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
auto

Rekord felé közelítenek a Tesla kínai eladásai

elektromos autó piac
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

A Tesla idei éve nem indult túl jól. Az első negyedévben -8,5 százalékban voltak a cég globális eladási mutató 2023-hoz képest, ami hat hónap után -6,5 százalékra javult.

A vállalat egyik legfontosabb piacán, Kínában azonban már pozitívba fordult a mutató.

Trendforduló?

Szeptember első hetének végéig összesen 404.200 autót adott el a vállalat Kínában, míg tavaly ilyenkor 401 ezer villanyautónál jártak csak. Augusztus végén még enyhe mínuszban volt az éves összesítés, és szeptember hozta el a fordulatot.

Az eladási adatokat természetesen érdemes inkább negyedéves összesítésben, mint egy-egy kiragadott hét kontextusában értelmezni, de az elmúlt pár hétben már rendszeresen jelentősen jobban teljesített a vállalat, mint korábban. Most pedig, a negyedév utolsó hajrájában, már csak a helyi piacra szállít a sanghaji gyár, így valószínű, hogy október elején is hasonlóan pozitív híreket oszthatnak majd meg. A harmadik negyedév szeptember első hete után 15 százalékos pluszban volt Kínában az előző év azonos időszakához képest.

Az autógyártó három hét múlva esedékes, harmadik negyedéves eladási számainak publikáláshoz közeledve felfokozottak a várakozások, így mindenki azt találgatja, tovább javulnak-e a második negyedévben már valamivel egészségesebbé vált mutatók.

Mivel 2023 rekord év volt Kínában is az autógyártó számára, így a jelenlegi pillanatkép egyben azt is jelenti, hogy új rekord felé tartanak, ha a negyedév hasonló tempóban ér véget.

Az biztos, hogy ez a sanghaji gyáron nem fog múlni, Elon Musk ugyanis a minap azt közölte, hogy az üzem teljes kihasználtságon üzemel.

Regionális bajok

A vállalat legproblémásabb régiója valószínűleg Európa, ahol jelenleg nem alakulnak valami fényesen a számok, bár egyelőre legalább, ha csak pár százalékkal is, de jobban áll a cég a harmadik negyedév első két hónapja után, mint tette azt május végén, így talán a mélyponton már túlvannak. Az éves eladások azonban még jelenleg -17 százalékot mutatnak.

Az európai mínusz darabszámokban kifejezve nagyságrendileg 40 ezer autót jelent, és ha ez nem javul, akkor Kínának és Amerikának kell ellensúlyoznia a kiesést. Utóbbira általában csak elég komolytalan becslések vannak, és mivel a vállalat nem közöl adatokat regionális bontásban, maximum találgatni lehet.

Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy a jó kínai eredmények ellenére már az sikernek fog számítani, ha nem csökken a globális darabszám 2024-ben.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.