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 Arról már évek óta olvasunk, hogy az Egyesült Államokban a Model S átvette a vezetést az eladási listákon, gyakorlatilag a megjelenésétől fogva. Az viszont vadonatúj hír, hogy 2017-ben Európában is első helyre került az amerikai villanyautó. Szolgálati közlemény Mielőtt rátérünk a konkrét számokra, muszáj megkérnem a kedves olvasót hidegvérének a megőrzésére. Hasonló cikkek alatt nagyon hamar másról sem szólnak a kommentek, mint hogy – pro, vagy kontra – a Model S most akkor az u.n. F Szegmens tagja-e, azaz az A8, a 7-es BMW, az S Merci versenytársa, vagy egy kategóriával lejjebb lenne-e a helye. Az ellenérvek általában arról szólnak, hogy a Tesla nem hozza minőségben és luxusban a német prémiumok színvonalát, azonban a hivatalos statisztikák ezzel nem foglalkoznak. Európában még a német statisztikai hivatal is az Oberklasse-be sorolja a Model S-t és nem csak az említett hazai prémiumok, de a Cadillac CTS-től a Rolls Royce Phantom-ig sok minden elfér itt. Úgyhogy itt most nem nyitunk vitát erről, hanem elfogadjuk a hivatalosan vezetett statisztikákat. 16,000 lett, maradhat? A JATO Dynamics iparági kutatócég legfrissebb adatait az Autonews hozta le tegnap, és eszerint Európában 2017-ben 16,132 Model S talált gazdára. A Tesla Motors Club befektetői fórumán egy pár éve jómagam is gyűjtögetem az adatokat többed-magammal – mi a különböző európai országok statisztikai hivatalainak adatait, illetve ennek híján többnyire helyi szakoldalak adatait használjuk és így 15,461-et számoltunk ’17-re. Nyilván, minden országból nem áll rendelkezésünkre adat, így elsőre azt mondanám, hogy ez az 5-6%-os eltérés még bele is fér, reálisnak tűnnek a JATO adatai. Azonban ezek a számok így önmagukban nem sokat mondanak, úgy válnak érdekessé, ha mellé tesszük a kategória többi szereplőjét. A JATO Dynamics szerint Mercedes S osztályból 13,359-et (17%-kal kevesebb), 7-es BMW-ből pedig 11,735-öt adtak el tavaly az öreg kontinensen (27%-kal kevesebb). Egyébként az USA-ban is töretlen a nagyobbik Tesla szedán sikere: a Model S eladásai 28,800 darabra nőttek (az InsideEVs 27,060-at kalkulált, én az ő adataikkal szoktam számolni), míg a második helyezett Cadillac XTS 16,275, a harmadik Mercedes S osztály pedig 15,888 darabot tudhat magáénak. A Model S, Mercedes S és a BMW 7 értékesítési adatai a JATO Dynamics alapján. Az amerikai BMW adatokat a carsalesbas.com oldalról vettem, mivel a JATO nem közölte. Bár ennyire nem áll jól a Model X, a Tesla SUV-jának sincs oka szégyenkeznie. A JATO adatai szerint Európában 12,000 (Tesla Motors Club: 12,842) talált az autóból gazdára tavaly, ami nagyjából a Porsche Cayenne számait hozza, a BMW X6-ot pedig 2,000 darabbal meg is előzte. Számit-e ez egyáltalán? Önmagában nem is az fontos, hogy most melyik kutatócégnek mennyire pontosak a becslései, vagy hogy pár száz darabbal egyik vagy másik autó megelőzi-e a többit. Az viszont mindenképpen lényeges, hogy amennyiben valaki egy versenyképes elektromos autót tud piacra dobni, már meg tudja szorongatni a belsőégésű versenytársakat. Persze a versenyképesség része itt a Tesla saját töltő infrastruktúrája, piacvezető hatótávja, teljesítménye és imidzse is, de ha az új Leaf és a Model 3 a következő 1-2 évben hasonló diadalmenetet fut be saját kategóriájában, akkor az döntő áttörést hozhat a villanyautózás elterjedésében. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!