PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Az önvezető autózás jelenleg azon korszakát éli, amikor a hatóságok és az autótulajdonosok is próbálják meghúzni a határt valahol a még szabályos és a már szabálytalan között, ami nem egyszer humoros, abszurd, vagy éppen tragikus szituációkhoz vezet. Egy brit Tesla-tulajdonos most talán egy kicsit túltolta a határok feszegetését, amikor azt akarta megtudni, hogy mire képes a gépkocsija önvezető módra kapcsolva az autópályán. Bhavesh Patel, a Tesla Model S 60 vezetője ugyanis nem csupán a kezét vette le a kormányról, miután Autopilot funkcióra állította az autót, hanem egyből át is ült az anyósülésre, hogy onnan élvezze az utazást. A 39 éves úriember szerencsétlenségére több másik autós is észrevette a nem mindennapi szabálysértést, és egyikük mellette elhaladva videóra vette a látottakat, majd feltöltötte a közösségi médiára. Így jutott el a felvétel a rendőrséghez, akik aztán be is vitték a férfit kihallgatni. A szemtanúk elmondása szerint a brit M1-es autópályán meglehetősen nagy volt a forgalom az incidens idejében, és Patel – aki akkor mindössze 5 hónapja volt büszke tulajdonosa a Teslának – 65 km/h-s sebesség mellett próbálgatta a jármű önvezető képességeit. Ez az eset még 2017 májusában történt, a bíróság azonban az elmúlt napokban hozta meg a kicsit sem engedékeny ítéletet. Amellett, hogy a férfit 18 hónapra eltiltották a vezetéstől, 1800 font (átszámítva nagyjából 650 000 forint) pénzbírságot is ki kell fizetnie, valamint 100 óra közmunka elvégzésére is kötelezték. Patel kalandja mind a bíróság, mind a rendőrség tagjai között rendesen kiverte a biztosítékot, amiben nagyban közrejátszik azoknak az elmúlt hónapokban történt baleseteknek a híre, melyek valamilyen módon a Tesla Autopilot funkciójához kötődtek. A brit hatóságok ezért kiemelt ügyként kezelik a férfi szabálysértését, amivel példát statuálnak minden önvezető funkcióhoz hozzáférő sofőr számára. „Amit Patel tett, az rendkívül meggondolatlan volt, és könnyen tragédiával végződhetett volna. Nem csak a saját életét veszélyeztette, hanem más ártatlan emberekét is, akik ott és akkor az autópályát használták. Szolgáljon ez az eset példaként mindazon sofőrök számára, akiknek hozzáférésük van autopilot vezérléshez, és megfordult a fejükben, hogy valami hasonlót megpróbáljanak. Nyomatékosítanom kell, hogy semmi sem helyettesítheti a hozzáértő vezetőt a volán mögött, aki megfelelően tud reagálni az úton történő dolgokra. Remélem, hogy Patel arra használja az eltiltásának idejét, hogy elgondolkozzon, miért is hozott ennyire felelőtlen döntést azon a napon” – nyilatkozott Kirk Caldicutt, a nyomozást vezető rendőrtiszt. Az egyik Autopilot-hoz kötődő baleset végeredménye – ennél azonban bizonyítottan nem az önvezető mód volt a hibás A döntéshozatalhoz a bíróság a Tesla mérnökeinek korábbi nyilatkozatait hívták segítségül, melyben az Autopilot-módot csupán vezetéstámogató funkciók együtteseként definiálják, azaz olyan vezetés közbeni segítségként, melyekhez feltétlenül szükséges a sofőr figyelme. A Traffic-Aware Cruise Control (TACC) például a gyorsulásban és lassításban segédkezik be, míg az Autosteer a kormányzást teszi könnyebbé, de ezekre soha nem hagyatkozhat a volán mögött ülő személy. Bhavesh Patel a kihallgatásán egyébként elmondta a rendőröknek, hogy tisztában van vele, hogy butaságot csinált, de amire az autó képes, az egészen bámulatos, és ő csak az az egy szerencsétlen, aki lebukott. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!