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
auto

Megmentik a befektetők a csődtől a villanyautó gyártót?

elektromos autó
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

A kínai NIO elektromos autó gyártó a luxus elektromos járművek piacán szeretett volna tarolni, megelőzve a hagyományos és az elektromos autókra specializálódott gyártókat egyaránt. Azonban egyelőre úgy tűnik, hogy a csoda nem fog összejönni. A startup már hosszabb ideje súlyos készpénzhiánnyal küszködik, amit megerősített a szeptember 24-én közzétett második negyedéves eredmény is, erről ír részletesen a gurufocus.com.

A NIO bankszámla egyenlege nagyon gyorsan nullára csökkenhet, mivel folyamatosan és nagyon gyorsan égetik a készpénzt. Valójában a kínai gyártónak már korábban elfogyott volna a pénze a 200 millió dolláros hitel nélkül, amit szeptember 5-én Bin Li, az NIO vezérigazgatóságának elnöke, valamint a Tencent Holdings Ltd., az induló villanyautós vállalkozás korai támogatója biztosított. Sajnos ennek a kétségbeesett lépésnek (hiszen a hitel visszafizetése egyértelműen kétséges) sem volt elegendő hatása, csupán rövid időre jutott levegőhöz tőle a NIO. Szeptember 24-én a Sanford C. Bernstein elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy „a NIO likviditását már csak hetekben mérik.”

A kínai NIO akku cserélő állomásokban gondolkozik az akkumulátorok utántöltése helyett (Forrás: NIO)

Ezt követően az elemzői kilátások nagyon gyorsan elsötétültek. A Bernstein szeptember 29-én tovább rontotta a megítélést és a részvény várható árát 90 centre csökkentette a korábbi 1,70 dollárról, a NIO fizetésképtelenségének veszélyére hivatkozva. A NIO második negyedéves jelentése és a harmadik negyedéves előrejelzés már azt mutatta, hogy a vállalat erős ellenszéllel küzd. A következő negyedéves mérlegében is egyértelműen a pénzégetés volt látható, a 2019 második féléves jelentése pedig sokkal rosszabb volt, mint az egyébként is gyenge várakozások.

A NIO számára két lehetőség maradt: vagy pénzt kell gyűjteniük, vagy bezárhatják a boltot. A szeptember 29-én közzétett elemzések egyértelművé tették tehát, hogy a NIO katasztrofális utolsó negyedéve és a gyenge kilátások nagyon kevés reményt hagynak a vállalat jövőjére nézve. Hogyan lehet egy a pénzt ilyen gyorsan égető, csődközelben lévő vállalat részvénypiaci kapitalizációja mégis 1,8 milliárd dollár? A válasz egyszerű: a befektetők kormányzati mentőcsomagban reménykednek.

Kína kormányzati berendezkedése és a kormányzó kommunista párt már régóta összefonódik a kínai iparral. Bár a kommunista gazdaságban léteznek magánvállalkozások, azonban azok a vállalatok, amelyek szorosan kapcsolódnak a kormányhoz, gyakran állami támogatás segítségével voltak képesek a túlélésre. A NIO befektetői nyilvánvalóan azt remélik, hogy ez az úgynevezett „China Inc.” majd megmenti őket. A NIO romló pénzügyi adatai, megkérdőjelezhető fordulatstratégia és a hosszú távú készpénzigény kevés magán befektetőt hagy érdeklődni a világítás folyamatos működéséhez szükséges pénz elhelyezésére.

NIO ES8

A NIO egyre romló pénzügyi helyzete tehát elriaszthatja a pénzügyi befektetőket, előfordulhat azonban, hogy a kínai kormány számára kevésbé fontos a NIO-val elvesztett tőke, amennyiben ezzel megakadályozhatják az elektromos autók piacának súlyos válságát, valamint ezzel megerősíthetik a befektetők bizalmát a Kínában sorra felbukkanó új hazai elektromos autógyártásba kezdő vállalkozásban, amelyek közül sok a tőkepiacot szeretné felhasználni az agresszív növekedés finanszírozásához.

Az NIO számára nem létezik B terv. Egyetlen esélye a túlélésre, ha a China Inc. megmenti, akár közvetlen kormányzati mentőcsomaggal, akár közvetetten, egyéb piaci szereplők kormány által támogatott intézkedésein keresztül.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.