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
auto
2024. 04. 14. vasárnap

Ahogy arról egy hónapja már beszámoltunk, elkészült a Nemzeti Közművek Mobiliti csoportjának első vidéki villámtöltő állomása az M7-es autópálya déli szakaszán. A horvát határhoz közeli Sormás a Supercharger állomás tavalyi megnyitója óta ismert helyszín a villanyautós közösségben, pedig ott eddig csak Teslák töltésére volt lehetőség. A már álló oszlopokkal szemben a parkoló túloldalán idén ősszel 2 egyenáramú villám és három váltakozó áramú gyorstöltő is épült, így Sormáson mostantól bármilyen modern villanyautó feltölthető egy nyugisabb kávé vagy egy kapkodósan elfogyasztott ebéd ideje alatt. Néhány napja a hivatalos átadó is megtörtént, így mostantól hivatalosan is használhatók berendezések.

Az autópályától 1-2 percre található István Parkhotel és Étterem parkolójában felállított Efacec (50 kW DC + 43 kW AC) és Tritium (50 kW DC) villámtöltők olyan szolgáltatási biztonságot eredményeznek, ami példa nélküli Magyarországon. Nincs kockázat, hiszen ha az egyik elromlik, a másikon továbbra is lehet tölteni, illetve nincs harc a töltőért, ha közel egyszerre ér oda két autós, hiszen mindketten tudnak tölteni, akár két különböző szabványú autót is. Mindenütt máshol az országban mindössze egyetlen villámtöltő üzemel, olyanra pedig végképp nincs példa, hogy a két villámtöltőt különálló AC töltők is kiegészítsék (Budapesten van olyan helyszín, aminek közelében van AC töltő). Sormáson, ha egy DC töltő foglalt, a következő autós várakozás nélkül megkezdheti a töltést a másik készüléken, de a harmadik autó töltése is elkezdhető AC töltőn, még ha az lassabb is valamivel. Ami pedig még fontosabb, hogy a töltők mellett az étterem is éjjel-nappal várja az autósokat mosdó lehetőséggel, meleg étellel és egyéb frissítőkkel.

A Budapest felől érkezőknek jó tanács, hogy a zalai dombokat nem szabad félvállról venni, akinek szüksége van töltésre útközben, az töltsön bőven. Veresegyházról 0 °C körüli hőmérsékleten (természetesen fűtéssel) – Budapestet az M0-áson megkerülve – Siófokon kevés volt a 18 perc töltés a 280 km megtételéhez, így a 40 kWh-ás autó 20-25 méterrel a töltőktől merült le teljesen. Érdemes Siófokon néhány perccel tovább tölteni!

A többi NKM Mobiliti töltőhöz hasonlóan a sormási töltőoszlopok állapota is megjelenik a TöltőPont applikációban, így a töltők működése és foglaltsága már az érkezés előtt ellenőrizhető. Foglalásra nincs szükség, hiszen bőven van rendelkezésre álló töltő, annak esélye, hogy mindegyik foglalt legyen nagyon csekély.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.