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 A Villanyautósok Világszövetsége (GEVA) nagyszabású felmérést végzett az idén 38 ország 336 ezer villanyautósa között. A magyar tagszervezet, az ELMOB közleménye szerint hazánk volt az egyik legaktívabb a válaszadók között, nálunk csak a norvégok közül töltötték ki többen a kérdőívet. Az eredmények szerint, aki egyszer villanyautóba ül, nem vált vissza hagyományosra. Jó döntés volt Persze ez nem azt jelenti, hogy nincsenek olyan nehézségek, amelyeken nem szeretnének változtatni a tulajdonosok, de összeségében 97 százalékuk elégedett, vagy nagyon elégedett a villanyautók használatával – derül ki az ELMOB által megosztott eredményekből. A magyar válaszadók talán egy picit kevésbé elégedettek maradéktalanul, de összességében nálunk is 95 százalék nyilatkozott pozitívan. A 23.254 válaszadó 18 országból reagált a kérdésekre, hazánk mellett számos európai ország, de Kanada, India, Costa Rica, sőt még az Egyesült Államok autósai is kitöltötték a kérdőívet. Magyarországról 1294-en válaszoltak. Arra a kérdésre, hogy milyen autót venne most, ha holnap le kellene cserélni a kocsiját, egyértelmű volt a válasz: 92% tisztán elektromosat venne újra, és csak 1% menne vissza a hagyományos benzines, vagy dízeles hajtáslánchoz. A magyar villanyautósok nagyon hasonlóan gondolkodnak erről. A legtöbben az alacsonyabb fenntartási költségek, valamint környezetvédelmi megfontolások miatt vásároltak villanyautót, de az összesített válaszok szerint sokan említették az új technológiák szeretetét és a jó vezetési élményt is. Magyarországon egyértelműen az alacsonyabb költségek nyertek. A töltések 72 százaléka otthon történik, 13 százalék a villámtöltések aránya, viszont a célállomástöltőknek még van hová fejlődniük: csak 15 százalék tölt parkolás közben az utcán, áruházakban, munkahelyeken, vagy másutt. Nálunk egyébként a munkahelyi töltés aránya egy hajszállal a globális átlag felett van. Nem túl meglepő, de a villanyautósok többségének van saját parkolója, beállója. Az igazán kényelmes használathoz fontos lesz a következő években a célállomás és munkahelyi töltők fejlesztése, hogy megteremtsük az otthontöltés kényelmét mindenkinek. A rózsa és a tövis Persze azért van még mit javítani a villanyautózás feltételein, főleg az infrastruktúrán. Bár a válaszadók többsége nem tapasztalt jelentős hátrányokat a napi használat során, a villámtöltők lefedettségét, a töltési idő hosszát, és a töltők meghibásodását sokan említették a problémák között. Ha működik a töltő, akkor sem mindig egyszerű elindítani, illetve fizetni. A magyar eredmények ebben az esetben lényegesen eltérnek a globálistól. Nálunk sokkal kevesebben mondják, hogy nem tapasztalnak hátrányokat, és az ok egyértelmű: gyenge és megbízhatatlan a villámtöltő hálózatunk. A magyar autósok a többieknél valamivel nagyobb problémának látják azt is, hogy sokan parkolónak használják a töltőhelyeket. Nálunk a válaszadók csaknem fele ezt tapasztalja – lehet, hogy máshol szigorúbban büntetik a szabálytalankodókat. A válaszadók szerint a hosszú utak során azért még mindig több tervezést igényel a villanyautó, mint a hagyományos. Leginkább a dél-amerikaiak és indiaiak érezték így, ami logikus is, ha az országaik méreteit nézzük. De senki nem gondolta ennek ellenkezőjét, csak legfeljebb kevésbé érezték jelentősnek a tervezés szükségességét. Elgondolkodtató, hogy amikor azt kérdezték, hogy a hatótáv-para mennyire valós jelenség, nálunk a globális átlag majd duplája (22%) tapasztalta már ezt, miközben a felmérésben résztvevő Brazíliához, Kanadához, vagy Egyesült Államokhoz képest egy nagyon pici országban élünk. Összeségében a felmérés eredménye azt tükrözi, hogy a felhasználók kétharmada nem, vagy csak ritkán tapasztal várakozást a töltőknél, de az is érdekes, hogy globálisan van 10 százalék, aki az elmúlt évben nem is használt villámtöltőt. Amikor a töltők meghibásodásáról, megbízhatóságáról kérdezték őket, már rosszabb a kép. Csak 57 százalék mondta azt, hogy soha, vagy csak ritkán fordult vele elő olyan, hogy hibás töltőt talált – nálunk ez az arány nagyon hasonló. Szomorú, hogy az autósok 36 százaléka időnként, vagy gyakran botlik rossz töltőbe – ha a benzinkutak így működnének, népfelkelés lenne, de pár kúthálózat csődbe is menne. Az autósok 81 százaléka egyetért azzal, hogy szükség van bankkártyás fizetésre az oszlopoknál, és globálisan csak 7, hazánkban 10 százalék gondolja úgy, hogy ez felesleges. Nem meglepő az sem, hogy a villanyautósok egyetértenek abban, hogy a töltőállomásokat ugyanúgy táblákkal kellene előre jelezni, mint a benzinkutakat. A magyar autósok még a globális átlagnál is többen gondolják így. A fenti kérdésre adott válaszokat megnéznénk egy olyan felmérésben is, amely a hagyományos autók használói között készül. Van egy olyan érzésünk, hogy aki nem villanyautós és nem használja az applikációkat, nagyságrenddel tippelné kisebb számra a töltőhálózat méretét, mint amit a valóság mutat, ami hozzájárul ahhoz a képhez, hogy a villanyautózás valami nagyon kényelmetlen és komplikált dolog. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!