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
auto
2024. 05. 03. péntek

Ez még a kamu motorhangnál is cikibb – a Dodge új villanyautója remegni fog

elektromos autó

Nem, nincs április elseje, úgy tűnik, a Dodge-nál valaki tényleg úgy gondolta, hogy attól vált majd a benzingőz szerelmese villanyautóra, ha annak utasterében vibrál a kormány.

A kamu motorhangnál, és kamu váltónál is van még lejjebb.

Esküdj!

Bár nekünk nem hiányzik, de valahol még meg lehet érteni azokat az autórajongókat, akik azt mondják, nekik a villanyautókból hiányzik a belső égésű motor dübörgése, ordítása, attól pezsdül meg a vérük, ha felbőg a motor, amikor gázt adnak. Persze tudjuk, hogy a motorhang nem feature, hanem bug, azaz ettől se gyorsabb nem lesz az autó, se nem élvezetesebb vele egy nagy sebességű kanyar bevétele, egyszerűen csak a mechanikus alkatrészek súrlódásának, no meg annak a belső égésnek, a zaja.

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

De szerencsére nem kell mindennek racionálisnak lennie, steril lenne ez a világ érzelmi töltés nélkül, szóval az, hogy néhány autógyártó kamu motorhangot komponált villanyautóihoz egy megbocsájtható opcionális extra.

Ennél már kicsit nehezebben volt érthető amikor egy-egy autógyártó elkezdett kísérletezni egy kamu-váltóval. Az ilyen modellekben sincs igazából váltó, de a kar meghúzása elméletileg a hagyományos kézi váltós kocsik pillanatnyi megtorpanását, illetve az ehhez kapcsolt hanggenerátor a motor megváltozott frekvenciájú búgását imitálja annak, akinek túl unalmas, hogy rálép a gázpedálra és a világból kihúzza a villanyautó folyamatos, megszakítás nélküli ereje. De rendben, van, akinek ez szintén ad egy kis pluszt.

Na de a vibráció, az ugyan kinek és miért hiányzott?

Erre talán a Stellantis Dodge leányvállalatánál tudják a választ, ugyanis az új Dodge Charger EV állítólag a hanggenerátor mellett egy Active Vibration Enhancement (AVE) nevű technológiát is tartalmaz majd, ami a V8-as motor remegését szimulálja.

Esküszünk, nem viccelünk.

Dodge Charger EV prototípus. Forrás: InsideEVs

Az InsideEVs híre szerint a gyártó a karosszéria több részén rezgéseket keltő berendezéseket rejt majd el, amelyek az alapjárati remegéstől, a vezetés, vagy váltás közbeni belső égésű motoros vibrációkat hivatottak életre kelteni.

Ezeket érzékelők hada és egy számítógép agya vezérli majd, hogy minden külső körülményhez a megfelelő élményt szolgáltassák.

Egy ponton igazat adhatunk

A fenti, megkérdőjelezhető hasznosságú funkció mellett azért van egy olyan szempont is, ami akár még ügyes húzás is lehet.

A Stellantis mérnökei ugyanis a sofőr figyelmének felhívására is használni akarják a rendszert. Például, ha index használata nélkül átlépi a felezővonalat, vagy az út jobb szélén a záróvonalat az autó, akkor a videójátékok irányítójának haptikus vibrációjához hasonlóan rezeghet majd az ülés vagy a kormány, hogy a hangjelzés mellett ezzel is figyelmeztesse a sofőrt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.