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
auto

Ötödével csökkentek a Hyundai villanyautó-eladásai

elektromos autó piac

A Hyundai-Kia éves eladásairól már január elején írtunk, ám akkor a két márka még nem közölte külön a villanyautók eladási számait.

Azóta megjöttek a részletes adatok.

Nem volt jó év

A Hyundai-Kia csoporton belül az előbbi márka a nagyobb szereplő, a Kia részvények harmada a Hyundai-é. A valamivel kisebb márka villanyautós számaira még várunk, de a Hyundai globális weboldala már kirakta a típusokra lebontott listát.

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

Világ* Típus 2024 2023 Változás
1 IONIQ 5 93.396 114.988 -18,8%
2 Kona 52.628 70.871 -25,7%
3 IONIQ 6 27.971 54.824 -49,0%
4 Inster/Casper 16.528 0
5 GV70 4153 6320 -34,3%
6 G80 767 2294 -66,6%
7 IONIQ 9 8 0
Összesen: 197.475 251.320 -21,4%

Ez a részletes adatközlés dicséretes, sokan példát vehetnének a koreai cégről, de a formátum nem éppen a legemészthetőbb. A vállalat kettébontja a hazai és Koreán kívüli gyárainak értékesítési számait, amelyeket összeadva megkapjuk a teljes képet.

Tettünk egy kis csillagot azonban a táblázat mellé, mivel 0,5 százaléknyi eltérés van a korábban publikált és a most közzétett adatok között. Ezt mi azzal magyarázzuk, hogy Koreából eladási, az országon kívüli gyárakból gyártási adatokat közöl a vállalat, de az eltérés annyira kicsi, hogy a tendenciák szempontjából lényegtelen.
Az összesítés szerint, míg a Hyundai globális eladásai 1,8 százalékkal csökkentek,

a villanyautóknál ennél jóval nagyobb, 21 százalék feletti volt a visszaesés.

Az első továbbra is az IONIQ 5, ám ennek eladási számai 19 százalékkal estek. 2024 márciusában a típus kapott egy kisebb ráncfelvarrást, ami részben magyarázat lehet erre.

A Kona frissítése már 2023-ban lezajlott, a cég adatai szerint 2024-ben már csak nagyjából 300-at adtak el az előző, OS kóddal jelölt szériából. A második SX2 generáció eladásai azonban elmaradtak a 2023-as év eredményeitől, negyedével estek.

Az IONIQ 6 kiszállításai 2022 végén indultak, tehát 2024 már bőven egy teljes gyártási év volt, az eladási számok azonban a felére estek vissza.

Míg nálunk az Inster értékesítése csak 2024 végén kezdődött, Koreában Casper néven már árulták az autót egy ideje, és az elektromos verzióból is fogyott több, mint 16 ezer tavaly.

A GV70 és G80-as jelű Genesis autók elsősorban az USA piacán vannak jelen, de az elektromos változatok mérsékelt sikert arattak és az ottani állami támogatás rendszere sem segített nekik.

Végül nem elírás, az IONIQ 9 már valóban szerepel a listán, mivel az ME kódjelű típusból pár darabot berendelt az amerikai képviselet már 2024-re. (Ezt eredetileg IONIQ 7 néven akarták piacra dobni, végül 9-es lett).

Európa Típus 2024 2023 Változás
1 Kona 29.786 32.215 -7,5%
2 IONIQ 5 16.592 23.907 -30,6%
3 IONIQ 6 6631 10.819 -38,7%
4 Inster /Casper 450 0
5 IONIQ 175
Összesen: 53.459 67.116 -20,3%

Európából már tényleges retail sales, azaz az autóvásárlóknak átadott darabszámokat adott közre a cég.

Az összkép így sem sokkal jobb, 20 százalékkal 53,5 ezerre csökkentek a márka elektromos eladásai a kontinensen.

A Kona 7,5 százalékos visszaesése még egészen elfogadható mértékű, ám az IONIQ 5 és 6 típusok 30-40 százalékos mínusza nagyon nem egészséges.

Az Inster – igaz, a vállalat adataiban még Casper EV néven – de már tavaly év végén megjelent a számokban, míg a 2022 júliusában leállított IONIQ 175 darabos raktárkészlet-értékesítéssel búcsúzott az európai piactól.

Egy százalékkal csökkentek a Hyundai-Kia eladásai

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.