PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Nem csak a személyautók, az elektromos kishaszongépjárművek májusi értékesítési adatai is megérkeztek a Datahouse-tól.

A Fordnál nem unatkoztak.

Tovább növekedett a villanyautók aránya májusban

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

Típusok

Amikor a múlt héten feldolgoztuk az év első négy hónapjának adatait, a legmeglepőbb talán az volt, hogy az elektromos furgonok listáját nem a Ford Transit elektromos változata vezette. Az amerikai márka évek óta piacvezető az LCV szegmensben, van elektromos változat is a Transitból, ami ráadásul népszerű is – ehhez képest csak negyedikek voltak.

Most egyetlen hónap alatt 58 darabot adtak át a tisztán elektromos változatból, és ezzel a havi és az éves listán is visszaszerezték az első helyet.

Májusban a második a Dacia Spring furgon változata lett – ha van olvasónk, akinél a cég ilyet használ, kíváncsiak lennénk, hogy mit szállítanak vele. Kajához, kisebb csomagokhoz, vagy szervizes autónak is ideális lehet a városokban, ha nem szükséges valami nagyobb.

A hónapban a harmadik a Toyota Proace City, ami igazából egy Stellantis termék japán álruhában.

A lista további helyein már csak 10-nél kisebb példányszámokat látunk.

# Típus 2024. május 2024. január-május
1 FORD TRANSIT 58 88
2 DACIA SPRING VAN 19 48
3 TOYOTA PROACE CITY 10 55
4 MERCEDES CITAN 8 22
5 BYD ETP3 6 33
6 VW ID.BUZZ CARGO 6 16
7 RENAULT KANGOO VAN 3 6
8 CENNTRO LOGISTAR 200 3 3
9 MERCEDES SPRINTER 3 7
10 OPEL COMBO 2 15
11 CENNTOR LOGISTAR 100 2 12
12 TOYOTA PROACE 2 17
13 VW CRAFTER 1 1
14 GOUPIL G6 1 9
15 CTROEN JUMPY 1 4
16 OPEL VIVARO 1 51
Egyéb: 0 69
Összesen: 126 456

Az éves összesítésben a Ford és a Toyota modelljei mögött az az Opel Vivaro a harmadik, amely előző hónapban még a trónbitorló volt. A harmadik, negyedik és ötödik hely között alig pár autó van, olyan ez, mint egy nagyon szoros Forma 1-es időmérő – ebből még bármi lehet a futamon, azaz az év végéig.

A BYD az ötödik helyen a kisáruszállítók listájára is belépett májusban.

Idén a legnagyobb növekedést a Toyota Proace City, a Mercedes Vitro és az Opel Vivaro tudták felmutatni, a legnagyobbat pedig a Mercedes Sprinter, a Renault Kangoo Van és a Volkswagen ID.Buzz eladásai estek. A Mercinél az új, nagyobb hatótávú változat érkezése lehet a magyarázat, de a 2022-es Kangoo és szintén kétéves ID.Buzz modellek még elég frissek ahhoz, hogy aggasztó legyen ez az eredmény.

# Típus 2024. január-május Változás
1 FORD TRANSIT 88 80%
2 TOYOTA PROACE CITY 55 588%
3 OPEL VIVARO 51 113%
4 DACIA SPRING 48 0%
5 BYD ETP3 33
6 MERCEDES CITAN 22 0%
7 NISSAN TOWNSTAR 21 -13%
8 MERCEDES VITO 20 150%
9 TOYOTA PROACE 17 0%
10 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 16 -36%
11 OPEL COMBO 15 7%
12 CENNTRO LOGISTAR 100 12
13 PEUGEOT PARTNER 10 0%
14 PEUGEOT EXPERT 10 0%
15 GOUPIL G6 9 80%
16 MERCEDES SPRINTER 7 -81%
17 RENAULT KANGOO VAN 6 -40%
18 CITROEN BERLINGO 5 25%
19 CITROEN JUMPY 4 100%
20 CENNTRO LOGISTAR 200 3 50%
Egyéb: 4
Összesen: 456 76%

Márkák

A márkák rangsorát is a Ford vezeti májusban, utána a Dacia és a Toyota, majd a Mecedes követeznek még két számjegyű darabszámokkal.

