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
auto

A gazdagok hóbortja? Már a fejlődő országok is gőzerővel elektromosítanak

elektromos busz
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

Az elektromos hajtás szélsebes terjedése kapcsán leggyakrabban a skandináv országok és Kalifornia kerülnek be a hírekbe, emiatt pedig sokan eshetnek abba a tévhitbe, hogy az elektromobilitás csak a gazdag államok hóbortja. A valóság viszont az, hogy a világ fejlődő területein is rendületlenül tör előre az elektrifikáció, és irdatlan összegek vándorolnak a fosszilis üzemanyagoktól való függetlenedés feltételeinek megteremtésébe. India nemrég a tömegközlekedés megtisztításában ért el óriási előrelépést.

A Tata Power, India vezető villamosenergia-ipari vállalata június közepén jelentette be, hogy a megújuló energiára és a töltési szolgáltatásra szakosodott leányvállalata, a Tata Power Renewable Energy Limited (TPREL) országszerte összesen több mint 850 töltőberendezést telepített le a közösségi közlekedés részeként használt elektromos autóbuszok számára. A töltőoszlopok olyan nagyvárosok buszpályaudvarainál találtak otthonra, mint például Delhi, Mumbai, Bengaluru, Ahmedábád, Goa, Dzsammu és Szrinagar.

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

A Tata Group konglomerátumhoz tartozó energiacég közleménye szerint a töltők ez idáig több mint 2300 elektromos busz szolgálatba állítását tették lehetővé, és több mint százezer tonna szén-dioxid-kibocsátást segítettek elkerülni. A TPREL töltőhálózata 180 és 240 kilowatt közötti teljesítménnyel szolgálja ki a járműveket.

A Tata Power a megújuló energiák területén is úttörőnek vallja magát, jelenleg mintegy 5593 MW termelőkapacitással rendelkezik, ami közel 40 százaléka az összes energiatermelésre fordítható teljesítményének.

A napokban röppent fel továbbá az a hír is, hogy India lerövidítené az új nyilvános töltőállomások hálózati csatlakoztatásának idejét, ezzel pedig jelentősen felgyorsítaná a töltőinfrastruktúra bővítésének ütemét.

A legfrissebb tervezet szerint a nagyvárosi területeken a korábban javasolt hét nap helyett három, más településeken a tizenöt helyett hét, vidéki térségekben pedig harminc helyett tizenöt nap alatt lenne szükséges az áramszolgáltatóknak elektromos csatlakozást biztosítani a töltőkhöz. A tervezet kitér az olyan esetekre is, amikor a helyszínen az elosztó hálózatok meghosszabbítása, vagy új alállomások építése szükséges, ilyenkor a munkálatok befejezését követően nem több, mint 90 napon belül kell megvalósítani a csatlakoztatást.

Az indiai kormány emellett a nyilvános töltőpontok közötti távolságot is csökkentené, és az elektromosautó-töltés iránti igény földrajzi eloszlásának legalább évi egyszeri újravizsgálatát is elrendelné.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás