attól, amit tapasztalt. A v12 láthatóan sokkal természetesebben oldja meg azokat a helyzeteket, amikor megszűnik egy sáv, be kell sorolnia valahová, nehezen belátható kereszteződéshez ér, vagy vissza kell fordulnia egy forgalmas többsávos úton. Az új főverzió felismeri a fekvőrendőröket és megfelelően le is lassít előttük, de megszűnt az a jelenség is, amikor egy az út közepén szabálytalanul, vészvillogózva parkoló, vagy éppen parkoláshoz készülő autó mögé szorulva hezitál a városi forgalomban. Az eddig látott ilyen eseteket pont úgy oldja meg, olyan magabiztossággal kerüli ki a másik autóst, mint azt egy ember tenné. A korábbiaknál sokkal jobbnak tűnik a körforgalmak kezelése is, és attól sem ijed meg a robotelme, amikor egy ember által vezetett autó próbálja meg átpasszírozni magát az előtte lévő kocsi feneke, és a Tesla orra között. A mérnökök most bevallottan még elég sok helyen visszafogták a szoftvert, így necces szituációkban, például amikor egy Amerikában gyakori négy irányból STOP táblával védett kereszteződéshez ér, vagy ha az úttesten gyalogos kocog, míg a másik oldalon egy biciklis telefonál és bármikor kiugorhat, inkább lassít, megvárja míg elmegy mindenki. Ez – elméletileg átmeneti – visszalépés a korábbi állapothoz képest. A v12 azonban sofőrünket az eddigi összes általunk látott útján közbeavatkozás nélkül, ajtótól ajtóig vitte, sőt, most már a célpontot elérve le is parkol a padka mellé. Még az enyhébb San Francisco-i köddel is megküzd éjszaka. (A fenti videókon a sofőr időről időre a kormány alsó feléhez ér egy pillanatra, de ez csak azért szükséges, hogy jelezze a rendszernek, hogy ő is figyel, nem aludt el, ellenkező esetben az FSD leállna, és letiltaná a további tesztelést). Az első felvételek alapján egyébként az enyhébb eső sem zavarja meg a mesterséges intelligenciát. Videósunk később kitett egy olyan, egyórás vágatlan anyagot is, amelyben megmutatta a v12 jelenlegi gyengeségeit. Összefoglalva, a leggyakoribb visszatérő hiba, hogy az autó bizonyos helyzetekben egy kereszteződéshez érve nem indul azonnal tovább, gyakran hosszú másodpercekig tart, amíg eldönti mi legyen. Ez természetesen nem minden kereszteződésben van így, de különösen akkor volt gyakori, amikor egy emelkedő tetején kellett megállnia. Ez új jelenség, a v11 ebben jobb volt. Olyan is többször előfordult, hogy amikor egy STOP táblát a következő, viszonylag közeli kereszteződésnél pirosan világító közlekedési lámpa követ, az autó addig nem indul tovább, amíg az a lámpa zöldre nem váltott, hiába nem erre, hanem a következő kereszteződésre vonatkozik a jelzés. A további javulás innentől kezdve már inkább a Tesla központjában lévő szerverpark bővülő számítási teljesítményéről, azaz arról szól, milyen gyorsan tudnak megfelelő mennyiségű videóanyagot feldolgozva helyes példákat mutatni a mesterséges intelligenciának a feltárt hibák, bénán megoldott helyzetek kapcsán. Ehhez a vállalat az idei évben, a saját fejlesztésű Dojo eredeti tervezett méretének megduplázása mellett nagy mennyiségben vásárol Nvidia hardvert is, így előbb-utóbb talán tényleg elhagyhatja a v12 a tesztverzió, azaz „beta” jelzőt. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!