# Márka 2024. május 2024. január-május
1 FORD 58 88
2 DACIA 19 48
3 TOYOTA 12 72
4 MERCEDES 11 49
5 VOLKSWAGEN 7 17
6 BYD 6 33
7 CENNTRO 5 17
8 OPEL 3 66
9 RENAULT 3 6
10 CITROEN 1 9
11 GOUPIL 1 9
Összesen: 126 456

Az éves listát is a típusokhoz hasonló sorrend jellemzi, a Fordot a Toyota és az Opel követi, majd a Mercedes és a Dacia zárják a TOP 5-öt.

# Márka 2024. január-május Változás
1 FORD 88 80%
2 TOYOTA 72 800%
3 OPEL 66 74%
4 MERCEDES 49 11%
5 DACIA 48
6 BYD 33
7 NISSAN 21 -13%
8 PEUGEOT 20 0%
9 VOLKSWAGEN 17 -39%
10 CENNTRO 17 55%
11 GOUPIL 9 -25%
12 CITROEN 9 50%
13 RENAULT 6 -45%
14 ADDAX 1
15 FIAT 0 -100%
Összesen: 456 76%

Végül csoportszinten is összesítettük az adatokat, hogy ne legyen senkinek hiányérzete.

Úgy tűnik, ebben a metszetben a sok lúd Fordot győz mondás lépett életbe, mert a Stellantis, ha a márkái egyenként nem is voltak ehhez elég erősek, de konszernszinten lenyomta a Fordot és megszerezte az első helyet. Kérdés lesz-e még ilyen erős hónapja a Transitnak, mert ha június a májushoz hasonló, akkor rövid lesz az öröm a konkurenciánál.

A változásokat itt most csoportszinten nézzük, és kiemelkedik a Toyota és a Renault Csoport eredménye – utóbbit a Dacia repítette 391 százalékra, az anyamárka inkább esett. A legrosszabbul a Volkswagen Csoport számai néznek ki a listán.

# Cégcsoport 2024. január-május Változás
1 STELLANTIS 95 34%
2 FORD 88 80%
3 TOYOTA 72 800%
4 RENAULT Group 54 391%
5 MERCEDES Vans 49 11%
6 BYD 33
7 NISSAN 21 -13%
8 CENNTRO 17 55%
9 VOLKSWAGEN Group 17 -39%
10 GOUPIL 9 -25%
11 ADDAX 1
Egyéb 0
Összesen: 456 76%

Hajtáslánc

A magyar piacon az év első öt hónapjában 10.398 kishaszongépjármű fogyott, ami 19 százalékos növekedés.

A hajtásláncok részarányának számait továbbra is komolyan befolyásolja a Toyota Hilux trükkje – a dízel pickupok tudnak biodízellel is működni, ezért a hivatalos besorolásuk az alternatív hajtásláncok közé teszi őket. Így úgy tűnhet, mintha megroppant volna dízelek egyeduralma, pedig dehogy:

ha a Hiluxokat is a dízelekhez soroljuk, akkor ennek a hajtásláncnak 92,4 százalékra NŐTT az aránya.

A benzinesek aránya viszont nem csak százalékosan csökkent, idén 39 százalékkal kevesebb fogyott, mint tavaly.

Érdekes, hogy az LCV kategóriában alig vannak hibridek a listán – vagy a piacon –, eddig mindössze 12-t adtak el ebből a hajtásláncból idén.

A tisztán elektromos típusok 4,4 százalékot hasítottak ki a tortából szemben a tavalyi 3 százalékukkal, ami ha nem is világmegváltó adat, legalább fejlődés a megfelelő irányba.

2024.01-05. Adatok: Datahouse. Grafikon: Villanyautósok.hu

45 százalékkal nőttek az elektromos kisteherautók eladásai Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.