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 Dániában már vagy egy évtizede olyan szabályozás van érvényben, amely a tisztább üzemű autók vásárlására ösztönzi a lakosságot és a vállalkozásokat. Meg is van az eredménye. Flottacsere Fontos mérföldkőről adott számot a minap a hivatalos dán újautó-értékesítési statisztikákat publikáló Mobility Denmark. A szervezet szerint a tisztán elektromos személyautók aránya elérte a 10 százalékot a teljes dán flottában. Bár a statisztikák kapcsán általában az aktuális hónap, negyedév vagy év számaival foglalkozik a sajtó, érdemes észben tartani, hogy még rendkívül magas villanyautó arány mellett is évekig, évtizedekig tarthat, míg egy adott ország autóállományában jelentős javulás, tisztulás lesz mérhető. A dánoknál a 10 százalék viszont nagyjából azt jelenti, mintha hazánkban a mostani 50 ezer helyett 400 ezer villanyautó lenne az utakon – ettől mi még elég messze járunk. A mindenkori dán kormányzat elsősorban a skandináv országokban szokásos módszert alkalmazta a tisztább üzemű autók eladásainak növelésére. Ezekben az országokban tradicionálisan nagyon magas regisztrációs adó van az autókra, ám Dániában is azt a módszert választották, hogy előre meghatározott dátumokhoz kötve, bizonyos ideig jelentős kedvezményt adtak ebből a plug-in hibrid (PHEV), és még többet a tisztán elektromos (BEV) modelleknek. 2015-ig utóbbiakat teljesen mentesítették a regisztrációs adó alól, ám ezután úgy döntöttek, hogy 2016-tól a hagyományos autók adótételének 20 százalékát, 2017-től pedig a 40 százalékát kell fizetni, majd összesen öt év alatt kivezetik a kedvezményt. Az eladások későbbi jelentős növekedésének köszönhetően már alig látszik, rá kell klikkelni az adatokra, hogy észrevegyük, hogy ez elég elhamarkodott lépés volt, 2016-ban jelentősen csökkent, 2017-re pedig tovább esett a villanyautók részaránya a piacon. A még eleve szerény 2,1 százalékról egészen 0,3 százalékig jutottunk. Emiatt módosított az állam a terveken és az újabb elképzelések kidolgozásáig a szokásos adó 20 százalékában maximalizálták a sarcot. 2020-ban aztán egy új, hosszabb távú programot jelentettek be, amely 2021-2030 között a jármű CO2 kibocsátása szerint határozza meg az adó mértékét. A törvényhozók azért szabtak egy ésszerű 68.500 eurós felső árhatárt is a csökkentett adótételnek, kizárva ezzel a luxusautókat. 2021-től egyébként az új szabályozásnak köszönhetően növekedett a PHEV autók adótétele, ám még így is a dízelek és benzinesek alatt maradt. Ennek ellenére jól látszik a változás hatása a fenti grafikonokon. Az idei év közepére, augusztus végére oda jutottunk, hogy az újautó-piacon az eladások 47 százalékát tették ki a villanyautók, további 4 százalékát a plug-in hibridek, a hagyományos hajtásláncok pedig már csak kevesebb mint az értékesítés felét adták. A teljes flottára visszatérve, a Mobility Denmark nyilvánosságra hozta a 20 legnépszerűbb autótípus listáját is aszerint, hogy mennyi fut belőlük a dán utakon: # Márka Típus Darab 1 Tesla Model Y 34.318 2 Tesla Model 3 33.396 3 Volkswagen ID.4 17.100 4 Skoda Enyaq iV 14.413 5 Volkswagen ID.3 11.482 6 Audi Q4 e-tron 10.867 7 Hyundai Kona 7.530 8 Polestar 2 7.131 9 Mercedes-Benz EQA 6.399 10 Volvo XC40 6.393 11 Ford Mustang Mach-E 5.798 12 Kia Niro 5.796 13 Renault Zoe 5.482 14 Tesla Model S 4.956 15 BMW iX3 4.900 16 Volkswagen ID.5 4.886 17 Cupra Born 4.613 18 Volkswagen Golf 4.494 19 Renault Megane E-Tech 4.344 20 Audi e-tron 3.905 Zöld átállás Dániában 2030-ra meg akarják szüntetni a tisztán belső égésű motoros autók forgalmazását, 2035-től, az EU általános tiltásától kezdve pedig a hibrideknek is búcsút intenek. De nem csak adókedvezményekkel, helyi szabályozásokkal is a váltás felé tolják a vásárlókat. Ezért több városban alacsony kibocsátású zónákat jelöltek ki, ahová már nem lehet behajtani szennyező autókkal. A rendelet kezdetben csak a teherautókra és buszokra vonatkozott, de tavaly októbertől kiterjesztették a személyautókra is. Jelenleg a 2011 előtt gyártott, Euro 5 illetve korábbi járművekre vonatkozik a szabályozás. A tiltás nem teljes körű, regisztrációhoz köti a behajtást, az ellenőrzés – és a büntetés – pedig automatikus kamerás rendszámfelismerésen alapszik, már nem kellenek külön matricák. Egy aarhusi hivatal szolgálati parkolója munkaidő után. A legújabb szabályozás azonban lehetőséget ad a városoknak arra is, hogy zéró-emissziós zónákat jelöljenek ki, ahová csak elektromos, vagy hidrogénes autóval lehet behajtani. A 330 ezres Aarhus, Dánia második legnagyobb városa állítólag már él is a lehetőséggel, dolgozik a zóna kijelölésén. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!