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
auto
2024. 09. 17. kedd

Rekord felé közelítenek a Tesla kínai eladásai

elektromos autó piac

A Tesla idei éve nem indult túl jól. Az első negyedévben -8,5 százalékban voltak a cég globális eladási mutató 2023-hoz képest, ami hat hónap után -6,5 százalékra javult.

A vállalat egyik legfontosabb piacán, Kínában azonban már pozitívba fordult a mutató.

Trendforduló?

Szeptember első hetének végéig összesen 404.200 autót adott el a vállalat Kínában, míg tavaly ilyenkor 401 ezer villanyautónál jártak csak. Augusztus végén még enyhe mínuszban volt az éves összesítés, és szeptember hozta el a fordulatot.

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

Az eladási adatokat természetesen érdemes inkább negyedéves összesítésben, mint egy-egy kiragadott hét kontextusában értelmezni, de az elmúlt pár hétben már rendszeresen jelentősen jobban teljesített a vállalat, mint korábban. Most pedig, a negyedév utolsó hajrájában, már csak a helyi piacra szállít a sanghaji gyár, így valószínű, hogy október elején is hasonlóan pozitív híreket oszthatnak majd meg. A harmadik negyedév szeptember első hete után 15 százalékos pluszban volt Kínában az előző év azonos időszakához képest.

Az autógyártó három hét múlva esedékes, harmadik negyedéves eladási számainak publikáláshoz közeledve felfokozottak a várakozások, így mindenki azt találgatja, tovább javulnak-e a második negyedévben már valamivel egészségesebbé vált mutatók.

Mivel 2023 rekord év volt Kínában is az autógyártó számára, így a jelenlegi pillanatkép egyben azt is jelenti, hogy új rekord felé tartanak, ha a negyedév hasonló tempóban ér véget.

Az biztos, hogy ez a sanghaji gyáron nem fog múlni, Elon Musk ugyanis a minap azt közölte, hogy az üzem teljes kihasználtságon üzemel.

Regionális bajok

A vállalat legproblémásabb régiója valószínűleg Európa, ahol jelenleg nem alakulnak valami fényesen a számok, bár egyelőre legalább, ha csak pár százalékkal is, de jobban áll a cég a harmadik negyedév első két hónapja után, mint tette azt május végén, így talán a mélyponton már túlvannak. Az éves eladások azonban még jelenleg -17 százalékot mutatnak.

Az európai mínusz darabszámokban kifejezve nagyságrendileg 40 ezer autót jelent, és ha ez nem javul, akkor Kínának és Amerikának kell ellensúlyoznia a kiesést. Utóbbira általában csak elég komolytalan becslések vannak, és mivel a vállalat nem közöl adatokat regionális bontásban, maximum találgatni lehet.

Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy a jó kínai eredmények ellenére már az sikernek fog számítani, ha nem csökken a globális darabszám 2024-ben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.