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
auto
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

Ahogyan bővül a gyártók modellkínálata az elektromos meghajtású kisteherautók és kamionok szegmensében, egyre jobb és jobb járműveket eredményezve, melyek különböző városi és városon kívüli feladatok elvégzésére specializálódtak, úgy jönnek rá a szállítmányozó vállalatok szép sorjában, hogy ha továbbra is folytatni szeretnék működésüket, bizony kénytelenek lesznek lecserélni dízeles tehergépjárműveiket zéró kibocsátású kocsikra, melyek a szigorú környezetvédelmi szabályozás mellett is behajthatnak a kipufogógázoktól mentes övezetekbe. A váltásra való hajlandóságot jól szemlélteti, hogy amikor a Tesla bemutatta az elektromos Semit, mely jelenleg a legjobb specifikációkat ígérő villanykamion, a szénlábnyomukat csökkenteni kívánó cégek szinte egyből ugrottak a lehetőségre, és rendelni kezdtek a Teslától. Az előrendelők között a világ legnagyobb logisztikai vállalatai, csomagküldő szolgálatai, és kereskedelmi láncai vannak, mint például a FedEx, az UPS, és a Walmart, ám sokak meglepetésére az Amazon – mely épp olyannyira logisztikai vállalat, mint amennyire online kereskedő – nem jelentett be egyetlen villanykamion-vásárlást sem. Az Amazont régóta kritizálják a környezetvédelmi szervezetek a fenntarthatósági törekvései miatt, melyek szerintük csak papíron léteznek, s míg e tekintetben a vállalat sokat haladt előre – többek között hatalmas beruházásokkal szélfarmokba, LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) tanúsítvánnyal rendelkező irodák építésével –, a flottájának elektromosítása ez idáig háttérbe szorult. Most viszont az Amazon is beállt azon cégek sorába, amelyek tisztán elektromos járművel bővítik flottájukat, miután 100 darab eVito típusú kisteherautót vásárolt a Mercedes-Benztől, melyek az Amazon Logistics feliratot viselve fognak Bochum és Düsseldorf városokban szállítani, amint a Vito villanyos megfelelője megjelenik a jövő év folyamán – derült ki a németek egyik sajtóanyagából. Az Amazon egyébként a második legnagyobb villanymeghajtású Merci kisteherautó-flottát állítja munkába a német Hermes futárszolgálat 1500 darabos flottája után.

Az eVito, eSprinter, és Concept Sprinter F-CELL

A legelőször bemutatott Mercedes kisteherautó 41 kWh-s akkumulátorával egy nagyjából 150 kilométeres útra képes egy töltéssel, de még csomagokkal megpakolva, a legkedvezőtlenebb időjárási körülmények között is elmegy 100 kilométert a gyártó szerint, ami bőven elegendő a városi szállítmányozó feladatokra. Az eVito után mutatkozott be az eSprinter, mely a napokban üzemanyagcellás változatot is kapott, így a gyártó már három kibocsátásmentes kisteherautót is felkínál a zöldebb gondolkodású vállalatok számára. A Mercedes-Benz az elektromos járművei népszerűsítésére szolgáló eDrive@VAN stratégiája mellett hangsúlyozza a vásárlói érdekek alapos ismeretét is, amelyet a Customer Co-Creation programmal igyekszik elérni. Ennek keretében tanácsadást vállal a megfelelő jármű kiválasztásához, a teljes tulajdonlási költség kiszámításához, valamint megteszi a szükséges lépéseket a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítéséhez, és a villamosenergia-hálózat fejlesztéséhez, megadva a lehetőséget minden érdeklődő cég számára a szennyező kisteherautóik lecserélésére.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.