Villanyautósként az egyik legfurcsább és legkellemetlenebb szituáció, amikor a városi forgalomban, zéró helyi emisszió mellett más autók által kipufogott gázokat kell szívjuk. Bár bízunk benne, hogy ez átmeneti, és néhány évtized múlva már a problémát sem fogjuk érteni, de addig is jó lenne valami megoldás. A Teslának úgy tűnik erre is van válasza.
Még a Model X bemutatóján rántották le a leplet a megnövelt teljesítményű HEPA utasszűrőről és az Biodefense módra keresztelt extra védelemről, ami a cég állítása szerint gáztámadás esetén is biztosítja az utastérben a tiszta levegőt. A világ civilizált felén a harcászati felhangok miatt a funkciót egy picit megmosolyogtuk, mondván ez is csak egy a sok figyelemfelkeltő PR fogás közül, amivel a Tesla sikeresen tartja állandó mozgásban a sajtót.
A hitetlenkedést nyilván a cégnél is érezték, ezért a szűrők hatékonyságának bemutatására egy demonstrációt szerveztek. A rendszer hatékonyságát tesztelték már a sűrű kaliforniai forgalom mellett az erősen szennyezett levegőjű kínai nagyvárosokban is, de a jól kontrollált és dokumentált laboratóriumi tesztet semmi sem pótolhatja. Az autót egy légmentesen lezárt buborékba állították, ahova szennyezett levegőt fújtak. A Modell X nyitva hagyott ajtajain keresztül természetesen az utasteret is elárasztotta a megengedett 12 µg/m³ (az amerikai EPA 2,5 mikron méretű vagy kisebb finom részecskék mennyisége, más néven PM2.5) határérték több százszorosát elérő (1000 µg/m³) légszennyezés. Ezután bezárták az autó ajtajait és bekapcsolták a Bioweapon Defense Mode néven ismert funkciót.
Az autó HEPA szűrője és egyéb védelmi rendszerei az indítást követően két perc alatt mérhetetlen szintre szorította vissza a veszélyes gázok és részecskék arányát az utastérben, így a bent ülők le tudták venni a gázmaszkjaikat, miközben az autó továbbra is az erősen szennyezett buborékon belül állt. A rendszer ezután elkezdte szűrni a buborékban lévő levegőt is, amiben 8 perc alatt 40%-kal csökkentette a 2,5 mikronnál kisebb részecskék arányát. A Tesla rendszere így nem csak az autóban ülőket, de az autó környezetében lévők kitettségét is csökkenti, annak ellenére, hogy az autó maga nem bocsát ki ilyen részecskéket.
A WHO kimutatása szerint a 2,5 mikronnál kisebb részecskék mennyisége éves átlagban a világ nagyvárosai közül Pekingben a legmagasabb. Ott ez az érték 56 µg/m³, de Mexikóvárosban és Hong Kongban is eléri a 25 és a 21 µg/m³-t. Berlinben, Párizsban és Londonban ez az érték 20, 17 és 16 µg/m³. Egy 2013-as Harwardon végzett kutatás szerint ez a szennyezettség az átlagos várható élettartamot Pekingben 23, Berlinben 8, Londonban és Párizsban pedig 7 hónappal rövidíti meg.