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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Megkezdte működését a Hyundai legújabb amerikai gyára, amely elektromos és plug-in hibridek modelleket fog gyártani a cégcsoport több márkájának.

Lesz benne akkugyár is, az első típushoz mégis tőlünk viszik majd az aksikat.

Vámhatáron innen és túl

Az Egyesült Államok a Biden adminisztráció alatt rendkívül szigorú szabályokat vezetett be a hazai villanyautó-gyártás támogatására. Nemcsak a kínai villanyautókra vetettek ki 100 százalékos vámot, de a bőkezű állami támogatások is csak akkor vehetők igénybe a vásárlók által a kocsikhoz, illetve az akkugyártók részéről az akkucellákhoz, ha azok az Egyesült Államokban, vagy az országgal szabadkereskedelmi megállapodást kötött országokban készültek.

Ezért az utóbbi 1-2 évben minden vállalat arra törekszik, hogy az USA határain belülre kerüljenek az akkugyárai, illetve villanyautókat előállító üzemei.

A Hyundai-Kia csoport is részben ezért kezdte meg két éve a Georgiában található új üzeme építését, amelyben a napokban elindultak a gyártósorok.

A koreai cég képviselői ugyanis nemrég befejezték a gyár validálását, azaz a cég közleménye szerint megbizonyosodtak róla, hogy a minőség megfelel az elvárásaiknak, így megkezdődhetett a munka. A hivatalos megnyitó majd csak jövő év elején várható, addig vélhetően a próbagyártással bíbelődnek.

Az első modell, ami legördül a Savannah mellett található gyárból a frissítésen átesett 2025-ös modellévre szánt Hyundai Ioniq 5 villanyautó, de később majd hat tisztán elektromos modell készül itt a Hyundai, Kia és Genesys márkák részére. Az üzem tervezi hibrid modellek gyártását is, és a jelenlegi évi 300 ezres kapacitás 500 ezer autóra növelhető, ha lesz rá igény.

A 7,6 milliárd dolláros beruházás része az az akkugyár is, amely az LG Energy Solutionnel közösen készül, de ez majd csak egy jó év múlva, 2025 végén kezdi meg a működését. Addig is az SK On egyik magyar gyára látja majd el akkucellákkal az üzemet.

Hogy ez Komárom vagy Iváncsa, azt nem tudjuk, ahogy azt sem, mennyire hosszú távú elképzelés ez. De valószínűsíthető, hogy átmeneti intézkedésről van szó, mivel az európai gyártású cellák nemcsak a kilowattóránként 45 dolláros, az akkugyártónak járó állami támogatást nélkülözik, de az ezekkel szerelve az autók sem jogosultak a teljes 7500 dolláros állami kedvezményre, csak ennek felét, 3750 dollárt fizet az amerikai állam az árcédulából. Igaz, ez pont 3750-nel több, mint amire az eddig Koreából érkező Ioniq 5 jogosult volt. (A lízingelt autók viszont kikerülik ezt a korlátozást és a teljes támogatásra jogosultak akárhol is készül az akku. Ügyes kiskapu.)

Az új üzemben készülő villanyautó még egy szempontból jelentős lépés a koreai márkának, mivel ez lesz az első modellje, amely már NACS csatalakozóval készül, azaz adapterek nélkül használhatja a Tesla amerikai töltőhálózatát.

Az idei év első kilenc hónapjában 30.318 Ioniq 5 és 9097 Ioniq 6 fogyott az Egyesült Államokban – írja az Automotive News amerikai szaklap.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.