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 Öt év késéssel, és radikálisan megnövelt dizájn célokkal, 2025-ben kezdődhet meg a második generációs Tesla Roadster gyártása. De most már tényleg? Önbizalomban nincs hiány A Tesla 2017 novemberében, a Semi bemutatóján játszotta el, hogy ő az Apple, amikor egy Steve Jobstól kölcsönzött one more thing pillanatban megmutatta a vadonatúj Roadster prototípusát. Bár az Y-hoz, vagy a 3-ashoz képest kis darabszámban készülő, és még a Plaid modelleknél is kétszer drágább sportautóról van szó, több szempontból is fontos modellnek ígérkezett az újdonság. Egyrészt ez az eredeti Roadster utódja, azé az autóé, amely feltette a térképre a vállalatot, amivel az egész sztori kezdődött, így szimbolikus jelentősége is van. Másrészt az akkor bejelentett specifikációk, az eszelős gyorsulás, 400 feletti végsebesség, a SpaceX együttműködésben fejlesztett rakéta-csomag, no meg az 1000 kilométeres hatótáv mind technológiai erődemonstrációnak voltak tekinthetőek. Csakhogy a 2020-ra tervezett gyártás egyre csak csúszott és csúszott, és még most, a legújabb bejelentésében is csak a szériaérett autó 2024 végi bemutatóját és 2025-ös gyártását ígéri Elon Musk Tesla/SpaceX collab — Elon Musk (@elonmusk) February 28, 2024 I think it has a shot at being the most mind-blowing product demo of all time — Elon Musk (@elonmusk) February 28, 2024 A Tesla vezetője most sem fukarkodott a szuperlatívuszokkal, azt írja, észbontó autót raknak össze, és soha nem lesz még egy ilyen kocsi a világon. Megerősítetette a SpaceX együttműködést is, ami ismét vad spekulációknak ad majd táptalajt. Kérdőjelek Az ötéves csúszásnak persze részben méltányolható okai vannak. A 2017-es bemutatót követően a cég legfontosabb feladata a Model 3 gyártásának felfuttatása volt, a típus gyártásának nehézségei ugyanis maguk alá temethették volna a vállalatot. Ezt a modellt azóta évi 500 ezer darabban gyártják és sokáig a világ legkeresettebb, legutóbb pedig a második legnagyobb darabszámban eladott villanyautója lett. Európai eladásai még mindig dupláját teszik ki a legközelebbi német riválisénak. 1000km hatótáv, 1.9 másodperces gyorsulás 400km/h feletti végsebesség: itt a belsőégésű motor vége Ezután a következő prioritás az Y bemutatója lett, ami Musk jóslatának megfelelően már nemcsak a villanyautós toplistát is vezeti, de a teljes globális autós toplista élére került 1,2 millió értékesítéssel. Emellett persze a Tesla idő közben felépített három kontinensen három autógyárat és két akkugyárat, amivel tizennyolcszorosára növelte éves értékesítési darabszámát. Megkezdték a Semi és a Cybertruck gyártását, saját üzemet kapott a Megapack ipari energiatároló, végre érezhető közelségbe hozta az önvezetést az FSD 12-vel, de saját lítiumfinomítót és katódgyárat is építettek/építenek. És akkor még az autóipar válságát hozó 2020-as pandémiáról az azt követő, két éven át tartó globális alkatrészhiányról nem is beszéltünk. Ezek mind érthető okokból szorították háttérbe egy sokkal inkább szimbolikus, évi pár száz, esetleg pár ezer darabos típus fejlesztését. Ezzel együtt a vállalat az utóbbi időben visszatáncolni kényszerült pár korábbi nagyszabású ígéretétől. Az önvezetés jóval lassabban készül el, mint azt korábban gondolták és vállalták, az 1000 kilométeres hatótávú Plaid+ Model S-t elkaszálták, és bár a Cybertruck legnépszerűbbnek ígérkező kétmotoros konfigurációja túlteljesítette a korábban vállalt hatótávot, a hárommotoros csúcsmodell messze elmarad a korábbi 800 kilométeres vállalástól. Így Musk legújabb tweetje mindenképp felvet néhány kérdőjelet. Vajon most tényleg meglesz-e az 1000 kilométeres hatótáv, vagy valami a gyakorlatban teljesen lényegtelen 1,9 másodperc alatti gyorsulással, esetleg a talaj fölött 10 centivel lebegő autóval próbálják majd ennek hiányáról elterelni a figyelmet? Forrás: AP És tényleg teljesíthető-e a 2025-ös legújabb gyártási cél akkor, amikor azt olvassuk, hogy a fejlesztés ilyen kései szakaszában, egy évvel a start előtt teszik ismét feljebb a lécet a radikálisan megnövelt dizájn célokkal? 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!