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
auto

Korán kezdődött a karácsony a Porsche néhány amerikai vásárlójánál, a német autógyártó ugyanis megkezdte a tisztán elektromos Taycan kiszállítását az Egyesült Államokban. A legelső vásárló (akiről tudunk) Greg Wyler Massachusetts államból, aki rövidesen a villanyautó átvétele után meg is osztotta tapasztalatait a fekete köntösbe bújtatott gyönyörűséggel kapcsolatban. A vásárlói beszámolók különösen fontosan lesznek az autó valódi képességeinek tisztázásában – a nemrég közzétett hivatalos EPA-mérés szerint a Taycan Turbo jelenleg az amerikai piacon kapható legalacsonyabb hatékonyságú elektromos autó. 93,4 kWh kapacitású akkuja mindössze 201 mérföldes hatótávolságra elég, holott az aerodinamika (0,22-es légellenállási tényező) is a hatékonyság pártját fogja. A Porsche ennek ellenére állítja, hogy az EPA mérése túlzó, amit számos, az autót korábban kipróbáló újságíró is alátámaszt.

A Taycan vezetése után Wyler is arra a következtetésre jutott, hogy a 201 mérföld egy igencsak óvatos becslés volt az Amerikai Környezetvédelmi Hivataltól. A tulaj ugyan nem merítette le teljesen a járművet, ám annak fedélzeti számítógépe 117 kemény fagyban megtett mérföld után is még 54%-os töltöttséget mutatott, amiből arra következtethetünk, hogy akár 254 mérföld is kiharcolható egy töltésből. Ez az amerikaiak által használatos MPGe (miles per gallon equivalent) mutató szerint 87-es értéket jelent (szemben az EPA-szerinti 69-cel), ami már egy 2012-es Tesla Model S üzemanyag-hatékonyságát (89 MPGe) közelíti. Hozzá kell tenni továbbá, hogy Wyler Turbo S-t vett, amihez ugyan hivatalos hatótáv még nem áll rendelkezésre, de a magasabb teljesítmény miatt alacsonyabb hatékonyságot várhatunk tőle, mint a sima Turbo változattól.

Messzemenő következtetéseket persze nem vonhatunk le egyetlen tulaj egyetlen útjából, és továbbra is igaz, hogy a Porsche vásárlói elsősorban nem a hatótávot és az energiafogyasztást tartják szem előtt, de megeshet, hogy ezek tekintetében sem kell annyira szégyenkeznie a sportkocsinak, mint azt korábban gondolhattuk. Wyler is hangsúlyozza, hogy aki igazi vadállatot akar a Porschétól, az imádni fogja a Taycant.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.