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
auto

Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra

elektromos autó piac

A várakozásokhoz képest két nappal később, de végül bejelentette az Európai Bizottság, hogy milyen büntetővámot vet ki a kínai villanyautókra.

Vastagon fogott a ceruza.

Személyre szabva

Bár a teljes vizsgálat 13 hónapig, idén novemberig eltarthat, az Unió él azzal a jogával, hogy 9 hónap elteltével már a részeredmények alapján intézkedéseket foganatosítson a kínai villanyautók importjával kapcsolatban.

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

A Bizottság friss sajtóközleménye szerint a vizsgálat előzetes eredményei alapján megerősítést nyert, hogy a kínai villanyautó-gyártás, valamint annak ellátási lánca a versenyszabályokba ütköző állami támogatásokban részesül, amely veszélyt jelent az EU villanyautó-gyártására.

Így úgy határoztak, hogy büntetővámot vezetnek be a kínai gyártású tisztán elektromos járművekre.

Fontos részlet, hogy a hivatalosan kiegyenlítő vámnak nevezett tétel az általános 10 százalékos vám felett értendő, tehát azt hozzá kell számolni a most bejelentett százalékokhoz.

A büntetés nem általános mértékű, hanem személyre szabott. Az Unió figyelembe vette, hogy a mostani vizsgálat során mennyire voltak együttműködőek azok a cégek, amelyeket beválogattak a mintavételbe és eszerint kaptak engedményt, vagy épp büntetést.

Az Unió vizsgálata során három kínai autógyártót emelt ki, akiktől adatokat kértek be. Az esetükben a következőképp alakultak a vámtételek:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 20%
  • SAIC: 38,1%.

A BYD termékeit saját márkanév alatt forgalmazzák Európában, a Geely esetében viszont kérdés, hogy ez csak a Polestar és Volvo járművekre érvényes szigorítás-e, vagy esetleg a Smartot is érinti. Utóbbi a Mercedes-szel közös vegyesvállalat. A SAIC praktikusan a népszerű MG villanyautókat jelenti kontinensünkön.

Azok a kínai villanyautó-gyártással rendelkező cégek, amelyek együttműködtek a vizsgálattal, de nem kerültek be a mintába, a fentiek súlyozott átlagát, 21 százalékos kiegyenlítő vámot kell, hogy fizessenek. Külföldi hírügynökségek szerint ebbe a kategóriába tartoznak az Európai és amerikai cégek, így például a BMW (iX3), a Dacia (Spring), vagy a Tesla (Model 3) kínai importjai is.

Azok a cégek, amelyek nem működtek együtt a vizsgálattal 38,1 százalékos büntetőtételt kapnak.

A sajtóközlemény mellé kiadott GYIK oldal külön kiemeli, hogy a kiegyenlítő vámok a szokásos 10 százalékos vámtételen felül értendők, így számításaink szerint az összes fizetendő vám akár 48,1% is lehet.

Következő lépések

A döntésről az Unió most hivatalosan is értesíti a kínai kormányt, illetve tájékoztatja az egyes autógyártókat és importőröket a rájuk specifikusan vonatkozó vámtételről. Egy kiskaput hagytak csak, azt írják, amennyiben nem vezetnek eredményre a kínai kormánnyal folytatott egyeztetések egy megfelelő megoldásról, a fenti tételek legkésőbb július 4-én életbe lépnek.

A Bizottság hangsúlyozza, hogy a fenti százalékok érdemben nem változhatnak, az érintettek visszajelzéseit legfeljebb akkor tudják figyelembe venni, ha hibás számítást találtak.

A július 4-én életbe lépő vámtételeket egyelőre még nem szedik be, ezeknek megfizetésére az érintetteknek garanciát kell vállalniuk, de beszedni csak akkor fogják a pénzt, ha a vizsgálat lezárul és végleges lesz az eredménye. Erre legkésőbb novemberben kerül sor – ekkor jár le a 13 hónap.

A közlemény kiemeli, hogy egy gyártó, a Tesla esetében, egy megalapozott kérelmet fogadtak be egyedi vámtétel kiszabására, ennek elbírálása még folyamatban van és a végleges döntés része lesz.

Mindenki másnak is joga van természetesen egyedi elbírálást kérni, ha enyhítő körülményeket tud felmutatni, ám erre leghamarabb a végső vizsgálati eredmény bejelentését követően kerülhet sor, és még gyorsított menetben is 9 hónap áll a Bizottság rendelkezésére a kérelem kivizsgálásra.

A magyar kormány nem ért egyet

A döntés kapcsán Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ismertette a kormány álláspontját.

Az MTI összefoglalója szerint a magyar kormány értelmezése úgy véli, az Európai Bizottság ezzel egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak.

A nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön – idézi a minisztert az MTI.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.