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
auto

Olvasóink

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

A Villanyautosok.hu olvasóiról sokáig csak sejtettük, hogy érdeklődnek az újdonságok, az elektromobilitás illetve a megújuló energiatermelés iránt, de eljött az ideje, hogy egy kicsit mélyebbre nézzünk a statisztikákban. Az alábbi adatok az első grafikont leszámítva egy 2022. januárjában készült olvasói felmérés alapján készültek, míg a demográfiai összetétel megállapításához a Google Analytics információit vettük alapul.

A Villanyautosok.hu nem egy klasszikus autós magazin, hiszen nem az elérhetetlen hipersportkocsik és luxusautók vannak a középpontban, hanem az autózás paradigmaváltása, az elektromobilitás úgy általában és a tudatos autóvásárlók által is megvehető modellek. Ennek megfelelően nem elsősorban a fiatal korosztályban vagyunk népszerűek (bár szerencsére sok fiatal is nyitott a téma iránt), hanem a teljes népességen belül minden korcsoportban. Különösen az olvasók 32,2%-t kitevő hölgyek között magas (60%) a 45 év felettiek aránya. Érdemes kiemelni, hogy az általunk kínált tartalom egyre népszerűbb a hölgyek körében. Az olvasótáboron belül a hölgyek aránya 2019-ben még a 23%-ot sem érte el, de 2020-ban is még „csak” 27% volt, 2021-ben viszont minden három olvasóból már csak kettő volt férfi.

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

A kérdőívet több mint 1700 fő töltötte ki és úgy néz ki egyre több olvasónk jön a villanyautósok közül, ugyanis idén már 50%-uk állítja magáról, hogy villanyautó használó, míg 7%-uk továbbra is plug-in hibriddel jár. Feltételezhető, hogy a felmérésben a lelkesebb villanyautó használók felülreprezentáltak, de így is jól látszik, hogy sokan vannak, akik érdeklődnek ugyan a téma iránt, de még hagyományos meghajtású autóval járnak.

A válaszadók többsége jól láthatóan a tisztán elektromos hajtást preferálja, 18%-uk már idén, további 25%-uk pedig valamikor a következő 3 évben tervez ilyen autót venni. Ráadásul további 27% már nem is akar más meghajtású autót venni - ennek a csoportnak az 54%-a már most is elektromos autóval jár, majd' 5% pedig plug-in hibrid használó, több mint harmaduknak pedig most még ugyan belsőégésű motoros autója van, de ők többet ilyet már nem vesznek. Érdekes, hogy az idén elektromos autót keresők 40%-a már most is villanyautó használó. Nekik nyilván nem kell már bemutatni, hogy miről szól az elektromobilitás, ők csak a megfelelő ajánlatra vadásznak.

A felmérésben résztvevők között többségben vannak, akik új autót vennének, sőt számuk még nőtt is a tavalyi felmérésünkhöz képest. Ugyanakkor nem elhanyagolható a használt autót keresők tábora sem. Azok között, akik már idén megvennék az autót, az új autóra vadászók aránya 67%, és csak 5%-uk bizonytalankodik. Az új autó vásárlásában gondolkodók aránya a 3 éven belül villanyautót választók között is magas, 44%.

A felmérésben résztvevő olvasók 73%-a családi házban él, de további 11%-nyi társasházban élő olvasó is meg tudja oldani otthon vagy az otthona közelében a töltést. Ez rendkívül meglepő adat, ami jól mutatja, hogy a téma iránt jelenleg főleg azok érdeklődnek, akiknél a töltés nem lenne probléma. 84% tehát azok aránya, akik otthon konnektorról vagy saját fali töltőről a lehető legkényelmesebb módon töltve tudják/tudnák használni az autójukat.

A munkahelyi töltés sajnos Magyarországon még problémás, bár a válaszokból inkább arra lehet következtetni, hogy ez nem az elektromos autók elutasítására, hanem a munkahelyi parkolás korlátozott voltára vezethető vissza. A munkahelyi töltés megoldottságát ugyanis főleg azok jelölték be (92%), akik családi házban élnek, vagy társasházban saját kocsibeállóval rendelkeznek. Vélhetően sokan közülük olyan magasabb pozícióban vannak a munkahelyükön, ahol a juttatások között parkolási lehetőség is szerepel.

A válaszadók közel 62%-a egynél több autót használó háztartásban él. Ők egyrészt könnyebben dönthetnek úgy, hogy azok közül egyet vagy többet úgy elektromos autóra tudnak váltani, hogy a „biztonság kedvéért” marad egy hagyományos is a „flottában”. Az autók száma az olvasóközönség magasabb jövedelmi szintjére enged következtetni. A családi házban élők 64%-a használ kettő, 19%-uk pedig 3 autót.

A használati szokásokat feszegető kérdésre adott válaszok jól mutatják, hogy az emberek többsége az elsődlegesen használt autóval napi szinten nem megy nagy távolságokat. A válaszadók fele még az 50 km-t sem lépi túl, és 1/3 azok aránya, akik 50 km-nél többet mennek, de a táv nem lépi át a 100 km-t. Amennyiben nincsenek rendszeres hosszabb utak, akkor erre a felhasználásra az elmúlt 10 évben gyártott villanyautók bármelyike alkalmas, de az új autók már a hosszabb utakon is ki fogják őket szolgálni. A napi 150 km-nél többet autózó válaszadók 26%-a idén, 22%-uk pedig a következő 3 évben tervez tisztán elektromos autót venni. Még egy érdekesség: bár szinte kizárt, hogy pontosan ugyanazok töltötték ki a kérdőívet, mint tavaly - már csak azért is, mert 200-zal többen vannak), az eredmények a fenti kérdésre szinte tizedre megegyeznek az előző évivel.

A napelemmel nem rendelkező, illetve a napelemes rendszer telepítését nem tervező válaszadók többsége érthető módon a társasházban élők közül került ki. A családi házban élők 44%-ának már van ilyen rendszere, további 44%-uk pedig telepíteni vagy bővíteni szeretne. Csak 11% mondta azt, hogy nem tud, vagy nem szeretne napelemet otthonra.

Öröm számunkra, hogy a válaszadók közel 70%-ának tudtunk segíteni az eligazodásban és a megfelelő jármű kiválasztásában. Érdekes, hogy a plugin hibridet használók körében több mint kétszer olyan magas (27%) a döntéskor az oldalt még nem ismerők aránya, mint az összes kitöltő között.