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
auto
2024. 07. 27. szombat

Tesla HEPA szűrő és biológiai védelem letesztelve

Villanyautósként az egyik legfurcsább és legkellemetlenebb szituáció, amikor a városi forgalomban, zéró helyi emisszió mellett más autók által kipufogott gázokat kell szívjuk. Bár bízunk benne, hogy ez átmeneti, és néhány évtized múlva már a problémát sem fogjuk érteni, de addig is jó lenne valami megoldás. A Teslának úgy tűnik erre is van válasza.

Tesla Biohazard-bubble

Még a Model X bemutatóján rántották le a leplet a megnövelt teljesítményű HEPA utasszűrőről és az Biodefense módra keresztelt extra védelemről, ami a cég állítása szerint gáztámadás esetén is biztosítja az utastérben a tiszta levegőt. A világ civilizált felén a harcászati felhangok miatt a funkciót egy picit megmosolyogtuk, mondván ez is csak egy a sok figyelemfelkeltő PR fogás közül, amivel a Tesla sikeresen tartja állandó mozgásban a sajtót.

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

A hitetlenkedést nyilván a cégnél is érezték, ezért a szűrők hatékonyságának bemutatására egy demonstrációt szerveztek. A rendszer hatékonyságát tesztelték már a sűrű kaliforniai forgalom mellett az erősen szennyezett levegőjű kínai nagyvárosokban is, de a jól kontrollált és dokumentált laboratóriumi tesztet semmi sem pótolhatja. Az autót egy légmentesen lezárt buborékba állították, ahova szennyezett levegőt fújtak. A Modell X nyitva hagyott ajtajain keresztül természetesen az utasteret is elárasztotta a megengedett 12 µg/m³ (az amerikai EPA 2,5 mikron méretű vagy kisebb finom részecskék mennyisége, más néven PM2.5) határérték több százszorosát elérő (1000 µg/m³) légszennyezés. Ezután bezárták az autó ajtajait és bekapcsolták a Bioweapon Defense Mode néven ismert funkciót.

Tesla bioweapon defense mode eredmények

Az autó HEPA szűrője és egyéb védelmi rendszerei az indítást követően két perc alatt mérhetetlen szintre szorította vissza a veszélyes gázok és részecskék arányát az utastérben, így a bent ülők le tudták venni a gázmaszkjaikat, miközben az autó továbbra is az erősen szennyezett buborékon belül állt. A rendszer ezután elkezdte szűrni a buborékban lévő levegőt is, amiben 8 perc alatt 40%-kal csökkentette a 2,5 mikronnál kisebb részecskék arányát. A Tesla rendszere így nem csak az autóban ülőket, de az autó környezetében lévők kitettségét is csökkenti, annak ellenére, hogy az autó maga nem bocsát ki ilyen részecskéket.

A WHO kimutatása szerint a 2,5 mikronnál kisebb részecskék mennyisége éves átlagban a világ nagyvárosai közül Pekingben a legmagasabb. Ott ez az érték 56 µg/m³, de Mexikóvárosban és Hong Kongban is eléri a 25 és a 21 µg/m³-t. Berlinben, Párizsban és Londonban ez az érték 20, 17 és 16 µg/m³. Egy 2013-as Harwardon végzett kutatás szerint ez a szennyezettség az átlagos várható élettartamot Pekingben 23, Berlinben 8, Londonban és Párizsban pedig 7 hónappal rövidíti meg.

 

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

Villanyautósok