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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bemutatkozott az elektromos Renault 5

elektromos autó

A genfi autószalonon leleplezték az új Renault 5-öt, amely szinte teljesen megegyezik a három éve bemutatott koncepcióautóval, ami egyértelműen dicséret.

Az új Renault 5 tökéletesen lovagolja meg a retro-divatot és idézi fel az 1972-ben piacra dobott eredeti Renault 5 modellt. Ehhez élénk színeket, szögletes fényszórókat, függőleges hátsó lámpákat, színes tetőt alkalmaztak a tervezők.

Az előd motorháztetőre helyezett légbeömlője töltésjelzőként született újjá. Az 5-ös motívum és az 1972-es évszám több helyen is visszaköszön. Az autóban múlt találkozik a jövővel, így a zsebünkben lapuló kulccsal a járművet megközelítve üdvözlő fényjáték fogad, a gyalogosfigyelmeztető hangot pedig Jean-Michelle Jarre együttműködésével komponálták.

Az autó belsejében napjaink elvárásainak megfelelően rengeteg újrahasznosított anyagot alkalmaznak, például az ajtók borításán, az ülések kárpitozása pedig 100%-ban újrahasznosított anyagokból készül. Az ős belül is visszaköszön: az üléseket a klasszikus R5 Turbo ihlette.

A Renault 5 műszerfalát alapfelszereltségben 7 hüvelyk, magasabb felszereltség esetén 10 hüvelyk méretű képernyő jelenti, a középső képernyő azonban minden felszereltség esetén 10,1″ méretű, Google integrációt tartalmazó OpenR Link operációs rendszerrel, így Android applikációk futtatására is alkalmas, például a Spotify vagy a Google Maps közvetlenül is használható az autón, de természetesen vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay csatlakozással a mobilunkat is kiterjeszthetjük az autó képernyőjére.

Virtuális útitársunk neve Avatar Reno, amely ChatGPT képes lesz, így mesterséges intelligencia segítségével a teljes internetet információforrásként felhasználva tud majd társalogni a járművezetővel vagy az utasokkal. Az autó kettes szintű önvezető képességekkel rendelkezik majd.

Az elektromos Renault 5 hosszúsága 3,92 méter, szélessége 1,77 méter, magassága 1,5 méter, így a Twingo és a Clio közé ékelődik be az 5-ös, melynek csomagtartó mérete 326 liter. A jármű tömege a nagyobbik akkumulátorral 1450 kg, ami a villanyautók között nem mondható soknak. Az elektromos városi autók kategóriájában meglepő, hogy a Renault 5 utánfutót is vontathat, maximum 500 kg tömegig.

A Renault 5 kétféle akkumulátorral és háromféle teljesítménnyel lesz kapható. A kisebb akku kapacitása 40 kWh, amely 300 kilométer WLTP hatótávhoz elegendő, a nagyobb pedig 52 kWh-s, így a hatótáv 400 kilométerre növekszik. Mindkét akkumulátor NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémiával készül.

Az akkumulátor nagyméretű modulokat tartalmaz, a kisebb csomagba három, a nagyobbikba négy modulba rendezték a  31, illetve 46 db cellát. Ez a megoldás hozzájárul a jármű tömegének csökkentéséhez, a nagyobb akku 280, a kisebb mindössze 240 kilogrammot nyom.

Az autó első kerekeit háromféle teljesítményű villanymotor hajthatja, a 70 kW-os (93 LE) és 90 kW-os (120 LE) motor csak a kisebb, 40-es akkuval, a legerősebb 110 kW-os (147 LE) villanymotor pedig csak a nagyobb, 52 kWh-s akkumulátorral lesz kapható. A legerősebb motorral a kis Renault kevesebb mint 8 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót.

Az autó 11 kW-s fedélzeti töltővel rendelkezik majd, tehát az elődnek tekinthető Zoe 22 kW-os AC töltési teljesítményéről le kell mondanunk. Cserébe a kisebb akkuval 80 kW-os, a nagyobbal 100 kW-os DC töltési lehetőséget ígérnek. A töltést Plug&Charge funkcionalitás teszi kényelmesebbé, azaz RFID kártya vagy applikáció használata nélkül, a töltőkábel csatlakoztatása után azonnal indulhat majd a töltés.

A nagyobb akkus, legerősebb változat V2L képességet is kap, maximum 3,7 kW-os teljesítménnyel láthatunk el külső elektromos berendezéseket az autó akkumulátorából, így a kempingezés vagy parkolóban történő kávéfőzés mellett vészhelyzetben akár egy lemerült akkus autóstársat is kisegíthetnek majd a Renault 5 tulajdonosok.

A Renault 5 az úgynevezett AmpR Small platformon alapul, amelyet korábban CMF-B EV architektúraként emlegettek, és ugyanerre az alapra épül majd a később bemutatkozó Renault 4 modell is.

Az új Renault 5 E-Tech Electric alkatrészei Franciaországban több gyáregységben készülnek majd, az összeszerelést Douai-ban végzik. Az újdonság ára körülbelül 25.000 eurótól indul majd, és a tervek szerint az európai kiszállítások még idén megkezdődnek.

Olcsó villanyautó lesz a Renault 5-ből

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.