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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Lidl 2017 óta együttműködik az önvezető kamionos törekvéseiről megismert Einride start-up vállalattal, azzal a céllal, hogy svédországi flottáját teljes egészében tisztán elektromos járművekre cserélje, az áruszállítást pedig kizárólag gépekre és a mesterséges intelligenciára bízza. A célkitűzés első fele nyilvánvalóan sokkal hamarabb megvalósítható, a kereskedelmi üzletlánc 2025-re kizárólag fosszilis üzemanyagtól mentesen szállítana a skandináv országban, ám már az önvezető fuvarozás alapjain is elkezdtek dolgozni a cégek.

Einride T-Pod

Az Einride tavaly tavasszal azzal hívta fel magára a sajtó figyelmét, hogy egy másik partnerével, a DB Schenkerrel közösen közúton kezdte tesztelni T-Pod elnevezésű tisztán elektromos meghajtású, sofőr nélküli tehergépjárművét Svédországban. A projektben résztvevő felek elmondása szerint ez a legelső alkalom ilyesfajta tesztelésre, de még ez is elég kezdetlegesnek tekinthető, hiszen a T-Pod mindössze egy rövid szakaszon, és maximálisan 5 km/h-val szállít árut egy raktár és egy terminál között Jönköping ipari területén. A jármű egyébként 85 km/h-s sebességre képes, az energiáját egy 200 kWh-s akkucsomagból nyeri, amivel 200 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Teljesen megpakolva a T-Pod 26 tonnát nyom. Ha a 4-es szintű önvezetéssel probléma adódna, a teherautót távolról is tudja irányítani egy erre kiképzett operátor.

Az Einride már most hozzálát a villanymeghajtású gépjárművek szállításához a Lidl számára, de egyelőre nem az önvezető T-Pod, hanem a lentebbi képen látható, ember által vezethető nyerges vontató áll be a svéd flottába idén októberben. Ennek a műszaki tulajdonságai még nem ismertek. A kibocsátásmentes áruszállítás a stockholmi régióban indul, ahol a kereskedelmi lánc központi raktára és a helyi üzletek között rendszeresen ilyen villanykamionok fognak működni. Azután fokozatosan egyre több helyen jelennek meg az Einride elektromos járművei szerte az országban, és a Lidl úgy számol, hogy az évtized közepére már lehetnek olyan helyszínek, ahova a szállítmány sofőr nélkül érkezik meg.

A 2016-ban alapított Enride több másik kereskedelmi céggel is megegyezett elektromos teherautók szállításáról, ami tovább növeli az esélyt azon célkitűzésének teljesítésére, hogy 2020 végére összesen legalább 200 járműve legyen használatban.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.