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 Elegendő a velünk szembejövő legelső tíz embert megkérdeznünk az utcán, hogy mi az őszinte véleményük a villanyautókról, vagy letudják annyival, hogy nem értenek hozzá, vagy mondanak valami borzasztó nagy ostobaságot, amin hangulatunk szerint vagy nevetünk egy jót, vagy minden dühünket félretéve megpróbáljuk pótolni a hiányos információkat az illető fejében. Sajnos jól tudjuk, hogy a villanyautók terjedésének legjelentősebb akadálya az a hihetetlen mennyiségű tévhit, aminek következtében a társadalom nagyobbik része nem mer szakítani a jól megszokott hagyományos meghajtással, és míg vannak országok, ahol a felvilágosítás az elektromos közlekedésről kimondottan gyerekcipőben jár, és így a benzines kocsikhoz való ragaszkodás is erősebb, addig a megalapozatlan hiedelmek az ilyen szempontból fejlettebb országok lakóinak fejében is jelen vannak. Nagy-Britanniában például a villanyautózás előmozdítására indult el a Go Ultra Low nevű kampány, ami segít az érdeklődőknek megismerni a kibocsátásmentes mobilitás világát, elhessegetni a tévhiteket, valamint megtalálni az ideális villanyautót, ám a kutatók most egy közvélemény-kutatás eredményeit összegezve arra a szomorú felismerésre jutottak, hogy bármennyire is kezd népszerűvé válni a villanyautózás Nagy-Britanniában, még mindig rengetegen vannak, akik elképesztő tévhitek miatt fordítanak hátat a technológiai fejlődésnek. Forrás: SMMT A Go Ultra Low munkatársai 2000 18 év feletti brit állampolgárnak tettek fel kérdéseket a tisztán elektromos autókról (a plug-in hibridekről nem esett szó a kutatásban), és arra a meglepő eredményre jutottak, hogy a megkérdezettek 42%-a egyáltalán nem biztos benne, hogy a villanyautókat meg lehet tisztítani egy autómosóban. Nyilván mindenki megtanulja kicsiként, hogy a víz és az elektromosság nem szerencsés párosítás az emberi egészségre nézve, de egyelőre még egyetlen olyan horrorsztorit sem hallottunk, hogy egy villanyautóst megrázott az áram a szakadó esőben. Mindenesetre érdemes megnézni az alábbi videót arról, hogy mi történhet, ha valaki óvatlanul hajt be villanyautójával az autómosóba: https://youtu.be/lMhOvVrl19c Hogy a villanyautó mennyire elvont fogalom sok ember számára, azt jól érzékelteti, hogy a válaszadók 52%-a nem tudná pontosan elmagyarázni egy barátjának, hogy mi is az az elektromos autó valójában. Sokaknak problémát jelent a villanyos kocsik gyenge teljesítménye is, hiszen mintegy 47%-nak az a meggyőződése, hogy a belső égésű motort hordozó járművek könnyedén legyorsulják a villanyautókat. Némileg pozitívum, hogy a megkérdezettek csupán 25%-a vélekedik úgy, hogy az autók teljes élethossza alatt a füstös kocsik fenntartása kevesebb pénzbe kerül, a többség viszont úgy gondolja, hogy a töltés kimagaslóan drága – átszámítva mintegy 8000 forintba kerül a 100%-os töltöttségi szint elérése –, valamint sokan azt sem tudják, hogy lehetőségük van az autót otthon is tölteni. A jelenleg Nagy-Britanniában elérhető villanyos modellek számát átlagosan 9-re becsülték a válaszadók, holott 17 közül választhatnának, valamint a jelenleg az utakon lévő villanyautók számát illetően is 15 000 alá tippeltek, a valós 40 000-rel szemben. „A kutatás megmutatja, hogy nagy zűrzavar és sok félreértés lakozik a brit közvéleményben, ha tisztán elektromos autókról van szó. A megkérdezettek több mint fele nem tudná magabiztosan elmagyarázni valakinek, mi az az elektromos autó, és sokan nincsenek tisztában azokkal az előnyökkel, amiket a villanyautók hordoznak. A elektromos autósok profitálnak az alacsonyabb karbantartási költségből, a kényelmes töltésből és a nagy teljesítményű vezetésből, miközben nem bocsátanak ki káros gázokat és javítják a levegő minőségét. Ezen tévhitek eloszlatása és az előnyök kihangsúlyozása létfontosságú, ha még több villanyautót szeretnénk látni az utakon” – foglalta össze Poppy Welch, a Go Ultra Low vezetője. Összességében öt olyan átfogó problémára hívta fel a kutatás a Go Ultra Low munkatársainak figyelmét, melyek gátolják a briteket a villanyautóra való váltásban: Az elektromos autók lassúak. E tévhit eloszlatására jó megoldás lehetne a rendszeresen megrendezett ingyenes tesztvezetés, ahol mindenki a saját bőrén tapasztalhatná meg a villanyautók gyorsulását, de ha több reklámban szerepelnének az elektromos autók teljesítményadatai, már az is felkelthetné néhány tévénéző figyelmét. Az elektromos autók túl drágák. Magyarországon egyértelműen ezzel magyarázza a legtöbb ember a hagyományos meghajtáshoz való ragaszkodást, és kétségtelen, hogy sokak számára elriasztó tényező vásárláskor a lényegesen magasabb vételár a benzines modellekhez képest. Érdemes azonban az egész élettartam alatti költségeket is összeszámolni, hiszen néhány komolyabb meghibásodás a hagyományos kocsinkban könnyen okozhat akkora számlát, mint a megvásárolt füstös autó és a kiszemelt, de inkább a kereskedésben hagyott villanyautó árkülönbözete, nem is beszélve a folyamatosan dráguló üzemanyagról. A britek átlagosan egy átszámítva mintegy 240 000 forintos éves megtakarítást becsültek a villanyautóra való váltáshoz, ami a kedvezményekből és az olcsó elektromos áramból tevődik össze. Nincs elég nyilvános töltőpont. Ebben a tekintetben megint csak különbözik Nagy-Britannia és Magyarország, hiszen az előbbi rendelkezik Európa egyik legkiterjedtebb gyorstöltő-hálózatával, míg nálunk még a megígért töltőkért is kincskereső hadjáratot kell indítani. Mindemellett a töltőtelepítések folyamatosan folynak szerte Európában egy olyan infrastruktúráért, amely a kisebb hatótávú autók számára is lehetővé teszi a gondtalan utazást, míg a következő generációs villanyautókkal már 400-500 kilométert is megtehetünk, hogy aztán egy kávé mellett villámgyorsan újratöltsük a kocsit. Nincs elég elérhető modell. Való igaz, hogy ebben a tekintetben is van még hova fejlődni, ám aki villanyautóra akar váltani, az már most is talál olyan autót a piacon, ami bőven kielégíti minden igényét. És ahogyan az autógyártók is kénytelenek lesznek az elektromos meghajtással foglalkozni, úgy választhatunk majd egyre több autó közül. A tisztán elektromos hajtás a jövő technológiája, de nem a jelené. A jelenlegi globális környezeti problémák egyik kiváltó oka, hogy a villanyos hajtás nem a múlt, a jelen, és a jövő technológiája egyben. Az elektromos közlekedésre való átállásnak nem most kellene megkezdődnie, hanem már a 19. század végi, 20. század elejei kezdetekor folytatódnia kellett volna, ám most az a legkevesebb, hogy minél hamarabb próbáljuk helyrehozni a múlt században elkövetett hatalmas hibánkat. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!