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 A várakozásokhoz képest két nappal később, de végül bejelentette az Európai Bizottság, hogy milyen büntetővámot vet ki a kínai villanyautókra. Vastagon fogott a ceruza. Személyre szabva Bár a teljes vizsgálat 13 hónapig, idén novemberig eltarthat, az Unió él azzal a jogával, hogy 9 hónap elteltével már a részeredmények alapján intézkedéseket foganatosítson a kínai villanyautók importjával kapcsolatban. A Bizottság friss sajtóközleménye szerint a vizsgálat előzetes eredményei alapján megerősítést nyert, hogy a kínai villanyautó-gyártás, valamint annak ellátási lánca a versenyszabályokba ütköző állami támogatásokban részesül, amely veszélyt jelent az EU villanyautó-gyártására. Így úgy határoztak, hogy büntetővámot vezetnek be a kínai gyártású tisztán elektromos járművekre. Fontos részlet, hogy a hivatalosan kiegyenlítő vámnak nevezett tétel az általános 10 százalékos vám felett értendő, tehát azt hozzá kell számolni a most bejelentett százalékokhoz. A büntetés nem általános mértékű, hanem személyre szabott. Az Unió figyelembe vette, hogy a mostani vizsgálat során mennyire voltak együttműködőek azok a cégek, amelyeket beválogattak a mintavételbe és eszerint kaptak engedményt, vagy épp büntetést. Az Unió vizsgálata során három kínai autógyártót emelt ki, akiktől adatokat kértek be. Az esetükben a következőképp alakultak a vámtételek: BYD: 17,4% Geely: 20% SAIC: 38,1%. A BYD termékeit saját márkanév alatt forgalmazzák Európában, a Geely esetében viszont kérdés, hogy ez csak a Polestar és Volvo járművekre érvényes szigorítás-e, vagy esetleg a Smartot is érinti. Utóbbi a Mercedes-szel közös vegyesvállalat. A SAIC praktikusan a népszerű MG villanyautókat jelenti kontinensünkön. Azok a kínai villanyautó-gyártással rendelkező cégek, amelyek együttműködtek a vizsgálattal, de nem kerültek be a mintába, a fentiek súlyozott átlagát, 21 százalékos kiegyenlítő vámot kell, hogy fizessenek. Külföldi hírügynökségek szerint ebbe a kategóriába tartoznak az Európai és amerikai cégek, így például a BMW (iX3), a Dacia (Spring), vagy a Tesla (Model 3) kínai importjai is. Azok a cégek, amelyek nem működtek együtt a vizsgálattal 38,1 százalékos büntetőtételt kapnak. A sajtóközlemény mellé kiadott GYIK oldal külön kiemeli, hogy a kiegyenlítő vámok a szokásos 10 százalékos vámtételen felül értendők, így számításaink szerint az összes fizetendő vám akár 48,1% is lehet. Következő lépések A döntésről az Unió most hivatalosan is értesíti a kínai kormányt, illetve tájékoztatja az egyes autógyártókat és importőröket a rájuk specifikusan vonatkozó vámtételről. Egy kiskaput hagytak csak, azt írják, amennyiben nem vezetnek eredményre a kínai kormánnyal folytatott egyeztetések egy megfelelő megoldásról, a fenti tételek legkésőbb július 4-én életbe lépnek. A Bizottság hangsúlyozza, hogy a fenti százalékok érdemben nem változhatnak, az érintettek visszajelzéseit legfeljebb akkor tudják figyelembe venni, ha hibás számítást találtak. A július 4-én életbe lépő vámtételeket egyelőre még nem szedik be, ezeknek megfizetésére az érintetteknek garanciát kell vállalniuk, de beszedni csak akkor fogják a pénzt, ha a vizsgálat lezárul és végleges lesz az eredménye. Erre legkésőbb novemberben kerül sor – ekkor jár le a 13 hónap. A közlemény kiemeli, hogy egy gyártó, a Tesla esetében, egy megalapozott kérelmet fogadtak be egyedi vámtétel kiszabására, ennek elbírálása még folyamatban van és a végleges döntés része lesz. Mindenki másnak is joga van természetesen egyedi elbírálást kérni, ha enyhítő körülményeket tud felmutatni, ám erre leghamarabb a végső vizsgálati eredmény bejelentését követően kerülhet sor, és még gyorsított menetben is 9 hónap áll a Bizottság rendelkezésére a kérelem kivizsgálásra. A magyar kormány nem ért egyet A döntés kapcsán Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ismertette a kormány álláspontját. Az MTI összefoglalója szerint a magyar kormány értelmezése úgy véli, az Európai Bizottság ezzel egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. A nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön – idézi a minisztert az MTI. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!