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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Bemutatkozott az elektromos Renault 5

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

A genfi autószalonon leleplezték az új Renault 5-öt, amely szinte teljesen megegyezik a három éve bemutatott koncepcióautóval, ami egyértelműen dicséret.

Az új Renault 5 tökéletesen lovagolja meg a retro-divatot és idézi fel az 1972-ben piacra dobott eredeti Renault 5 modellt. Ehhez élénk színeket, szögletes fényszórókat, függőleges hátsó lámpákat, színes tetőt alkalmaztak a tervezők.

Az előd motorháztetőre helyezett légbeömlője töltésjelzőként született újjá. Az 5-ös motívum és az 1972-es évszám több helyen is visszaköszön. Az autóban múlt találkozik a jövővel, így a zsebünkben lapuló kulccsal a járművet megközelítve üdvözlő fényjáték fogad, a gyalogosfigyelmeztető hangot pedig Jean-Michelle Jarre együttműködésével komponálták.

Az autó belsejében napjaink elvárásainak megfelelően rengeteg újrahasznosított anyagot alkalmaznak, például az ajtók borításán, az ülések kárpitozása pedig 100%-ban újrahasznosított anyagokból készül. Az ős belül is visszaköszön: az üléseket a klasszikus R5 Turbo ihlette.

A Renault 5 műszerfalát alapfelszereltségben 7 hüvelyk, magasabb felszereltség esetén 10 hüvelyk méretű képernyő jelenti, a középső képernyő azonban minden felszereltség esetén 10,1″ méretű, Google integrációt tartalmazó OpenR Link operációs rendszerrel, így Android applikációk futtatására is alkalmas, például a Spotify vagy a Google Maps közvetlenül is használható az autón, de természetesen vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay csatlakozással a mobilunkat is kiterjeszthetjük az autó képernyőjére.

Virtuális útitársunk neve Avatar Reno, amely ChatGPT képes lesz, így mesterséges intelligencia segítségével a teljes internetet információforrásként felhasználva tud majd társalogni a járművezetővel vagy az utasokkal. Az autó kettes szintű önvezető képességekkel rendelkezik majd.

Az elektromos Renault 5 hosszúsága 3,92 méter, szélessége 1,77 méter, magassága 1,5 méter, így a Twingo és a Clio közé ékelődik be az 5-ös, melynek csomagtartó mérete 326 liter. A jármű tömege a nagyobbik akkumulátorral 1450 kg, ami a villanyautók között nem mondható soknak. Az elektromos városi autók kategóriájában meglepő, hogy a Renault 5 utánfutót is vontathat, maximum 500 kg tömegig.

A Renault 5 kétféle akkumulátorral és háromféle teljesítménnyel lesz kapható. A kisebb akku kapacitása 40 kWh, amely 300 kilométer WLTP hatótávhoz elegendő, a nagyobb pedig 52 kWh-s, így a hatótáv 400 kilométerre növekszik. Mindkét akkumulátor NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémiával készül.

Az akkumulátor nagyméretű modulokat tartalmaz, a kisebb csomagba három, a nagyobbikba négy modulba rendezték a  31, illetve 46 db cellát. Ez a megoldás hozzájárul a jármű tömegének csökkentéséhez, a nagyobb akku 280, a kisebb mindössze 240 kilogrammot nyom.

Az autó első kerekeit háromféle teljesítményű villanymotor hajthatja, a 70 kW-os (93 LE) és 90 kW-os (120 LE) motor csak a kisebb, 40-es akkuval, a legerősebb 110 kW-os (147 LE) villanymotor pedig csak a nagyobb, 52 kWh-s akkumulátorral lesz kapható. A legerősebb motorral a kis Renault kevesebb mint 8 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót.

Az autó 11 kW-s fedélzeti töltővel rendelkezik majd, tehát az elődnek tekinthető Zoe 22 kW-os AC töltési teljesítményéről le kell mondanunk. Cserébe a kisebb akkuval 80 kW-os, a nagyobbal 100 kW-os DC töltési lehetőséget ígérnek. A töltést Plug&Charge funkcionalitás teszi kényelmesebbé, azaz RFID kártya vagy applikáció használata nélkül, a töltőkábel csatlakoztatása után azonnal indulhat majd a töltés.

A nagyobb akkus, legerősebb változat V2L képességet is kap, maximum 3,7 kW-os teljesítménnyel láthatunk el külső elektromos berendezéseket az autó akkumulátorából, így a kempingezés vagy parkolóban történő kávéfőzés mellett vészhelyzetben akár egy lemerült akkus autóstársat is kisegíthetnek majd a Renault 5 tulajdonosok.

A Renault 5 az úgynevezett AmpR Small platformon alapul, amelyet korábban CMF-B EV architektúraként emlegettek, és ugyanerre az alapra épül majd a később bemutatkozó Renault 4 modell is.

Az új Renault 5 E-Tech Electric alkatrészei Franciaországban több gyáregységben készülnek majd, az összeszerelést Douai-ban végzik. Az újdonság ára körülbelül 25.000 eurótól indul majd, és a tervek szerint az európai kiszállítások még idén megkezdődnek.

Olcsó villanyautó lesz a Renault 5-ből

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.