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
auto

A pletykák időről-időre felmerülő témája a Nissan LEAF alapú hobbiterepjáró várható bejelentése. Persze a megjelenés tényét akár konkrétumként is kezelhetnénk, a kérdés tulajdonképpen csak a mikorra vonatkozik. A nagy leleplezést sokan a ma hajnali, Tokyo Motor Show-ra szervezett sajtóeseményre várták.

A Nissan egyik legfontosabb hívószava mostanában a Nissan Intelligent Mobility, ami a legújabb technológiákat ötvözve hivatott a jövő önvezető technológiáit lépésről lépésre bevezetni a ma autóiba. Ennek keretében jelent meg a sáv és sebességtartást, illetve önálló parkolást ígérő ProPilot az új Nissan LEAF-ben, és ez lesz az alapja a jövő autóinak is.

Nissan IMx koncepcióautó

Ahogy azt két évvel ezelőtt a második generációs Nissan LEAF beharangozójaként felvezetett IDS Concept bemutatóján is láthattuk, a Nissan szerint a jövő autóiban a sofőr választhat az élményautózás és az autonóm közlekedés között. Előbbi esetén megkapja a kontrollt és az elektromos hajtás óriási nyomatékát, hogy élvezze a vezetést, míg az utóbbinál a kormány és a pedálok is eltűnnek előle, hogy az enyhén hátradöntött üléseken az utasokhoz hasonlóan a sofőr is pihenhessen az utazás alatt.

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

Az idei Tokyo Motor Show sztárja a Nissan standon kétségtelenül az elektromos meghajtású IMx Zero Emission koncepcióautó, ami az IDS-hez hasonlóan merész és futurisztikus. A két irányba nyíló dupla ajtók mögött egy autonóm autózáshoz, illetve koncepcióautókhoz illően letisztult dizájn belső rejtőzik, amiben a kormány és a vezetéshez szükséges egyéb eszközök eltűnnek, amikor nincs rájuk feltétlen szükség.

 

A legnagyobb újdonság azonban nem maga a külső vagy a beltér, hiszen egy jövőben megjelenő piaci modell ennél biztosan sokkal konzervatívabb lesz, hanem hogy a jövő zéró emissziós crossoverét a Nissan nem a LEAF alapjaira, hanem egy teljesen új, lapos padlólt kínáló új, skálázható platformra tervezi építeni. A lépés persze nem meglepő, hiszen a Nissan LEAF annak ellenére alig használja ki az elektromos hajtásban rejlő konstrukciós szabadságot, hogy azt már eleve elektromosnak tervezték. A Nissan ígérete szerint 2022-re a cég elektromos autóinak 70%-a már erre a platformra épül majd.

Sok értelme ugyan nincs teljesítményről és hatótávról beszélni egy forgalomban soha meg nem jelenő, tehát nem kipróbálható koncepcióautó esetén, de természetesen ezen a bemutatón sem maradhatott el a nagy számok villogtatása. A Nissan IMx Zero Emission koncepcióautót két elektromotor hajtja összesen 320 kW maximális teljesítménnyel, és a négykerék meghajtású modell a még az európainál is lazább japán szabvány szerint 600 km-nél is nagyobb hatótávra lehet képes. Hogy ehhez konkrétan hány kWh-ás akkumulátorra van szükség, illetve hogy ez milyen hatótávot jelenthet a valóságban, arról természetesen nem esett szó.

https://youtu.be/pAtLfDToQBQ

Az IMx ZE concept természetesen 5-ös szintű autonómiát valósít meg, amikor a sofőrnek jelen sem kell lennie az autóban. Így történhet meg a Nissan szerint a jövőben, hogy az autó elvisz bennünket a reptérre, önállóan leparkol, csatlakozik a töltőhöz, és amíg nincs rá szükség, addig hálózati energiatárolóként üzemel. Ilyenkor az igényeknek megfelelően felveszi vagy leadja az energiát, majd ha hazaértünk, akkor az érkezési oldal kijáratánál vár bennünket.

https://youtu.be/j7VaRWZFz7c

Ugyan kézenfekvő lenne, hogy a villanyautók és a crossoverek népszerűségét kihasználva a Nissan megjelenjen egy tisztán elektromos SUV modellel, az IMx koncepció volta azt mutatja, hogy ettől még valószínűleg 1-2 évnyi távolságra vagyunk.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.