Faraday Future FF91

Tegnap hajnalban, egy évnyi információcsepegtetés után a Faraday Future a Las Vegas-i CES-en bemutatta első, sorozatgyártásra is érett autóját. Az FF 91 névre keresztelt tisztán elektromos jármű egy felső kategóriás luxus autó a többnyire csak koncepciókból ismert minden földi jóval felszerelve, aminek az autópiac meghódítása mellett egyetlen feladata, hogy a lehető legtöbb rekordot elhódítsa a Teslától.

„Nem új autó, nem új SUV, hanem egy új faj”, állította róla a sajtótájékoztató Nick Sampson, a Faraday Future kutatás fejlesztési alelnöke. Még ha kicsit túlzás is, amit mond, a puszta adatok mégis lenyűgözőek. Az 5,25 méter hosszú (tengelytáv 3,2 méter), 2,3 méter széles és 1,6 méter magas villanyautóba 130 kWh akkumulátor került, ami szigorúbb és életszerűbb amerikai EPA mérés szerint is képes 610 km-t mozgatni járművet. Ezzel az autóval el lehet jutni Los Angelesből a Szilícium völgybe közbeiktatott töltés nélkül és még marad is benne áram. Az autót 783 kW / 1050 lóerő mozgatja, a képek alapján három külön motor (egy elöl, kettő hátul) segítségével. Az Egyesült Államokban legtöbb úton érvényben lévő 55 mérföldes (közel 90 km) konstans sebesség mellett az autó akár 775 km megtételére is képes.

A marketingesek a feltöltésnél sem akartak apró számokat látni, így a DC gyorstöltést eleve 200 kW-osra tervezték. Az autóra a képek szerint egyedi csatlakozó kerül, de az elhangzottak szerint kompatibilis lesz minden DC töltési szabvánnyal, amit vélhetőleg átalakítókkal fognak tudni biztosítani. Váltóáramú, otthoni töltésnél az autó 1,5, 10 és 15 kW-os teljesítményt támogat. Ez utóbbi egy fázison 63A-nek tűnik, amivel akár olyankor is feltölthető egy éjszaka (9 óra) alatt az óriási akkupakk, ha azt előtte teljesen lemerítjük. Vezeték nélküli töltés ugyan még nincs hozzá, de a Faraday Future mérnökei gőzerővel dolgoznak azon a technológián is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mostanában biztos nem fogjuk tudni megvenni a Peugeot csodaszép villanyautóját

Egy ma bemutatott felső kategóriás villanyautó nem lenne teljes önvezető képesség nélkül. Az FF 91 éppen ezért megkapott minden olyan szenzort, ami a teljesen autonóm vezetéshez szükséges:

  • 13 rövid és hosszú hatótávolságú radar
  • 12 ultrahangos szenzor
  • 10 nagy felbontású kamera

A fenti rendszert egy 3D-s lézeres távolságmérő teszi teljessé, amit 3D LIDAR néven emlegetnek, utalva arra, hogy nem csak egy síkban, hanem egy szélesebb tartományban méri az autó és a környezete közti távolságokat. A 3D LIDAR-t a kocsi orrának közepére tették, ahol használaton kívül visszahúzódik a karosszériába. Az önálló közlekedési képességnek a sofőr nélkül megoldott parkolás is része, amit a bemutató során a külső parkolóban demonstráltak is. A parkolni küldött autó végigmegy a parkolóban és akár háttal tolatva is képes beállni, ha arra alkalmas üres helyet talál. A parkolást és a méretes autó manőverezését négykerék kormányzás is segíti.

A kilincsek helyett érintésérzékeny felületek szolgálnak az ajtók nyitására, az autón lévő fék és irányjelző lámpák pedig mind LED-esek, hogy csökkentsék a fogyasztást. A napfénytető és a hátsó üvegek sötétsége egy érintéssel változtatható, így könnyedén védhető a hátul ülők privát szférája. A Lucid Air-hez hasonlóan valószínűleg ennél a modellnél is szem előtt tartották, hogy Kínában ezeket az autókat sofőrös kocsinak veszik leginkább, ami jól látszik a hátsó üléssor kialakításában is. A 2 hátsó ülés hátradönthető, és lábtámasszal is rendelkezik, így biztosítva első osztályú kényelmet az utas számára.

A bent ülők szórakoztatását a masszázsfunkcióval is rendelkező ülés mellett nagy felbontású képernyők és állandóan rendelkezésre álló wifi biztosítja. A folyamatos és zavartalan internetkapcsolat érdekében több LTE modem is került az autóba, hogy az elektronika mindig a legjobb hálózathoz csatlakozhasson. Az autó nyitása és indítása az úgynevezett FFID-val történhet, amivel a tulajdonost akár a zsebében lévő telefon is tudja azonosítani. Az FFID-hoz az autó hozzárendeli a használója összes tevékenységét, amiből megtanulja annak szokásait.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hófehérben is bemutatkozott a következő generációs Tesla Roadster

Egy valamirevaló elektromos luxusautónak a gyorsulási versenyeken is villantania kell. Erre a Tesla által bevezetett hagyományra építették fel a bemutatónak helyet adó sátrat is. A hosszú csarnokon végigfutó középső sávban ugyanis nem csak az autót mutatták be, hanem annak gyorsulási képességét is lemérték, összevetve négy másik autó (Tesla Model S P100DL, Tesla Model X P100DL, Ferrari 488 GTB, Bently Bentayga). Bár a porosnak mondott padlón nem tudták hozni a 2,39 mp-es 0-60 mérföldre való gyorsulási eredményt, egyetlen századdal az autó így is gyorsabb volt a négyből legjobban teljesítő Tesla Model S 2,6 mp-es idejénél.

Az autó gyártása a már épülő arizónai gyárban 2018-ban indulhat, de az egyelőre nem beárazott autóra a cég 5000 dolláros előleggel már rögzít rendeléseket. A cég első körben az amerikai, a kanadai és a kínai piacra koncentrál, ingyenes FFID-t is csak ebből a három országból lehet regisztrálni, és vélhetően az első néhány ezer autót is oda fogják leszállítani.

Hogy az autó nevében lévő 91-es szám mire utal, az a bemutató során nem derült ki. Ti mire tippelnétek?

Elektromos autót használsz?