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
auto

Tesla HEPA szűrő és biológiai védelem letesztelve

elektromos autó
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

Villanyautósként az egyik legfurcsább és legkellemetlenebb szituáció, amikor a városi forgalomban, zéró helyi emisszió mellett más autók által kipufogott gázokat kell szívjuk. Bár bízunk benne, hogy ez átmeneti, és néhány évtized múlva már a problémát sem fogjuk érteni, de addig is jó lenne valami megoldás. A Teslának úgy tűnik erre is van válasza.

Tesla Biohazard-bubble

Még a Model X bemutatóján rántották le a leplet a megnövelt teljesítményű HEPA utasszűrőről és az Biodefense módra keresztelt extra védelemről, ami a cég állítása szerint gáztámadás esetén is biztosítja az utastérben a tiszta levegőt. A világ civilizált felén a harcászati felhangok miatt a funkciót egy picit megmosolyogtuk, mondván ez is csak egy a sok figyelemfelkeltő PR fogás közül, amivel a Tesla sikeresen tartja állandó mozgásban a sajtót.

A hitetlenkedést nyilván a cégnél is érezték, ezért a szűrők hatékonyságának bemutatására egy demonstrációt szerveztek. A rendszer hatékonyságát tesztelték már a sűrű kaliforniai forgalom mellett az erősen szennyezett levegőjű kínai nagyvárosokban is, de a jól kontrollált és dokumentált laboratóriumi tesztet semmi sem pótolhatja. Az autót egy légmentesen lezárt buborékba állították, ahova szennyezett levegőt fújtak. A Modell X nyitva hagyott ajtajain keresztül természetesen az utasteret is elárasztotta a megengedett 12 µg/m³ (az amerikai EPA 2,5 mikron méretű vagy kisebb finom részecskék mennyisége, más néven PM2.5) határérték több százszorosát elérő (1000 µg/m³) légszennyezés. Ezután bezárták az autó ajtajait és bekapcsolták a Bioweapon Defense Mode néven ismert funkciót.

Tesla bioweapon defense mode eredmények

Az autó HEPA szűrője és egyéb védelmi rendszerei az indítást követően két perc alatt mérhetetlen szintre szorította vissza a veszélyes gázok és részecskék arányát az utastérben, így a bent ülők le tudták venni a gázmaszkjaikat, miközben az autó továbbra is az erősen szennyezett buborékon belül állt. A rendszer ezután elkezdte szűrni a buborékban lévő levegőt is, amiben 8 perc alatt 40%-kal csökkentette a 2,5 mikronnál kisebb részecskék arányát. A Tesla rendszere így nem csak az autóban ülőket, de az autó környezetében lévők kitettségét is csökkenti, annak ellenére, hogy az autó maga nem bocsát ki ilyen részecskéket.

A WHO kimutatása szerint a 2,5 mikronnál kisebb részecskék mennyisége éves átlagban a világ nagyvárosai közül Pekingben a legmagasabb. Ott ez az érték 56 µg/m³, de Mexikóvárosban és Hong Kongban is eléri a 25 és a 21 µg/m³-t. Berlinben, Párizsban és Londonban ez az érték 20, 17 és 16 µg/m³. Egy 2013-as Harwardon végzett kutatás szerint ez a szennyezettség az átlagos várható élettartamot Pekingben 23, Berlinben 8, Londonban és Párizsban pedig 7 hónappal rövidíti meg.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Villanyautósok