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
auto
2024. 04. 26. péntek

Három generációt megélt a Škoda sikermodellje hagyományos meghajtással, a negyedik nemzedékben azonban már ott dolgozik a villanymotor is: a héten bemutatott Škoda Octavia iV már a második PHEV a cseh autógyártó kínálatában a Superb iV után. Az Octavia iV-ben az 1,4 literes TSI benzinmotor és az elektromos motor együttesen 150 kW-nyi teljesítményt adnak le, melyhez egy 13 kWh-s akkupakk csatlakozik a károsanyag-kibocsátásmentes közlekedés érdekében – a WLTP szerint ez 55 kilométer megtételére elegendő az aksi lemerülése előtt. A töltésről egyelőre nem tett közzé adatokat a Škoda.

A plug-in hibrid változat legfontosabb különbsége a testvéreihez képest az érezhetően kisebb csomagtér, amit bizonyára az akkumulátor beszerelése emésztett fel: a szedán 450 liternyi helyet kínál, míg a kombi verzióban 490 literrel gazdálkodhatunk, szemben a kizárólag belső égésű motorral hajtott Octaviák 600 és 640 literes csomagterével. A csehek legnépszerűbb modellje összességében nagyot lépett előre a dizájn tekintetében, és ebben az elektromos változat sem különbözik: csupán az iV embléma, és a vezetői oldalon az első kerék fölé helyezett töltőcsatlakozó utal a lítium-akkumulátor jelenlétére az autóban.

A Škoda arra számít, hogy a plug-in hibrid Octavia az eladások körülbelül 10%-át fogják adni, ami évi közel 22 ezer darabot jelent, a 2018-ban Európában eladott 220 412 darabból kiindulva a Jato Dynamics adatai szerint.  Az új Octavia a hagyományos és plugin hibrid verzió mellett mild hibridként, és sűrített földgázzal hajtva is elérhető. A összesen 16 fajta motor közül hét 100 g/km alatti CO2-kibocsátást mutat (a NEDC szerint), ami az autógyártó szerint elsősorban a flottaüzemeltetők számára lesz imponáló. A csehek szerint az alternatív meghajtású Octaviák fő vásárlói azok a cégek lesznek, amelyek szigorúan szabályokkal rendelkeznek céges autóik kibocsátását illetően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.