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 Az elektromos személyautók eladási adatait már a hónap elején megmutattuk, de a kishaszongépjárművekkel még adósok vagyunk. Ismét a Datahouse adatait elemezzük. 60 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások Magyarországon Típusok Ha májusban a Ford Transitot emeltük ki, akkor a június a Mercedes-Benz Citan hónapja volt. Természetesen ezek a hirtelen nagy ugrások nem azért vannak, mert egyszerre jön rá mindenki, hogy egy adott típust rendelne, hanem azért, mert a gyártási helyeket tömbösítve kapja meg egy adott ország márkaképviselete, így az autók is egyszerre érkeznek be. Most a Mercedes kapott egy nagyobb szállítmányt, jött egy rakat Citan (Renault Kangoo álruhában) és majdnem ugyanennyi Vito, ami elég volt az első két helyhez. A harmadik a Dacia Spring kisáruszállító verziója lett, sőt még a VW ID.Buzz teherszállító változata is befért a Ford Transit elé. Azon a Mercedes szállítmányon Sprinterek is akadtak, a Citanokkal együtt pedig a másik Kangoo klón, a Nissan Townstar is jött az országba. # Típus 2024. június 2024. január-június 1 MERCEDES CITAN 58 80 2 MERCEDES VITO 49 69 3 DACIA SPRING 31 79 4 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 30 46 5 FORD TRANSIT 26 114 6 MERCEDES SPRINTER 23 30 7 NISSAN TOWNSTAR 12 33 8 CENNTRO LOGISTAR 100 10 22 9-10 OPEL VIVARO 8 59 9-1010 PEUGEOT EXPERT 8 18 11 VOLKSWAGEN CRAFTER 7 8 12-14 BYD ETP3 4 37 12-14 CENNTRO LOGISTAR 200 4 7 12-14 TOYOTA PROACE CITY 4 59 15-16 OPEL COMBO 3 18 15-16 TOYOTA PROACE 3 20 17-18 CITROEN JUMPY 2 6 17-18 GOUPIL G4 2 2 19-20 CITROEN JUMPER 1 1 19-20 RENAULT KANGOO VAN 1 7 Egyéb: 0 27 Összesen: 286 742 A júniusi 286 eladott elektromos kishaszongépjármű az elmúlt három év legmagasabb havi adata, és nem kicsivel, hanem több mint duplája az előző rekorder 2024 májusnak. Akkora ez a szám, hogy a hónapban csaknem 10 százalék (9,8%) lett az elektromos kishaszongépjárművek aránya az újautó-piacon. Tavaly júniusban 34 ilyen autót adtak át hazánkban, most 286-ot. # Típus 2024. január-június Változás 1 FORD TRANSIT 114 97% 2 MERCEDES CITAN 80 – 3 DACIA SPRING 79 – 4 MERCEDES VITO 69 475% 5-6 OPEL VIVARO 59 136% 5-6 TOYOTA PROACE CITY 59 436% 7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 46 70% 8 BYD ETP3 37 – 9 NISSAN TOWNSTAR 33 32% 10 MERCEDES SPRINTER 30 -21% 11 CENNTRO LOGISTAR 100 22 340% 12 TOYOTA PROACE 20 – 13-14 PEUGEOT EXPERT 18 80% 13-14 OPEL COMBO 18 – 15 PEUGEOT PARTNER 10 – 16 GOUPIL G6 9 80% 17 VOLKSWAGEN CRAFTER 8 167% 18-19 CENNTRO LOGISTAR 200 7 250% 18-19 RENAULT KANGOO VAN 7 -30% 20 CITROEN JUMPY 6 100% Egyéb: 11 – Összesen: 742 153% Ezzel az éves statisztika is 742 darabra erősödött, ami 153 százalékos növekedés – figyelemreméltó. A típusok féléves listáját még azért mindig a Ford Transit vezeti, mögötte viszont már második a Mercedes Citan, és harmadik a Dacia Spring. Márkák A márkák versenyét júniusban a Mercedes nyerte – az első hat hónap forgalmának 73 százalékát júniusban realizálták. Kérdés, ez fenntartható-e, vagy egyszeri kiugró adatot látunk. Második helyen meglepő módon a Volkswagent látjuk, a harmadik a Dacia, a Ford pedig a negyedik helyre szorult. # Márka 2024. június 2024. január-június 1 MERCEDES 130 179 2 VOLKSWAGEN 37 54 3 DACIA 31 79 4 FORD 26 114 5 CENNTRO 14 31 6 NISSAN 12 33 7 OPEL 11 77 8 PEUGEOT 8 28 9 TOYOTA 7 79 10 BYD 4 37 11 CITROEN 3 12 12 GOUPIL 2 11 13 RENAULT 1 7 Egyéb 0 1 Összesen: 286 742 Az éves listán is átvette a vezetést a Mercedes-Benz, a Ford csak a második, a Toyota és a Dacia pedig holtversenyben a harmadik-negyedik. # Márka 2024. január-június Változás 1 MERCEDES 179 258% 2 FORD 114 97% 3-4 TOYOTA 79 618% 3-4 DACIA 79 – 5 OPEL 77 79% 6 VOLKSWAGEN 54 80% 7 BYD 37 – 8 NISSAN 33 32% 9 CENNTRO 31 94% 10 PEUGEOT 28 40% 11 CITROEN 12 71% 12 GOUPIL 11 -15% 13 RENAULT 7 -36% 14 ADDAX 1 – 15 FIAT 0 -100% Egyéb 0 – Összesen: 742 153% Végül csoportszinten is összesítettük az adatokat, ez pedig még tovább szűkítette a versenyzők számát, és ismét átrendezte a toplistát. A Merci továbbra is az élen van, de a második helyre feljött a Stellantis, a harmadik pedig a Ford. # Cégcsoport 2024. január-június Változás 1 MERCEDES-BENZ VANS 179 258% 2 STELLANTIS 117 50% 3 FORD 114 97% 4 RENAULT CSOPORT 86 682% 5 TOYOTA 79 618% 6 VOLKSWAGEN CSOPORT 54 80% 7 BYD 37 – 8 NISSAN 33 32% 9 CENNTRO 31 94% 10 POLARIS 11 -15% 11 ADDAX MOTORS 1 – Egyéb 0 – Összesen: 742 153% Hajtáslánc A magyar piacon az év első hat hónapjában 13.320 kishaszongépjármű fogyott, ami 26 százalékos növekedés 2023-hoz képest. Adatok: Datahouse. Grafikon: Villanyautósok.hu A hajtáslánc szerinti bontás grafikonjánál ismét meg kell jegyeznünk, hogy a kép csalóka. Elsőre a dízelek hatalmas visszaesését látjuk, de az amúgy marginális „egyéb” kategória jelentősen meghízott idén, mégpedig 1555 olyan Toyota Hilux dízel pickup miatt, amelyek hivatalosan az alternatív üzemanyagok közé kerültek, mert tudnak működni növényi eredetű olajjal is. Ha ezt az anomáliát kivesszük, akkor a dízelek aránya még növekedett is, 91 százalék lenne 2024 első hat hónapjában. Szerencsére nem az elektromosok kárára, mert azok 3-ról 5,6 százalékra nőttek, ám ez nem csak önmagában szomorúan alacsony szám, még a személyautókhoz képest is gyenge. Ez valószínűleg nem is nagyon változik addig, amíg az elektromos furgonok és platósok sokszor márkán és típuson belül 70-80 százalékkal drágábbak dízeles társaiknál. Visszakerült a korona a kisteherautók királyának fejére Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!