Nissan IMx Zero Emission

A pletykák időről-időre felmerülő témája a Nissan LEAF alapú hobbiterepjáró várható bejelentése. Persze a megjelenés tényét akár konkrétumként is kezelhetnénk, a kérdés tulajdonképpen csak a mikorra vonatkozik. A nagy leleplezést sokan a ma hajnali, Tokyo Motor Show-ra szervezett sajtóeseményre várták.

A Nissan egyik legfontosabb hívószava mostanában a Nissan Intelligent Mobility, ami a legújabb technológiákat ötvözve hivatott a jövő önvezető technológiáit lépésről lépésre bevezetni a ma autóiba. Ennek keretében jelent meg a sáv és sebességtartást, illetve önálló parkolást ígérő ProPilot az új Nissan LEAF-ben, és ez lesz az alapja a jövő autóinak is.

Nissan IMx koncepcióautó

Ahogy azt két évvel ezelőtt a második generációs Nissan LEAF beharangozójaként felvezetett IDS Concept bemutatóján is láthattuk, a Nissan szerint a jövő autóiban a sofőr választhat az élményautózás és az autonóm közlekedés között. Előbbi esetén megkapja a kontrollt és az elektromos hajtás óriási nyomatékát, hogy élvezze a vezetést, míg az utóbbinál a kormány és a pedálok is eltűnnek előle, hogy az enyhén hátradöntött üléseken az utasokhoz hasonlóan a sofőr is pihenhessen az utazás alatt.

Az idei Tokyo Motor Show sztárja a Nissan standon kétségtelenül az elektromos meghajtású IMx Zero Emission koncepcióautó, ami az IDS-hez hasonlóan merész és futurisztikus. A két irányba nyíló dupla ajtók mögött egy autonóm autózáshoz, illetve koncepcióautókhoz illően letisztult dizájn belső rejtőzik, amiben a kormány és a vezetéshez szükséges egyéb eszközök eltűnnek, amikor nincs rájuk feltétlen szükség.

 

A legnagyobb újdonság azonban nem maga a külső vagy a beltér, hiszen egy jövőben megjelenő piaci modell ennél biztosan sokkal konzervatívabb lesz, hanem hogy a jövő zéró emissziós crossoverét a Nissan nem a LEAF alapjaira, hanem egy teljesen új, lapos padlólt kínáló új, skálázható platformra tervezi építeni. A lépés persze nem meglepő, hiszen a Nissan LEAF annak ellenére alig használja ki az elektromos hajtásban rejlő konstrukciós szabadságot, hogy azt már eleve elektromosnak tervezték. A Nissan ígérete szerint 2022-re a cég elektromos autóinak 70%-a már erre a platformra épül majd.

Sok értelme ugyan nincs teljesítményről és hatótávról beszélni egy forgalomban soha meg nem jelenő, tehát nem kipróbálható koncepcióautó esetén, de természetesen ezen a bemutatón sem maradhatott el a nagy számok villogtatása. A Nissan IMx Zero Emission koncepcióautót két elektromotor hajtja összesen 320 kW maximális teljesítménnyel, és a négykerék meghajtású modell a még az európainál is lazább japán szabvány szerint 600 km-nél is nagyobb hatótávra lehet képes. Hogy ehhez konkrétan hány kWh-ás akkumulátorra van szükség, illetve hogy ez milyen hatótávot jelenthet a valóságban, arról természetesen nem esett szó.

Az IMx ZE concept természetesen 5-ös szintű autonómiát valósít meg, amikor a sofőrnek jelen sem kell lennie az autóban. Így történhet meg a Nissan szerint a jövőben, hogy az autó elvisz bennünket a reptérre, önállóan leparkol, csatlakozik a töltőhöz, és amíg nincs rá szükség, addig hálózati energiatárolóként üzemel. Ilyenkor az igényeknek megfelelően felveszi vagy leadja az energiát, majd ha hazaértünk, akkor az érkezési oldal kijáratánál vár bennünket.

Ugyan kézenfekvő lenne, hogy a villanyautók és a crossoverek népszerűségét kihasználva a Nissan megjelenjen egy tisztán elektromos SUV modellel, az IMx koncepció volta azt mutatja, hogy ettől még valószínűleg 1-2 évnyi távolságra vagyunk.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.