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 A horvát Rimac immár félig-meddig a Volkswagen csoport berkein belül dolgozik a jövő modelljein, melyek közül az egyik egy olyan robotaxi, ami hasonló hardveres csomaggal működhet majd, mint a Hamburgban tervezett Volkswagen ID. Buzz flotta. Mindkét járművet a Mobileye önvezető rendszere működteti, és a német testvéréhez hasonlóan a horvát autó is 2026-ban, egyes konkrét városokban mutatkozhat majd be. Elévágás Nehéz a Rimac most bemutatott robotaxi prototípusáról anélkül beszélni, hogy ne jusson eszünkbe a Tesla készülő járműve, amelyről augusztus 8-án rántják majd le a leplet. A horvát cég Forma 1-es hasonlattal élve elévágást alkalmazott, hirtelen, egy jó hónappal előbb mutatta be saját prototípusát, hogy ne lehessen másolással vádolni. Persze az összehasonlítások így sem kerülhetőek el, hiszen a Tesla is egy kétüléses autót fog bemutatni, mivel a taxis adatokat elemezve ők is azt találták, hogy az utak 90 százalékát egy vagy két fő veszi igénybe – így a nagyobb csoportokhoz jóval kevesebb autó kell, amelyekhez már bőven gyártanak most is 4-7 fő befogadására alkalmas modelleket. Az, hogy a Rimac formája is emlékeztet a Teslától szivárgó és szivárogtatott makettekre és rajzokra sem véletlen, hiszen ha csak két ülés kell az autóba, akkor a tervezők hasonló logika kapcsán alkotják meg a kormány és pedálok nélküli belteret, amely az utasok szórakoztatását helyezi előtérbe egy nagy képernyővel, applikációból már előre beállítható hőmérséklettel és hasonló kényelmi extrákkal. Ám a párhuzamok itt véget is érnek, mivel az elérhető adatok alapján a két vállalat nagyon más megközelítést alkalmaz a dolog lényegi része, az önvezetés kapcsán. A Tesla saját fejlesztésű hardverrel és szoftverrel kizárólag kamerák alapján tervez olyan rendszert, amely a helyi KRESZ különbségeivel kiegészítve, némi lokális tréning után a világ bármely pontján működőképes kell, hogy legyen. A Rimac most egyelőre annyit árult el, hogy a Mobileye rendszerét fogják használni, lapértesülések szerint ugyanazt, amit a Volkswagen az ID. Buzzba rak majd 2026-tól, a Hamburgba tervezett minibuszba. A Mobileye L4-es megoldása inkább a Waymo és a Cruise rendszereihez hasonlít, a kamerák mellett több radar és LiDAR szenzort használ – az ID. Buzz esetében szám szerint a 13 kamerát 9 LiDAR és öt radar egészíti ki. Ez a megközelítés feltehetőleg továbbra is az előre nagyon részletesen letapogatott utcák és folyamatosan frissített HD térképeken alapuló tájékozódást igényli majd, mivel a Rimac is konkrét városokban fogja beüzemelni a rendszert – eddig 11 európai és közel-keleti várossal írtak alá megállapodást és további 30-cal tárgyalnak. A vállalat 2026-ra tervezi a Verne névre keresztelt szolgáltatás bevezetését, és az első piac hazája, Horvátország lesz. Az autókat saját maguk üzemeltetik majd és azok a nap végén egy központi bázisra fognak visszatérni tölteni, illetve felülvizsgálatra, karbantartásra. Ezek lehetnek az első képek a Tesla robotaxijáról Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!