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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ekkor kezdődhet meg a szilárdtest-akkumuátorok tömeggyártása

elektromosautó-akkumulátor
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

Már gigawattórás nagyságrendű gyártási kapacitás van kiépülőben a szilárdtest-akkumulátorok számára – írtuk bő két évvel ezelőtt. Persze gyártósorokat építeni, a terméket és a gyártási folyamatokat csiszolgatni, illetve mintapéldányokat előállítani egy dolog, sorozatgyártásba vinni egy megbízható minőségű és elfogadható árral rendelkező akkumulátort meg egy másik, sokkal nehezebb dolog.

Pedig a technológia megjelenését nemcsak az autóipar, hanem az energiatárolásban és az elektronikai eszközökben utazó vállalatok is nagyon várják már. Míg azonban a valódi szilárdtest-akkumulátorok körüli felhajtás az utóbbi években némileg alábbhagyott, és a technológia elterjedése a vártnál hosszabb időt vesz igénybe, a szilárd és folyékony elektrolitot egyaránt alkalmazó félig szilárdtest-akkumulátorok előrébb tartanak a kereskedelmi forgalomba hozatal felé tartó úton.

A TrendForce legfrissebb jelentése szerint azonban a világ nagy gyártói – például a Toyota, a Nissan és a Samsung SDI – már megkezdték a teljesen szilárdtest-akkumulátorok kísérleti gyártását is. Becslésük szerint a termelési volumen 2027-re érheti majd el a GWh-s szintet, miközben ezek a vállalatok egymással versenyeznek a piaci pozíciókért.

A technológia évtizedek óta ígéri a biztonság és az energiasűrűség javulását, ám eddig nem tudott kézzelfogható sikereket elérni. A magas előállítási költségek, a bonyolult gyártási folyamatok és a kiforrott ellátási lánc hiánya hátráltatta a bevezetést.

Időközben a félig szilárd halmazállapotú akkumulátorok már kereskedelmi forgalomba kerültek, és elektromos járművekben jelenleg is alkalmazzák őket. A TrendForce szerint mára GWh-s nagyságrendű telepítést értek el, és a cellák energiasűrűsége 300-360 Wh/kg között mozog.

A félig szilárdtest-akkumulátorok kezdeti ára meghaladja a 140 $/kWh-t a kis gyártási lépték és a gyártási technológiák viszonylagos fejletlensége miatt. A tajvani székhelyű elemző cég várakozásai szerint a gyártási mennyiség növelésével és a technológia fejlődésével a félig szilárd halmazállapotú akkumulátorok költsége 2035-re 56 $/kWh alá csökkenhet – egy NMC akkupakk 2024 októberében kilowattóránként 80 dollárba, egy LFP pakk pedig 65 dollárba került az adataik szerint.

A sárga szín már a tömeggyártás indulásának tervezett időpontját jelöli. Persze csúszások garantáltan lesznek még, de már látszik a fény az alagút végén. Kép: TrendForce

A teljesen szilárdtest-akkumulátorok egyelőre a mintapéldányoktól a sorozatgyártás felé haladnak, és várhatóan szintén magas termelési költségekkel fognak rendelkezni a korai szakaszban. A TrendForce előrejelzése szerint 2030-ra, ha a teljesen szilárdtest-akkumulátoros alkalmazások nagyságrendje meghaladja a 10 GWh-t, a cellák ára valószínűleg 140 $/kWh körüli szintre csökken. 2035-re a cellák ára gyors, nagymértékű piaci bővülés esetén tovább csökkenhet a 84-100 $/kWh közötti sávba.

Ma háromféle szilárdtest-akkumulátor létezik, amelyek különböző típusú elektrolitokon alapulnak, és mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai. A polimer alapú szilárdtest-akkumulátorok viszonylag érettek, és Európa egyes részein már kereskedelmi forgalomba is kerültek. A francia Blue Solutions vállalat például már gyárt ilyen szilárdtest-akkumulátorokat a Daimler elektromos buszai számára, az akkumulátorok ezen osztálya azonban még mindig kihívásokkal küzd az ionvezetés tekintetében.

Az oxid alapú elektrolitok a szilárdtest-akkumulátorok kémiailag legstabilabb osztályaként ismertek, de nehezen gyárthatók. Az elektrolit és a katód/anód aktív anyagok közötti „szilárd-szilárd” kapcsolat nagyobb belső ellenálláshoz vezet.

A szulfid alapú szilárdtest-akkumulátorok különösen nagy potenciált mutatnak ionos vezetőképességük miatt, amely a legközelebb áll a folyékony elektrolitokéhoz, sőt meg is haladhatja azt. A szilárdtest-akkumulátorok ezen osztályát a legnagyobb fejlesztők, köztük a Toyota, a Samsung SDI, az LGES, az SK On, a CATL és a BYD kutatják. Ez a kémia azonban instabil a levegőn és nagyon érzékeny a nedvességre, ami bonyolítja a gyártási folyamatot, és potenciálisan H2S-gázt szabadít fel, amely mérgező és gyúlékony.

A TrendForce véleménye a szilárdtest-akkumulátor technológia fejlődéséről óvatos, de optimista. „Bár az olyan kulcsfontosságú teljesítménymutatók, mint a töltési-kisütési sebesség és a ciklus élettartama még nem érték el a kereskedelmi szabványokat – és a jelenlegi költségek továbbra sem versenyképesek a folyékony li-ion akkumulátorokkal –, az állami támogatásoknak és a tőkebefektetéseknek köszönhetően a gyártás felfutásával a szilárdtest-akkumulátorok költségei jelentősen javulni fognak” – állítják az elemzők.

8 és fél perc alatt tölthető szilárdtest-akkumulátor debütált a Párizsi Autószalonon

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.