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
auto

Már Európában is vezeti az eladási listát a Model S

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

Arról már évek óta olvasunk, hogy az Egyesült Államokban a Model S átvette a vezetést az eladási listákon, gyakorlatilag a megjelenésétől fogva. Az viszont vadonatúj hír, hogy 2017-ben Európában is első helyre került az amerikai villanyautó.

Szolgálati közlemény

Mielőtt rátérünk a konkrét számokra, muszáj megkérnem a kedves olvasót hidegvérének a megőrzésére. Hasonló cikkek alatt nagyon hamar másról sem szólnak a kommentek, mint hogy – pro, vagy kontra – a Model S most akkor az u.n. F Szegmens tagja-e, azaz  az A8, a 7-es BMW, az S Merci versenytársa, vagy egy kategóriával lejjebb lenne-e a helye. Az ellenérvek általában arról szólnak, hogy a Tesla nem hozza minőségben és luxusban a német prémiumok színvonalát, azonban a hivatalos statisztikák ezzel nem foglalkoznak. Európában még a német statisztikai hivatal is az Oberklasse-be sorolja a Model S-t és nem csak az említett hazai prémiumok, de a Cadillac CTS-től a Rolls Royce Phantom-ig sok minden elfér itt.

Úgyhogy itt most nem nyitunk vitát erről,  hanem elfogadjuk a hivatalosan vezetett statisztikákat.

16,000 lett, maradhat?

A JATO Dynamics iparági kutatócég legfrissebb adatait az Autonews hozta le tegnap, és eszerint Európában 2017-ben 16,132 Model S talált gazdára. A Tesla Motors Club befektetői fórumán egy pár éve jómagam is gyűjtögetem az adatokat többed-magammal – mi a különböző európai országok statisztikai hivatalainak adatait, illetve ennek híján többnyire helyi szakoldalak adatait használjuk és így 15,461-et számoltunk ’17-re. Nyilván, minden országból nem áll rendelkezésünkre adat, így elsőre azt mondanám, hogy ez az 5-6%-os eltérés még bele is fér, reálisnak tűnnek a JATO adatai.

Azonban ezek a számok így önmagukban nem sokat mondanak, úgy válnak érdekessé, ha mellé tesszük a kategória többi szereplőjét. A JATO Dynamics szerint Mercedes S osztályból  13,359-et (17%-kal kevesebb), 7-es BMW-ből pedig 11,735-öt adtak el tavaly az öreg kontinensen (27%-kal kevesebb).

Egyébként az USA-ban is töretlen a nagyobbik Tesla szedán sikere: a Model S eladásai 28,800 darabra nőttek (az InsideEVs 27,060-at kalkulált, én az ő adataikkal szoktam számolni), míg a második helyezett Cadillac XTS 16,275, a harmadik Mercedes S osztály pedig 15,888 darabot tudhat magáénak.

A Model S, Mercedes S és a BMW 7 értékesítési adatai a JATO Dynamics alapján. Az amerikai BMW adatokat a carsalesbas.com oldalról vettem, mivel a JATO nem közölte.

Bár ennyire nem áll jól a Model X, a Tesla SUV-jának sincs oka szégyenkeznie. A JATO adatai szerint Európában 12,000 (Tesla Motors Club: 12,842) talált az autóból gazdára tavaly, ami nagyjából a Porsche Cayenne számait hozza, a BMW X6-ot pedig 2,000 darabbal meg is előzte.

Számit-e ez egyáltalán?

Önmagában nem is az fontos, hogy most melyik kutatócégnek mennyire pontosak a becslései, vagy hogy pár száz darabbal egyik vagy másik autó megelőzi-e a többit. Az viszont mindenképpen lényeges, hogy amennyiben valaki egy versenyképes elektromos autót tud piacra dobni, már meg tudja szorongatni a belsőégésű versenytársakat. Persze a versenyképesség része itt a Tesla saját töltő infrastruktúrája, piacvezető hatótávja, teljesítménye és imidzse is, de ha az új Leaf és a Model 3 a következő 1-2 évben hasonló diadalmenetet fut be saját kategóriájában, akkor az döntő áttörést hozhat a villanyautózás elterjedésében.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.