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 Ahogy arról egy hónapja már beszámoltunk, elkészült a Nemzeti Közművek Mobiliti csoportjának első vidéki villámtöltő állomása az M7-es autópálya déli szakaszán. A horvát határhoz közeli Sormás a Supercharger állomás tavalyi megnyitója óta ismert helyszín a villanyautós közösségben, pedig ott eddig csak Teslák töltésére volt lehetőség. A már álló oszlopokkal szemben a parkoló túloldalán idén ősszel 2 egyenáramú villám és három váltakozó áramú gyorstöltő is épült, így Sormáson mostantól bármilyen modern villanyautó feltölthető egy nyugisabb kávé vagy egy kapkodósan elfogyasztott ebéd ideje alatt. Néhány napja a hivatalos átadó is megtörtént, így mostantól hivatalosan is használhatók berendezések. Az autópályától 1-2 percre található István Parkhotel és Étterem parkolójában felállított Efacec (50 kW DC + 43 kW AC) és Tritium (50 kW DC) villámtöltők olyan szolgáltatási biztonságot eredményeznek, ami példa nélküli Magyarországon. Nincs kockázat, hiszen ha az egyik elromlik, a másikon továbbra is lehet tölteni, illetve nincs harc a töltőért, ha közel egyszerre ér oda két autós, hiszen mindketten tudnak tölteni, akár két különböző szabványú autót is. Mindenütt máshol az országban mindössze egyetlen villámtöltő üzemel, olyanra pedig végképp nincs példa, hogy a két villámtöltőt különálló AC töltők is kiegészítsék (Budapesten van olyan helyszín, aminek közelében van AC töltő). Sormáson, ha egy DC töltő foglalt, a következő autós várakozás nélkül megkezdheti a töltést a másik készüléken, de a harmadik autó töltése is elkezdhető AC töltőn, még ha az lassabb is valamivel. Ami pedig még fontosabb, hogy a töltők mellett az étterem is éjjel-nappal várja az autósokat mosdó lehetőséggel, meleg étellel és egyéb frissítőkkel. A Budapest felől érkezőknek jó tanács, hogy a zalai dombokat nem szabad félvállról venni, akinek szüksége van töltésre útközben, az töltsön bőven. Veresegyházról 0 °C körüli hőmérsékleten (természetesen fűtéssel) – Budapestet az M0-áson megkerülve – Siófokon kevés volt a 18 perc töltés a 280 km megtételéhez, így a 40 kWh-ás autó 20-25 méterrel a töltőktől merült le teljesen. Érdemes Siófokon néhány perccel tovább tölteni! A többi NKM Mobiliti töltőhöz hasonlóan a sormási töltőoszlopok állapota is megjelenik a TöltőPont applikációban, így a töltők működése és foglaltsága már az érkezés előtt ellenőrizhető. Foglalásra nincs szükség, hiszen bőven van rendelkezésre álló töltő, annak esélye, hogy mindegyik foglalt legyen nagyon csekély. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!