HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Az elektromos autózás mögöttes technológiái – eMove360 beszámoló

A héten tartották Münchenben az elektromos autózás háttértechnológiáit felsorakoztató egyik legfontosabb európai szakmai seregszemlét az eMove360 kiállítást. A helyszínről küldött fotós beszámolót Tamás, a Villanyautósok Közösségének tagja.

Egy ilyen kiállításon nem meglepő, ha már a parkolóban töltőn lógó kis szériás elektromos és hibrid autókkal találkozik az ember. Erről a litván rendszámú hibrid áruszállítóról azonban nem derült ki sok minden, azon kívül, hogy külső áramforrásból is tölthető.

 

 

 

A müncheni műszaki egyetem Afrikába szánt elektromos teherautó projektjének eredménye valódi fa műszerfallal.

 

Az agymotorokat gyártó Elaphe egy Audi R8-at szerelt fel in-wheel technológiával, így a négy hajtott keréknél 6000 Nm (!!!) forgatónyomatékot tudnak szabályozottan leadni.

 

Nagy hatékonyságú agymotor robogóba is a szlovén Gem Motors standján. A moduláris felépítésnek köszönhetően a motorral egybe tudták építeni a vezérlést is, így 92% fölötti hatékonyságot ígérnek. A cég szerint hasonló termékekhez képest akár 25%-kal kisebb tömeg mellett akár 25%-kal magasabb nyomatékot is el lehet érni az ő technológiájukkal.

Egyedi átépítésű Opel Roadster, a Tesla Roadster távoli unokatestvére

Nálunk az áramszolgáltató a hálózat jellege miatt (a villanyoszlopban csak a világítás ideje alatt van áram) nem tartja életszerűnek, de máshol már piac érett termék a közvilágítási oszlopra szerelhető elektromos autó töltő.

 

A 2018-as S osztályos Mercedesek opcionálisan rendelhető vezeték nélküli töltőmodulja.
A TU Wien (Bécsi Műszaki Egyetem), a Magna Styer Engineering AG & Co KG, a HyCentA Research GmbH és a Proton Motor Fuel Cell GmbH közös projektjeként született meg ez az üzemanyagcellás hibrid Mercedes Viano, amiben a 15 kWh-ás akkumulátorát hosszabb utakon hatótávnövelő áramtermelő egységként egy 25 kW-os üzemanyagcella segíti.

 

 

Az elektromos-üzemanyagcellás hibrid egyesíti az elektromos meghajtás egyszerű hétköznapi tölthetőségét a hidrogén üzemanyagcella gyors utántölthetőségével és nagy energiatároló képességével.
Az Efacec vezeték nélküli töltője készen van, 3,7-től 22 kW-ig. A szabvány megjelenésére várnak és akkor elérhetővé teszik autógyártók számára.
„Áramszedő” elektromos buszokhoz. A megállóba telepített felső töltőről töltődhet a busz, ameddig a megállóban áll. A megfelelő mennyiségű áram áttöltéséhez 300-600 kW-os töltési teljesítmény szükséges.
Egy 350 kW-os svájci villámtöltő csatlakozója. Ebből már több mint egy tucatot telepítettek le Svájcban és Németországban, többnyire privát felhasználásra, városi elektromos buszok töltésére, de akad szabadon használható nyilvános állomás is. Ezt a rendszert használja majd a jövőre megjelenő Porsche is. A kábel folyadék (olaj) hűtéses, így a vezeték keresztmetszete akár vékonyabb is lehet, de a keresztmetszetet a cég üzleti titokként kezeli (Huber+Schuner)

 

Powerbank 150 kW-os villámtöltők mellé. Ahol a hálózat nem bírja stabilan (vagy egyáltalán) kiszolgálni ezt a teljesítményt, ott egy megfelelően méretezett akkumulátor segítheti az autók gyors feltöltését. Amikor szükség van a nagy teljesítményre, akkor a töltő az akkumulátortól kap segítséget, üresjáratban pedig a powerbank tud töltődni a hálózatról.

A holland Power Research Electronics BV töltői nem csak azért különlegesek, mert azokon keresztül az autó akkumulátorában lévő áram is visszatölthető a hálózatba (Vehicle to Grid – V2G), de a napelemről származó egyenárammal közvetlenül is tudják tölteni az autót. 10 kW-os modulok összeépítésével akár valódi villámtöltés is megvalósítható az áram felesleges konvertálása nélkül. Reméljük hamarosan ilyen inverteres töltők kerülhetnek a napelemes-villanyautós háztartásokba idehaza is.
BMW i3 akkumulátor kis hajókba

 

 

Mi csak a jobb oldali oszlopot ismerjük, pedig az ELMŰ anyacége az Innogy villámtöltőket is üzemeltet (háttérben középen lévő szekrény). Jó lenne ilyeneket itthon is látni stratégiai pontokon legalább az ELMŰ-ÉMÁSZ szolgáltatási területen.
4 db 75 kW-os modullal szerelt 300 kW összteljesítményű hipertöltő (hypercharger), ami többféle konfigurációban is rendelhető. Lehet rajta két db párhuzamosan használható 125A-es CHAdeMO töltő, vagy két db párhuzamosan működő 200A-es CCS, de a két szabvány együtt is használható. A CCS kábel akár aktív hűtéssel is kérhető.

 

Minden elektromos és minden tölthető…
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?