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 Március 20-án hivatalosan is bemutatták Magyarországon az Audi első elektromos SUV-ját, aminek típusjele egyszerűen csak e-tron. Sajnos ezt az 5 betűből álló jelzést már használták kiegészítésként a hibrid modelljeikben és a jövőben is terveznek több típust ezen a néven piacra dobni, például az e-tron GT-t, ami nem egy SUV hanem egy sportkupé. A sajtótájékoztatóra a Naphegyen került sor, a beszédet viszont nem húzták túl sokáig, körülbelül 10 perc alatt lezavarták a tesztkör ismertetésével együtt. Az eseményen az e-tronon kívül egy másik autót is bemutattak, a Q3-at, de láthatóan a megjelent újságírókat (és minket villanyautósokat is) az e-tron érdekelte. A bemutató egy tesztvezetéssel is párosult, amire 16 db autót hoztak el, fele Q3 fele pedig e-tron, és az autókba kettesével ülhettek a tesztpilóták. A tesztkör meglepően hosszúra sikerült, összesen több, mint 150 km-t mentünk, aminek a felénél volt az autócsere, negyedénél és a háromnegyedénél pedig autónként egyszer a sofőrcsere. A Naphegy utcából az M1-es autópályán keresztül elmentünk a Pannónia Golf & Country Club parkolójába, onnan Esztergomba a Bazilikához, aztán Visegrádra a Fellegvárhoz, majd vissza Budapestre. Tehát egy ember körülbelül 35 km-t vezette mindkét kocsit. Nekünk először egy Q3-as jutott, amit én vezettem a Bazilikáig. Nagyon örülök, hogy először ebben az autóban ültünk, mert hatalmas megváltásként éltük meg, amikor végre megkaphattuk az e-tront. A Q3-ban egy 1500 köbcenti benzinmotor dolgozott, 7 sebességes dupla kuplungos automata váltóval. Egyébként az autó nem volt olyan rossz, bár meglepődtem, hogy mennyire terepjárószerű a műszerfal tetejének borítása, kedvem támadt volna slaggal lecsapatni. Persze minden földi jóval meg volt pakolva a Q3, az ülése kényelmes, a kezelőszervek ergonómikusak, a digitális műszerfal kiválóan konfigurálható, a középső érintőképernyő pedig egy csúcstelefon gördülékenységével siklott. A navigáció, a megszokott gyári navikhoz képest egyszerűen pazar (az itt leírt pozitívumok természetesen mind megvoltak az e-tronban is). Az egyetlen gondot a motor és váltó együttese jelentette. 50-60 km/h-ig egyenletes tempóban semmi zavaró nem volt, de egy pici gázadásra is ordítani kezdett a benzines erőforrás, cserébe viszont csak mérsékelten gyorsult a jármű. Szerencsére szép tájakon vezetett keresztül az utunk. Esztergomban a Bazilika előtt lehetőségünk nyílt újra megcsodálni és lefotózni a járműveket a lemenő nap fényében. Pazar látvány volt a hatalmas karosszériák és a monumentális épület együttese. Az e-tron külsejét nem rontották el a szokásos villanyautós motívumokkal, egyedül a jobb légellenállású hűtőmaszk, az aero felnik és a zöld rendszám árulják el, hogy nem egy morgó erőforrás égeti odabent az üzemanyagot. Ha ezek az apróságok sem lennének a kocsin, csak gyakorlott Audi fanatikusok tudnák megkülönböztetni egy márkatárs városi terepjárótól. A várva várt különlegességet, a kamerás tükörpótlékot nem hozták el Magyarországra, ezért ódivatú tükörlapokat kellett nézegetnünk az autó két oldalán. Kinyitva az ajtót megcsapott a brutális bőrszag, ami önmagában is lehetne a minőség szimbóluma, annyira finom. Benézve a vezetőfülkébe először a két középső képernyő ragadja meg a figyelmünket, ami színeivel és kezelhetőségével is kiemelkedik az átlagból. Az alsón a klímát, a felsőn pedig a menüt és a navigációt kezelhetjük. A vezető előtt a Q3-ban már megismert virtuális műszeregység jelenik meg. Sajnos a hosszú vezetési táv és a kötött program miatt nem volt idő nyomkodni a menüt, pedig nagyon nagy szükség lett volna rá, hogy megnézzük, milyen beállítási lehetőségek vannak a kocsiban. Ha valakinek lehetősége lesz eljutni egy ilyen tesztvezetésre, külön kérjen legalább fél órát erre a műveletre, okulva a mi hibánkból, miszerint csak az út utolsó harmadában kerítettük elő a dynamic módot, ami nélkül a kocsi nem adja le a teljes vonóerőt! És micsoda gyorsulás, brutális! Nincs késlekedés, nincs váltogatás, rálépünk a pedálra és azonnal hátba ver az ülés. Útitársam Tesla Model S tulajdonos, neki ez az élmény nem volt új, szerinte az ő autójától picivel elmarad a lökés, de mindenki másnak (akinek nincs otthon a garázsában Teslája) le fog esni az álla. Nekem például komolyan küzdenem kellett, hogy visszatereljem a sebességmérőt 100 km/h alá. 50-ről csak egy másodpercre kell elbambulni és máris tilosban járunk, észrevétlenül. A gyorsulás azért is nagyon durva, mert hamar hozzá lehet szokni, viszont ekkor jön a felismerés, hogy a fék ebben az autóban is csak ugyanannyira fog mint a többi hasonló kocsiban, ráadásul a 2490 kg-os tömeg megállítása a regeneratív fékezéssel kisegítve sem gyerekjáték. Nem gondolom, hogy gyenge a fék, vagy hogy ne tudna ugyanolyan rövid távon megállni, mint bármelyik prémium kortársa, de mégis oda kell rá figyelni. Sokan ódákat zengtek már róla, hogy az e-tron mennyire csendes. Ami a zajszigetelést illeti, való igaz, hogy csend honol odabent, de a motor hangja meglehetősen sípolósra sikeredett. Nem tudni, hogy direkt akarták, hogy legyen valami visszajelzés a motortól, vagy csak technológiailag nem tudtak mit kezdeni a magas frekvenciákkal, mindenesetre meglepett, hogy egyesek által a világ egyik legcsendesebb autójaként emlegetett e-tronban hallani a villanyhangot. A tesztkör Budapest belvárosában végződött. Összességében nagyon örülök, hogy végre az Audi is készített egy elektromos autót, ami méltó a cég hírnevéhez. Ezzel a lépéssel felkerül a megrögzött márka fanatikusok térképére is a villanyautózás. Olyanokra gondolok, akik pár évente cserélik az autójukat és az Audi márkakereskedésen kívül el sem tudnak képzelni más helyet, ahol autót vehetnének. Ők lehetnek azok a vásárlók, akik az e-tront választva tovább népszerűsítik a villanyautózást, akik megmutatják ismerőseiknek, hogy a korábban ebben az árkategóriában beszerzett kocsik mennyire harmatosan gyorsultak, mennyire csúnyán kerregtek és mennyi kipufogógázt engedtek a levegőbe, amire ezentúl nincs szükség. Fotó: Magyar Péter, Thuma Gábor 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 Magyar PéterVillamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni! Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!